استراتژی محتوا (content strategy) چیست ؟

منتشرشده توسط فرزین اعتماد در تاریخ

قبل از اینکه در بازاریابی محتوا دست به قلم بردارید و شروع به نوشتن کنید ، باید زمانی را صرف انتخاب استراتژی مناسب برای محتوایتان کنید ، تا بتوانید از میزان انرژی و زمانی که در این راه میگذارید ، بیشترین بهره را ببرید.

با ما تا پایان این مقاله همراه باشید :

استراتژی محتوا

 استراتژی محتوا چیست ؟

استراتژی محتوا در واقع مهمترین عنوان در بازاریابی محتوا میباشد.

تا به امروز دیدگاه ها و نظرات مختلفی ، درباره استراتژی محتوا بیان شده است ، اگر بخواهیم پی دلیل آن باشیم به این جواب خواهیم رسید ، که هر کس استراتژی مربوط به خودش را با استفاده از تجربیات قبلی دارد !
همانند فرماندهان جنگ هیچ وقت با استراتژی کپی یا مشترک جنگ نمیکنند ! آنها استراتژی مربوط به خودشان را دارند ، در استراتژی محتوا نیز همینگونه است ، و اینکه بهترین استراتژی برای کسب و کار y ممکن است بدترین استراتژی برای کسب و کار x باشد ; که در این مقاله قصد داریم تا به بررسی آن بپردازیم .

تعریف کلی content strategy

به طور کل استراتژی محتوا به قانون هایی گفته میشود که محتوای تولید شده را ملزم به رعایت آن میکند. این قانون ها شامل تجربه ، شناخت ، بررسی و آموخته های یک استراتژیست محتواست.

 

فرق استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا

تفاوت استراتژی محتوا با بازاریابی محتوا ؛

در بسیاری از سایت ها دیده شده واژه “استراتژی محتوا” و”بازاریابی محتوا” به جای همدیگر به کار برده شوند .در حالی که اساسا این دو واژه باهم متفاوتند ؛ تفاوت آنها در این نکته ظریف است که ممکن است محتوا برای مقاصد غیر بازاریابی و غیر انتفاعی نیز تولید شود . بنابر این وقتی در این نوشته از «استراتژی محتوا» صحبت می کنیم، منظورمان «استراتژی بازاریابی محتوا» می باشد.

در حقیقت استراتژی محتوا با یک دیدگاه جامع همراه است:

یعنی چه محتوایی ، چگونه و با چه درون نما و برون نمایی باید تولید ، مدیریت و در زمان مقرر آرشیو یا بروز رسانی شود. این دیدگاه همواره شامل همه محتوایی است که مشتریان با آن روبرو خواهند شد.لازم به ذکر است این دیدگاه با بازاریابی محتوا هم همراه می گردد. به همین دلیل بیشتر مطالبی که در این نوشته می آیند، به مطالب بازاریابی محتوا هم شباهت دارند، اما با آن «یکسان» نیستند.

بازاریابی محتوا  نیز بیشتر روی تاکتیک ها و مراحل اجرایی یک محتوا مانور میدهد. مواردی نظیر ” ایجاد ، گزینش و ویرایش محتوایی که برای منظورهای خاص بازاریابی تولید شده باشد . این محتوا ممکن است از مطالب وبلاگی تا صفحات تأیید شده  و رسمی را در بر گیرد و معمولا برای ایجاد رابطه پایدار و اعتماد بین دو طرف “(محصولات یا خدمات ارائه شده) و (مشتری خریدار)” صورت می پذیرد. بدین ترتیب بازاریابی محتوا تنها برای تولید محتوایی نیست که قرار است توسط خریداران مصرف شود، بلکه برای تولید محتوایی است که قرار است خریداران را تا فرآیند فروش همراهی هم کرده باشد.

حال استراتژیست محتوا می تواند با شناسایی اعتماد شکننده بین شرکت و مشتریان راه هایی را برای افزایش اعتماد یا کسب اعتماد پیشنهاد دهد . در حالی که بازاریاب محتوا در این زمینه ممکن است به برگزاری یک مصاحبه با مسئول آن شرکت بسنده کند . بنابراین به نظر می رسد این دو حوزه باید همدیگر را تکمیل کنند.

با در نظر داشتن این تفاوت ظریف ، اکنون زمان آن رسیده است که مراحلی که برای تدوین استراتژی خود باید بپیمایید را با هم بیاموزیم.

 

استراتژی محتوا

انتخاب استراتژی محتوا

روند انتخاب یک استراتژی محتوا ؛

عوامل زیادی در انتخاب یک استراتژی محتوا موثر هستند که از جمله میتوان به :

 

  • ۱- ماهیت کسب وکار

ماهیت یک کسب و کار یعنی نحوه ی کسب در آمد شما که با طرح چند سوال بررسی و تعیین میشود !

  1. خدمات شما شامل کالای فیزیکی میباشد یا بصورت دانلودی یا آموزشی یا خدماتی است ؟
  2. چگونه میتوانید خدمت بهتری ارائه کنید ؟
  3. استراتژی درآمدی شما چگونه است ؟

 

  • ۲-اهداف کسب و کار

باید دقیقا بدانید که به کجا میخواهید بروید… انتظاری که از کسب و کار خود در ۳ الی ۵ سال آینده دارید را به دقت روی کاغذ بیاورید .هدف های شما مقصد اصلی کسب و کار شماست .

  • ۳-بودجه تخصیص یافته

یکی از مهمترین و اساسی ترین بخش ها در انتخاب یک استراتژی ، میزان بودجه تخصیص یافته به کل برنامه بازاریابی محتوای شماست ، چرا که بودجه ی مناسب انتخاب یک استراتژی را  محدود نمیسازد ،

بودجه ی بیشتر به سرعت گرفتن روند کار نیز می انجامد

بودجه ی بیشتر = استراتژی حرفه ای تر

گام بعدی آن است که بدانیم مخاطبان امروز ما چه کسانی هستند و برای چه کسی می خواهیم محتوا تولید کنیم که برای درک آن لازم است اطلاعات زیر را داشته باشیم:

اطلاعات دموگرافیک (سن، جنسیت، محل زندگی و …)

بیشترین بازدید مخاطبان ما از چه سایت هایی صورت می گیرد ؟

کانال های ارتباطی ما با مخاطبانمان کدامند؟ (آیا مخاطب ما توئیتری است یا اینستاگرامی؟)

مخاطبان ما به چه چیزهایی اهمیت می دهند (ارزیابی این موضوع نیازمند زمان است.)

نقاط ریز مورد توجه مخاطبان ما کدام است؟

و….

به تدریج و وقتی قرار است در مورد ایده پردازی صحبت کنیم، در مورد پژوهش های مخاطبان دقیق تر خواهیم شد.

 دانستناین نکته که استراتژی محتوای شما بدون درک درستی از مخاطب ناقص است، کافی است.

  • ۵-عملکرد رقبا

عملکرد رقبا برای مقایسه و تعیین یک استراتژی خوب انجام میپذیرد.

بدین صورت که از تمامی جهات ، بصورت خیلی دقیق رقبای خود را بررسی کنید ؛

از نقاط قوتشان استراتژیشان استفاده و از نقاط منفیشان برای برتری خودتان استفاده کنید .

هیچ استراتژی بدون تغییر نخواهد ماند ، پس نمیتوانید یک بار برای همیشه رقبایتان را آنالیز نمایید ، باید آنها را همواره زیر ذره بین خود داشته باشید.

علم سئو خود را برای تعیین قوانین سئو  روی محتوایتان ، همیشه به روز نگه دارید ، و استراتژی های خود را بر اساس آخرین متدهای گوگل برای انتخاب رنکینگ انتخاب کنید.

  • ۷-نظارت بر محتوا

یکی از مهم ترین مراحل تدوین استراتژی نظارت بر محتوای آن است. نظارت بر محتوا در مفهوم نگاه عمقی به محتوایی است که قبلا ساخته اید. دقت داشته باشید که معمولا مفهوم «نظارت بر محتوا» با مفهوم «استراتژی محتوا» به جای همدیگر به کار گرفته می شوند. تفاوت این دو اما در اهمیت بالای نظارت بر محتوا در ساختن استراتژی مؤثر است.

اما اگر بخواهیم در مورد مراحل اساسی نظارت بر محتوا صحبت کنیم، و ریزتر و دقیق تر به این موضوع بنگریم، باید توجه خوانندگان را به این راهنما که توسط Everett Sizemore نوشته شده است جلب کنیم. این راهنما اساسا در مورد نظارت بر محتوای سئو محور نگاشته شده است.ضمن اینکه خواندن مقاله رابطه بازاریابی محتوا و سئو نیز در این زمینه بسیار حائز اهمیت است ، به علاوه دیدن فایل های آموزشی Michael King که به بحث پرسونای مخاطب و ابزارهای مفید مورد استفاده نگاهی عمقی انداخته است و هم چنین چارت مفید مراحل نظارت بر محتوا بسیار کاربردی خواهند بود.

 

ما نیاز داریم تجربیات و نقطه نظرات خود را در رابطه با این مطلب  ، با ما به اشتراک بگذارید .


فرزین اعتماد

درود من فرزین اعتماد هستم - متخصص سئو محتوا و سئو سایت / مدرس دوره های سئو و بازاریابی محتوا / +متخصص وبمسترتولز (کنسول گوگل) و گوگل آنالیتیک (سرتیفیکیت گوگل) / بخشی از مطالبی که قرار میدم دستخط خودمه و بخشی دیگه از سایت های بزرگ و معتبر سئو گرفته و ترجمه شده/ توی اینستاگرامم همیشه ریز نکات سئو و جدیدترین اخبار بهینه سازی رو قرار میدم. https://instagram.com/farzinetemad / باعث افتخاره که مهمانم هستید / ♥ وب اپراتور ♥

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.