الگوریتم گوگل BERT راهنمای کامل و آپدیت جدید ۲۰۲۰

منتشرشده توسط فرزین اعتماد در تاریخ

به BERT، جدیدترین الگوریتم جستجوی گوگل برای درک بهتر زبان طبیعی (Natural language) خوش آمدید. از هر ده جستجوی شما در گوگل، BERT بر روی ده درصد یعنی یک مورد مؤثر است. در واقع تقریباً از پنج سال پیش تاکنون یعنی از زمان انتشار الگوریتم رنک برین Rank Brain))، این تغییر در سیستم جستجوی گوگل، بزرگ ترین تغییر محسوب می شود.

گستردگی ((Rolling Out الگوریتم BERT

BERT کار خود را به تازگی شروع کرده است و در فاصله نه چندان طولانی، به طور کامل در تمام زبان های دنیا مؤثر واقع خواهد شد. اکنون این الگوریتم درخواست های انگلیسی زبان ها را پاسخ داده و در آینده به سایر زبان ها نیز گسترش خواهد یافت.

اسنیپت های برجسته (Featured Snippets) با الگوریتم BERT
BERT

به صورت جهانی، در همه زبان ها، در اسنیپت های برجسته نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

آشنایی با الگوریتم BERT

BERT مخفف Bidirectional Encoder Representations from Transformers و یک روش مبتنی بر شبکه عصبی گوگل برای آموزش پروسه زبان طبیعی (Natural Language Processing (NLP)) محسوب می شود. این الگوریتم، یک الگوریتم منبع باز بوده و در سال گذشته با جزئیات بیشتر در وبلاگ AI گوگل به طور کامل نوشته شده است. به طور خلاصه، این الگوریتم می تواند به کامپیوترها کمک کند تا مانند انسان ها، کمی بیشتر زبان را درک کنند.

اهمیت استفاده از الگوریتم BERT

BERT به درک بهتر تفاوت های جزئی در کلمات، جملات و متن در جستجوها کمک کرده و می تواند سؤالات را با نتایج مرتبط، به خوبی مطابقت دهد. همان طور که در قسمت بالا اشاره شد، این الگوریتم برای اسنیپت های برجسته نیز مورد استفاده قرار می گیرد. پیش از این گوگل اهمیت ارتباط کلمه «to» را درک نمی کرد؛ اما با استفاده از این الگوریتم، تفاوت های جزئی بیشتری را شناسایی و نتایج قابل قبول تری را ارائه می دهد.

در جستجوی عبارت « آیا مسافران برزیلی در سال ۲۰۱۹ به ایالات متحده نیاز به ویزا دارند؟» کلمه «به» و ارتباط آن با کلمات دیگر، برای درک معنی عبارت بسیار مهم است. پیش از این گوگل اهمیت این ارتباط را درک نکرده و نتایج مربوط به «سفر شهروندان ایالات متحده به برزیل» را نشان می داد. اما با استفاده از الگوریتم BERT، این تفاوت در کلمه «to» درک شده است.

الگوریتم برت bert گوگل

مثال های زیر، اهداف استفاده از این الگوریتم را بیشتر نشان می دهند. البته ممکن است در نتایج جستجوی زنده که در هنگام تایپ کردن نتایج جستجو را دریافت می کنید، قابل استفاده نباشد. در جستجوی عبارت «آیا متخصصان زیبایی در محل کار خود بسیار می ایستند؟» گوگل در گذشته کلمه «مستقل» را برای کلمه «ایستاده» در پرسش مطرح شده تطبیق می داد؛ اما با استفاده از مدلBERT ، گوگل می تواند درک کند که کلمه «ایستاده» با توجه به مفهوم نیازهای جسمی این شغل، مناسب تر بوده و پاسخ درست تری است.

الگوریتم برت bert گوگل

در مورد جستجوی جمله «پارک کردن روی تپه بدون محدودیت» اسنیپت های برجسته از گوگل نتایج مرتبط تری را نشان می دهند. در گذشته سؤالاتی مانند این سوال، سیستم های گوگل را گیج می کردند. گوگل بیش از حد به کلمه «محدود کردن» توجه کرده و کلمه «نه» را نادیده گرفته و درک نمی کرد. در صورتی که کلمه «نه» برای پاسخ به این پرسش، بسیار مهم است. با نادیده گرفتن کلمه «نه» نتایج پاسخ این سؤال به «پارک کردن روی تپه با محدودیت» ظاهر شده و نتیجه جستجو کاملاً تغییر می کند.

الگوریتم برت bert گوگل

Rank Brain همچنان قابل استفاده و مفید

Rank Brain اولین روش هوش مصنوعی گوگل برای درک سؤالات است که در سال ۲۰۱۵ انتشار یافته است. این الگوریتم برای درک بهتر معنی کلمات، هم به سؤالات و هم به محتوای صفحات وب در فهرست گوگل توجه می کند. BERT هرگز جایگزین Rank Brain نخواهد شد. می توان گفت BERTیک روش کمکی برای درک محتوا و سؤالات است. Rank Brain هنوز هم برای برخی از سؤالات، مورد استفاده قرار می گیرد. اما زمانی که گوگل احساس می کند با کمک BERT می تواند درک بهتری از سؤالات داشته باشد، قطعاً از آن استفاده خواهد کرد. در واقع، شما می توانید نتایج یک جستجوی ساده را از چندین روش از جمله BERT دریافت کنید.

روش های جستجو

روش های زیادی وجود دارند که می توانند معنای پرسش شما را درک کرده و محتوای وب مرتبط با سؤال شما را نشان دهند. به عنوان مثال اگر در یک کلمه غلط املایی داشته باشید، سیستم های املایی گوگل می توانند در یافتن کلمه مناسب به شما کمک کرده و آنچه را که شما نیاز دارید را نشان دهند. یا اگر از کلمه ای استفاده می کنید که مترادف کلمه واقعی است گوگل می تواند آن را با اسناد مربوطه مطابقت دهد. BERT سیگنال دیگری است که گوگل برای درک زبان استفاده می کند. بسته به آنچه جستجو می کنید می توانید از هر یک از این سیگنال ها به تنهایی یا ترکیبی، برای درک سؤال و دریافت نتیجه مرتبط تر استفاده کنید.

بهینه سازی گوگل BERT

این اتفاق بعید است. برای مطالب SEO هیچ بهینه سازی در Rank Brain انجام نشده است. مانند گذشته برای کاربران خود، محتوای خوب تولید کنید. گوگل برای درک بهتر سؤالات و جستجوی های کاربران، تلاش خود را کرده و نتایج مرتبط تری را با سؤالات آنها مطابقت می دهد.

هدف استفاده از BERT

استفاده از BERT بسیار اهمیت دارد. نه تنها به این دلیل که بزرگ ترین جهش رو به جلو در پنج سال گذشته و البته کل تاریخ جستجو محسوب می شود، بلکه ۱۰ درصد از کل درخواست ها تحت تأثیر این به روز رسانی قرار گرفته اند و این یک تغییر بزرگ است. گزارش های تأیید نشده ای درباره به روزرسانی الگوریتم در اوایل و اواسط این هفته دریافت کرده ایم که ممکن است مربوط به یک تغییر باشد. توصیه می کنیم تغییرات ترافیک جستجوی خود را تا هفته آینده بررسی کرده و ببینید که سایت شما چه میزان تحت تأثیر این تغییر قرار گرفته است. اگر این تغییر صورت گرفته است، به طور دقیق بررسی کنید کدام جستجوها و صفحات فرود، صفحه های ساده و مجزا در وب‌ سایت که هدف جذب کاربر را دارند، تحت تأثیر این تغییر قرار گرفته اند. ممکن است متوجه شوید که هیچ تغییری در آن صفحات نیز رخ نداده است. ما را دنبال کنید تا در آینده محتوای بیشتری در مورد الگوریتم BERT به شما ارائه دهیم.

هنوز رای ثبت نشده

برای بهبود این صفحه نیاز به امتیاز شما داریم.


فرزین اعتماد

درود من فرزین اعتماد هستم - متخصص و مدرس سئو - بخشی از مطالبی که قرار میدم دستخط خودمه و بخشی دیگه از سایت های بزرگ و معتبر سئو گرفته و ترجمه شده/ توی اینستاگرامم همیشه ریز نکات سئو و جدیدترین اخبار بهینه سازی رو قرار میدم. https://instagram.com/farzinetemad.seo / باعث افتخاره که مهمانم هستید / ♥ وب اپراتور ♥

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.