الگوریتم Freshness گوگل چیست و چطور روی محتوا و سئو تاثیر میگذارد؟

منتشرشده توسط فرزین اعتماد در تاریخ

الگوریتم Freshness، یک تغییر قابل توجه در رتبه بندی، همراه با پیامدهایی بسیار مهم در موتور گوگل محسوب می شود.
الگوریتم Freshness که آن را با عنوان «تازه ترین نتایج» نیز می شناسند، یک تغییر مهم در رتبه بندی ایجاد کرده است که پیشتر در ژوئن ۲۰۱۰ با عنوان «به روزرسانی کافئین» انتشار یافته بود.

در سوم نوامبر ۲۰۱۱، گوگل این الگوریتم را مجدداً تغییر داد و بر روی ۳۵ درصد از کل جستجوها تأثیر گذاشت. یعنی از هر ده جستجو، شش مورد آن تحت تأثیر این الگوریتم قرار گرفت. بازاریابان تولید محتوا و صنعت SEO، با تمرکز بر نتایج جستجوی جدید کاربران، به این موضوع توجه کرده و از این تغییر استقبال کردند.

نحوه نام گذاری الگوریتم Freshness

نام به روز رسانی الگوریتمFreshness یا Fresher Results برگرفته از اطلاعیه وبلاگ رسمی جستجوی داخلی گوگل می باشد.

دلیل به روزرسانی الگوریتم Freshness

در سال ۲۰۱۷ این احتمال داده می شد که محتواهایی که در آن سال تولید می شوند بیشتر از تعداد محتواهایی است که از ۵۰۰۰ سال قبل تاکنون تولید شده است. روندی که ممکن بود در سال هال آتی نیز ادامه داشته باشد.

این موضوع گوگل را مجبور به ایجاد و طراحی یک راه حل برای در دسترس بودن اطلاعات به روز و محتواهای جدید کرد. با توجه به افزایش تولید محتوا و سطح جستجوهای جدید و منحصر به فرد در فهرست جستجوی گوگل، باید محتواهای تازه شناسایی، مدیریت، اولویت بندی و رتبه بندی شوند. در سال ۲۰۱۲ Read Write در یک تحقیق نشان داد ۱۶ تا ۲۰ درصد از سؤالاتی که هر روز به آنها ارسال می شود، قبلاً هرگز ارسال نشده بوده اند.

هدف اصلی این به روز رسانی، تأکید بیشتر بر اهمیت جدیدترین مطالب به طور خاص آخرین اخبار، رویدادها، خبر سیاسی، افراد مشهور، گرایش ها و موارد مشابه است. به ویژه در مواردی که کاربر منتظر است تا در مورد یک موضوع خاص جدیدترین اطلاعات را به دست آورد. کسی که «دوست پسر تیلور سویفت» را جستجو می کند، قصد دارد شخصی که همین حالا با تیلور سویفت دوست است را بشناسد؛ بنابراین ساعت و تاریخ محتوا بسیار مهم است. ممکن است تعداد زیادی محتواهای مختلف با این موضوع به نمایش دربیاید که به روزرسانی نشده اند.

تحت تأثیر قرار گرفتن رتبه ها با الگوریتم Freshness

در سطح قابل ملاحظه ای بین ۶ تا ۱۰ درصد از سؤالات جستجوها، تحت تأثیر الگوریتم Freshness قرار می گیرند؛ اما این الگوریتم می تواند بر روی ۳۵ درصد از کل جستجوها اعمال شود. یکی از جنبه های جالب این به روز رسانی، دیده شدن سایر سایت ها که از رتبه خوبی برخوردار نیستند می باشد، بدون اینکه رتبه بندی یا دیده شدن خود را از دست بدهند.

البته این موضوع در تغییرات الگوریتم گوگل کاملاً غیرمعمول و غیرطبیعی است. با توجه به Searchmetrics ، گوگل سایت هایی مانند سایت های خبری، سایت های پخش برنامه، پورتال های ویدیوئی و بسیاری از سایت های برند و معروف را ترجیح می دهد. چرا که این سایت ها مرتباً محتوای جدید با CTR بالاتر تولید می کنند.

واکنش ها به تغییرات الگوریتم Freshness

با توجه به ماهیت به روز رسانی، این موضوع یک تغییر مثبت اساسی تلقی می شود. واکنش اولیه تولیدکنندگان محتوا و ارائه دهندگان اخبار جدید نسبت به این به روزرسانی که پاداشی برای آنها در نظر گرفته شده است، تجزیه و تحلیل تغییرات الگوریتم و ماهیت منطقی به روز رسانی است. تجزیه و تحلیل تغییرات این الگوریتم که در گوگل اعلام شده است، تحت تأثیر قرار دادن حدود ۳۵ درصد از نتایج جستجو می باشد. البته مقدار بسیار کمی تأثیر منفی نیز گزارش شده است.

الگوریتم تازگی محتوا گوگل چگونه کار میکند؟

الگوریتم Freshness، یکی از بهترین و منطقی ترین الگوریتم های گوگل محسوب می شود. این الگوریتم باعث شده است صفحات نتایج موتور جستجو (SERP)، بهتر و به روشی منطقی و با درک آسان به نمایش دربیایند. یک روش کاربردی که کاملاً تأثیرگذار بوده است. اگر به یک موضوع خاص علاقه دارید و در مورد آن تولید محتوا انجام داده اید، باید به فاکتور زمان دقت داشته باشید.

اگر اطلاعات شما قدیمی است، اگر زمان زیادی از به روز شدن مطالب گذشته است یا به سادگی، محتواهای جذاب تر و جدیدتر از مطالب شما پیشی می گیرند، لازم است به مطالب و موضوعات داخل صفحه و خارج صفحه خود بیشتر توجه کنید.

بخش مهمی از الگوریتم Freshnessاین است که نه تنها در مورد مطالب جدید، بلکه به محتوای مرتبط با موضوع نیز توجه می کند. محتواهایی که در طول یک هفته مبارزات سیاسی تولید و رتبه بندی می شوند را در نظر بگیرید. درنهایت آخرین تغییرات و اطلاعات کمپین مبارزات سیاسی به جای محتوای ثابت حتی یک روزه، منعکس می شوند.

به روز رسانی بر اساس روش QDF: راه حل QDF، حول تعیین داغ بودن موضوع می چرخد. اگر سایت های خبری یا وبلاگ ها، به طور فعال در مورد موضوع خاصی مطلبی را منتشر می کنند این مدل نشان می دهد که این موضوع یکی از مواردی است که کاربران علاقه دارند اطلاعات بیشتری در مورد آن کسب کنند. این مدل همچنین میلیاردها سؤال جستجو شده را در گوگل مورد بررسی قرار می دهد که به اعتقاد من، این موضوع می تواند باعث یک نظارت بهتر بر اشتیاق افراد در سرتاسر دنیا نسبت به یک موضوع خاص باشد.

این موضوع با به روز رسانی فهرست جستجوی کافئین گوگل نیز امکان پذیر می باشد. با استفاده از کافئین گوگل، می توانید صفحات وب را در قسمت های کوچک تجزیه و تحلیل کرده و شاخص جستجوی خود را به صورت مداوم در سطح جهانی به روز کنید. با یافتن صفحات یا اطلاعات جدید می توانید آنها را به فهرست جستجوی خود اضافه کنید. این بدان معناست که شما می توانید به اطلاعات جدیدتری صرف نظر از زمان انتشار و محل انتشار مطالب، دسترسی پیدا کنید.

تاکتیک های مهم برای بازیابی رتبه توسط الگوریتم Freshness

با پنج مورد از بهترین راه های بازیابی رتبه از دست رفته در نتیجه تغییر الگوریتم Freshness آشنا شوید.

۱٫ به روز رسانی محتواهای گذشته

عملکرد محتوا را در طول یک سال یا حتی دوره های قبل تر بررسی کنید. صفحات و موضوعاتی را که قبلاً تعداد زیادی از بازدیدکنندگان را به وب سایت شما هدایت می کردند را شناسایی کرده و به روز رسانی آنها را در اولویت قرار دهید.

ممکن است متوجه شوید که مطالب موجود در وبلاگ ها، اخبار و بخش های رسانه ای، به دلیل گذشت زمان و تاریخ، تغییر یا افت قابل توجهی پیدا کرده اند. این مطالب را شناسایی کرده و با استناد به منابع جدید، به روز رسانی آمار، نقل قول های بیشتر و البته آخرین جستجوها در مورد موضوع، آنها را به روز رسانی کنید.

۲٫ توجه به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی و تقویت محتوا

اشتراک گذاری محتوا در شبکه های اجتماعی، منجر به بالا رفتن رتبه بندی سایت شما می شود. هرگز ارزش اشتراک گذاری شبکه های اجتماعی را که منجر به کشف و تعامل محتوا می شود را دست کم نگیرید.

۳٫ بررسی سرعت عمل در انتشار محتواهای جدید

اگر وب سایت شما تغییرات یک صنعت، رویدادهای مهم و یا هر نوع اخبار جدید را پوشش می دهد، ممکن است لازم باشد به مخاطبان خود اطلاع دهید محتوای وب سایت را به روز کرده اید یا مطالبی را به آن اضافه کرده اید. امروزه کاربران، بیشتر از هر زمان دیگری مطالب را دنبال و پیگیری می کنند. آنها در صورت رخ دادن یک اتفاق، آخرین اخبار را از شما می خواهند؛ حتی تغییرات جزئی در مطالب می تواند بین اولین رتبه و سایر رتبه ها تفاوت ایجاد کند.

۴٫ تولید محتوا به روش های متفاوت

با به کارگیری صدا، ویدئو، تصاویر در وب سایت همچون وبلاگ، اخبار و رسانه ها، به لایه های محتوای خود تعامل بیشتری اضافه کرده و امکان دید گسترده تری را برای کاربران سایت خود فراهم کنید.

۵٫ تولید محتوای همیشه سبز

محتوای همیشه سبز، محتوای کلی است که در گذر زمان، ارزش آن افزایش پیدا می کند. ماه به ماه و گاهی سالیانه، ارزش آن بیشتر شده و در رتبه بندی تأثیرگذار خواهد بود. محتوای همیشه سبز انعکاس دهنده موارد زیر است:

  • تحقیق کلی در یک موضوع کامل
  • بینش منحصر به فرد
  • کاربردهای هدفمند از مهارت های مربوط به یک موضوع خاص
  • به روز رسانی محتوا، هر چند ماه یکبار در صورت نیاز به تغییر

میزان موفقیت به روز رسانی الگوریتم  تازگی محتوا Freshness

اگرچه در مورد تغییر الگوریتم Freshness کمتر صحبت شده است و بیشتر گفتگوها تحت الشعاع الگوریتم های پنگوئن، پاندا، مرغ مگس خوار و رنک برین قرار گرفته است؛ اما این موضوع می تواند نشان دهنده سطح بالای موفقیت آن باشد. زمانی که به جستجوی عبارت «نتایج فوتبال» می پردازید، سایت ها غالباً موارد زیر را ارائه می دهند:

  • نتایج زنده
  • به روز رسانی حین بازی
  • آخرین نتایج
  • امتیازات

این نتایج مفید و متغیر که اغلب ساعت به ساعت تغییر می کنند، انعکاس دهنده مزایای عملی به روز رسانی این الگوریتم برای تجربه جستجوی شما می باشند.

هنوز رای ثبت نشده

برای بهبود این صفحه نیاز به امتیاز شما داریم.


فرزین اعتماد

درود من فرزین اعتماد هستم - متخصص و مدرس سئو - بخشی از مطالبی که قرار میدم دستخط خودمه و بخشی دیگه از سایت های بزرگ و معتبر سئو گرفته و ترجمه شده/ توی اینستاگرامم همیشه ریز نکات سئو و جدیدترین اخبار بهینه سازی رو قرار میدم. https://instagram.com/farzinetemad.seo / باعث افتخاره که مهمانم هستید / ♥ وب اپراتور ♥

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.