استراتژی بازاریابی محتوایی چیست و چطور باید آن را به کار گرفت؟

منتشرشده توسط فرزین اعتماد در تاریخ

اولین و مهم‌ترین قدم برای ورود به عرصه رقابت بازاریابی محتوایی، داشتن یک برنامه تولید محتوای هوشمندانه و دقیق و در واقع تعیین استراتژی بازاریابی محتوایی است. اگر نمی‌دانید چطور برنامه‌ریزی کنید و یا به‌دنبال ایده‌های نو هستید با ما همراه شوید.

در ابتدا از اهمیت بازاریابی محتوایی برای کسب‌وکار آگاه می‌شویم و سپس مراحل تولید یک استراتژی بازاریابی محتوایی موفق را بررسی می‌کنیم.

استراتژی بازاریابی محتوایی 10بازاریابی محتوایی به کسب وکارها کمک می‌کند تا برای داشتن ترافیک بیشتر وبسایت و جذب مشتریان جدید برنامه‌ریزی کرده و آماده شوند. اگر تنها یک پست خوب در وبلاگ‌تان بگذارید که ترافیک ارگانیک را بالا ببرد و در کنار آن لینک دریافت ای‌بوک یا ابزاری رایگان (جاذب‌های مشتری) را قرار دهید، به‌مرور زمان مشتری بیشتری جذب می‌کنید.

وقتی محتوا منبع قابل اعتماد برای افزایش ترافیک و جذب مشتریان باشد،  این امکان را خواهید داشت تا از دیگر روش‌های بازاریابی (مثل:محتوای دارای اسپانسر یا تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی) برای رسیدن به سوددهی بیشتر، استفاده کنید.

همچنین، این محتوا نه تنها باعث جذب مشتری می‌شود، بلکه به آنها آموزش می‌دهد و آگاهی نسبت به برندتان را بالا می‌برد .

برای آشنایی بیشتر با اهمیت برندینگ آنلاین، این مطلب را در وب‌اپراتور بخوانید.

حال ببینیم چطور باید استراتژی بازاریابی ‌محتوایی را تعیین کنیم:

هفت گام برای ساختن یک استراتژی بازاریابی محتوایی

 

  1. هدف‌تان را تعیین کنید.

    استراتژی بازاریابی محتوایی 2

هدف شما از داشتن یک استراتژی بازاریابی محتوایی چیست؟ چرا می‌خواهید محتوا تولیدکنید؟

وقتی از اهدافتان مطلع باشید استراتژی بازاریابی محتوایی درست را پیدا می‌کنید.

  1. شخصیت خریدار را بشناسید.

چه درابتدای راه باشید و چه مدتی از شروع کسب‌وکارتان گذشته باشد، برای داشتن طرحی موفق، باید مخاطبان محتوا (شخصیت خریدار) را به‌خوبی بشناسید.  اگر در ابتدای راه قراردارید با شناختن مخاطب می‌توانید محتوای ارزشمند و مرتبطی را تولید کنید که برای مخاطب‌تان جذاب باشد و اگر باتجربه باشید ممکن است بخواهید بازاریابی‌تان را گسترش دهید و مخاطب جدیدی جذب کنید.

۳٫محتوای‌تان را بازبینی کنید.

اگر برای مدتی دراین کسب‌وکار بوده‌اید، نتایج بازاریابی محتوا را بررسی کرده و سعی کنید دریابید برای داشتن موفقیت بیشتر و دستیابی به اهداف جدیدتان ، چه گام‌هایی لازم است.

بیشتر افراد کارشان را با گذاشتن مطلب در وبلاگ شروع می‌کنند. اما اگر می‌خواهید پا را از این فراتر بگذارید، شکل دیگری از محتوا را نیز تولید کنید.

بگذارید یک مثال بزنیم: اگر سال پیش هفته ای یک‌بار در وبلاگ‌تان مطلب می‌گذاشتید، می‌توانید تمام آن‌ها را در یک ای‌بوک گردآوری کنید.

  1. یک سیستم مدیریت محتوا داشته باشید.

    استراتژی بازاریابی محتوایی 3

مدیریت محتوا از بخش‌های مهمی چون: تولید ، انتشار و بررسی محتوا تشکیل شده است و شما بایستی از یک سیستم مدیریت محتوا استفاده کنید.  به عنوان مثال WordPress می‌تواند مسئولیت مدیریت محتوا را بر عهده بگیرد.

  1. هم‌فکری کنید.

برای پروژه‌ی محتوایی جدیدتان پذیرای ایده های نو باشید. از طوفان فکری استفاده کنید.

  1. نوع محتوا را تعیین کنید.

گزینه های زیادی پیش روی شماست که دراینجا چند مورد از محبوب‌ترین فرمت‌ها، قالب‌ها و ابزارهای بازاریابی محتوایی بازاریابی ارائه شده است.

پست بلاگ  پست وبلاگ

چند ویژگی مطالب وبلاگ:

– به‌طور مرتب انتشار پیدا می‌کنند تا بدین‌ وسیله مخاطبان جدیدی را به‌خود جذب کنند.

-محتوای اززشمندی دارند و مخاطبان به انتشارشان در شبکه های اجتماعی تمایل نشان می‌دهند.

-بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ واژه برای یک مطلب کفایت می‌کند (البته این باز هم به تجربه‌ی شما بستگی دارد تا میزان آن را کم یا زیاد کنید) .

استراتژی بازاریابی محتوایی 5 ای‌بوک

یکی از ابزارهای بسیار خوب جلب مشتری در بازاریابی درونگرا، ای‌بوک‌ها هستند. به‌این‌صورت که فرد پس از پر کردن فرم اطلاعات تماس مشتریان، ای‌بوک را دانلود میکند. بنابراین هم مشتری به مطالب دسترسی می‌یابد و هم شما به مشتریان مشتاقی دسترسی پیدا می‌کنید که تیم فروش با آن‌ها درارتباط است.

ای‌بوک در مقایسه  با مطالبی که روی سایت می‌گذارید، بلندتر وکامل‌تر است. همچنین به دفعات کمتری انتشار می‌یابد. درواقع فرد پس از مطالعه‌ی مطالب وبلاگ، درصورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر ای‌بوک را دریافت می‌کند.

استراتژی بازاریابی محتوایی 6  اینفوگرافیک

به‌دلیل برخورداری از ویژگی بصری، از جذابیت بیشتری نسبت به متون برخوردار‌ است. به‌علاوه، می‌توانید داده‌های بسیاری را به‌صورت قابل فهم و واضح منتشر کنید.

استراتژی بازاریابی محتوایی 7ویدیو

یک محتوای بسیار جالب و محبوب که در رسانه های اجتماعی (مانند: فیس‌بوک، یوتیوب یا اینستاگرام) قابل انتشار است. در مقایسه با محتوای متنی، تهیه‌ی ویدیو نیازمند صرف منابع و زمان‌ بیشتری است، اما ارزش تولید را دارد.

استراتژی بازاریابی محتوایی 8  پادکست

زمانی‌که مخاطب زمان کافی یا تمایلی برای مطالعه هرروزه مطالب ندارد، برای معرفی برندتان، از پادکست استفاده کنید.

آمارها نشان می‌دهند تعداد افرادی که به پادکست‌ها گوش می‌دهند، به ‌مرور در حال افزایش است.

برای آشنایی بیشتر با نحوه تولید و ویژگی‌های یک محتوای خوب، این مطلب را بخوانید.

  1. محتوا را مدیریت کرده و منتشرکنید.

    استراتژی بازاریابی محتوایی

علاوه بر تولید محتوای باکیفیت، باید نحوه سازماندهی آن‌ها را نیز مدنظر داشته باشید. به‌وسیله‌ تقویم محتوایی می‌توانید مطالب متنوع و در عین حال مرتبط را در وبسایت یا شبکه‌های اجتماعی تولید و ارائه کنید تا کسب‌وکارتان را توسعه بدهید.

برای آشنایی بیشتر با روش تعیین استراتژی شبکه های اجتماعی، این مطلب را از دست ندهید.


فرزین اعتماد

درود من فرزین اعتماد هستم - متخصص سئو محتوا و سئو سایت / مدرس دوره های سئو و بازاریابی محتوا / +متخصص وبمسترتولز (کنسول گوگل) و گوگل آنالیتیک (سرتیفیکیت گوگل) / بخشی از مطالبی که قرار میدم دستخط خودمه و بخشی دیگه از سایت های بزرگ و معتبر سئو گرفته و ترجمه شده/ توی اینستاگرامم همیشه ریز نکات سئو و جدیدترین اخبار بهینه سازی رو قرار میدم. https://instagram.com/farzinetemad / باعث افتخاره که مهمانم هستید / ♥ وب اپراتور ♥

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.