اهمیت و آموزش بهینه سازی «نمره کیفیت – quality score»

منتشرشده توسط فرزین اعتماد در تاریخ

اگر از تکنیک پرداخت به ازای کلیک (PPC) در دیجیتال مارکتینگ استفاده می کنید، به احتمال زیاد با نمره کیفیت یا همان Quality Score آشنایی دارید. نمره کیفیت بیانگر کیفیت کلمات کلیدی، تبلیغات و صفحه فرود (Landing Page) شما و معیاری برای تعیین میزان رقابتی بودن آن در بازار است.

این امتیاز دهی بر اساس یک تا ده انجام می شود و نمره ده نشانگر کیفیت بالاتر است که در یک ستون جداگانه در Bing Ads و یا Google Ads UI قابل دسترس می باشد. نمره کیفیت میتواند گزینه ای برای بیان استراتژی تبلیغات شما باشد که علاوه بر افزایش قابلیت جستجوی تبلیغات، هزینه های آن را کاهش می دهد.

 

به راستی نمره کیفیت تا این اندازه مهم است؟

به راحتی میتوانید آن را نادیده بگیرید به ویژه اگر تصور می کنید که قادر به انجام کاری برای ارتقای رتبه بندی خود نیستید. تشخیص اینکه در تبلیغات از کلمات کلیدی استفاده کنید یا خیر بر عهده خودتان است. ما در این مطلب قصد داریم، راهکار های مفید برای تبلیغات درست و برخی از ویژگی های نمره کیفیت که به عنوان مجموعه ابزار جستجو نقش مهمی ایفا میکند را معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

 

نمره کیفیت ابزاری برای محاسبه ارتباط آگهی است

نمره کیفیت یک ابزار محاسبه است که برای توصیف ارتباط کلمات کلیدی به درخواست های جستجو، کلمات کلیدی به رونوشت آگهی، کلمات کلیدی به صفحه فرود و در نهایت ارتباط صفحه فرود با رونوشت آگهی استفاده می شود.

در تصویر زیر؛ نمودار دایره ای برای سه پارامتر نشان داده شده است که در صورت همپوشانی سه پارامتر نمره کیفیت برابر با ۱۰ بدست می آید.

نمره کیفیت

به این معنی که کلمه کلیدی مورد استفاده شما با صفحه فرودتان مرتبط است و ارتباط معناداری بین آن و درخواست جستجو و همچنین بین درخواست جستجو و رونوشت آگهی وجود دارد.

 

نمره کیفیت میزان پرداختی شما را تعیین می کند

نمره کیفیت ضرب در هزینه به ازای کلیک برابر است با عدد x، که برای تعیین جایگاه رتبه بندی در مزایده جستجو و تعیین هزینه های کلی شما بکار می رود.

به عنوان مثال؛ اگر رتبه کیفت شما برابر عدد یک و تبلیغ کننده دیگر دارای رتبه کیفیت ده باشد. شما باید ده برابر بیشتر هزینه کنید تا از کلمه کلیدی رقیبتان رتبه بالاتری داشته باشید. در این صورت اگر رقم پیشنهادی شما با در اختیار داشتن نمره کیفیت ۱ برابر با یک دلار است. رقیبتان با نمره کیفیت ده، برای اینکه پیشنهاد بهتری نسبت به شما ارائه کند کافی است رقم پیشنهادی ۰٫۱۰ دلار را ثبت کند.

همانطور که مشخص است، شما به عنوان یک تبلیغ کننده، که کلمه کلیدی تان از نمره کیفیت پایین تری برخوردار است باید هزینه بیشتری پرداخت کنید اما به این معنی نیست که آن کلمه کلیدی برای کسب و کارتان نامناسب و بی ارزش است. بلکه باید از فرصت های خود برای بهبود ارتباط میان رونوشت آگهی، صفحه فرود و درخواست جستجوی کلمه کلیدی استفاده کرده و میزان هزینه های خود را کاهش دهید.

 

چگونه نمره کیفیت (Quality score) خود را کاهش دهیم ؟

زمانی که از نمره کیفیت صحبت می کنیم منظورمان بهینه سازی در سه پارامتر است که میتواند در قابلیت جستجوی تبلیغات شما تحولی عظیم ایجاد نماید. برخی از مواردی که برای بهبود نمره کیفیت خود میتوانید رویشان تمرکز کنید عبارت است از:

 

نرخ کلیک مورد انتظار

 

نرخ کلیک مورد انتظار و ارتباط آگهی بیانگر این موضوع است که در صورت کسب نرخ پایین تر از میانگین برای کلمه کلیدی باید متن آگهی خود را بازبینی کنید. برای کسب نرخ کلیک مورد انتظار بالاتر، خلاقیت به خرج دهید. فکر کنید که چکونه میتوانید مزایای خدمات و محصول خود را برجسته کرده و فراخوانی عمل متفاوتی را تجربه کنید. متن آگهی خود را منحصر به فرد طراحی کنید. از مرتبط بودن درخواست جستجو با کلمه کلیدی که رونوشت آگهی را نشان میدهد، اطمینان کسب کنید.

تفاوت بین کلمات جستجو و درخواست های جستجویی که افراد استفاده می کنند را به خوبی درک کنید. افراد معمولا از دامنه واژه های مختلفی در یک زمینه مشخص استفاده می کنند. (مثلا برای کلمه pacifier (پستانک) در انگلیسی کلمات مختلفی مشابه binky، binkie و paci  جستجو می شوند.)

ارائه پیشنهاد روی کلمات برند و عباراتی که رقیب تان استفاده می کند میتواند برای شما نرخ کلیک مورد انتظار پایینی را به ارمغان بیاورد. به عنوان مثال؛ اگر شما کفش های آدیداس می فروشید و رقیب تان فروشنده کفش های نایک است در صورتی که محصول نایک برای فروش ندارید، نباید در رونوشت آگهی از کلمه نایک استفاد کنید. (این یکی از سیاست های طراحی آگهی برای یک محصول یا سرویس مشخص است که به عنوان بخشی از دستورالعمل های ویرایشی مورد استفاده قرار می گیرد.)

 

مرتبط بودن آگهی

این مورد به ارتباط بین درخواست های جستجو و کلمات کلیدی و همچنین کلمات کلیدی به رونوشت آگهی مربوط است. در صورتی که نمره ارتباط آگهی تان پایین است با کمک نکات زیر می توانید آن را بهبود بدهید:

  • – کلمات کلیدی را به گروه های تبلیغ کوچکتر انتقال داده و با کمک آگهی خلاقانه کلمات کلیدی خاص و مشخص را هدف قرار دهید.
  • – گروه های تبلیغی که دارای کلمات کلیدی مختلفی هستند و توسط یک آگهی قابل پوشش نیستند را جستجو کنید. به عنوان مثال؛ اگر یک شرکت کفش دارید، باید گروه های تبلیغاتی مختلفی برای کفش آدیداس و کفش نایک داشته باشید. همچنین به صورتی مشابه باید گروه های تبلیغی برای کفش تنیس و کفش پاشنه بلند داشته باشید. در صورتی که یک فرد از کفش فوتبال نایک یا کفش تنیس نایک برای جستجو استفاده کند، عدم رعایت هر یک از این موارد بالا میتواند از میزان مرتبط بودن آگهی تان بکاهد.
  • – از کلمات کلید منفی استفاده کنید تا مانع نمایش آگهی شما در جستجوهای نامرتبط شود.
  • –  سعی کنید در متن آگهی به درخواست های جستجوی کاربران پاسخ دهید. به عنوان مثال؛ اگر کاربر می خواهد درباره قیمت بداند. اطلاعات مربوط به قیمت سرویس یا محصول را در رونوشت آگهی بگنجانید.
  • –  زبان رونوشت آگهی را با درخواست های جستجوی کاربر مطابقت دهید.

 

صفحه فرود مرتبط

به زبان ساده؛ لینکی که در رونوشت آگهی استفاده می کنید، باید کاربر را به یک صفحه فرود مناسب هدایت کند. مشتری انتظار دارد وقتی روی یک آگهی با عنوان «فروش کفش نایک به مبلغ ۲۹٫۹۹ دلار» کلیک می کند واقعا به صفحه  ای هدایت شود که لیستی از کفش نایک در محدوده قیمت ۲۹٫۹۹ دلار را نمایش دهد. عدم پیروی از این دستورالعمل می تواند باعث نزول نمره کیفیت تان شود.

در ادامه چند پیشنهاد برای تقویت نمره کیفیت ارائه شده است:

  • – ترافیک را به سمت صفحه فرودی هدایت کنید که بیشترین میزان ارتباط با درخواست کاربر یا کلمه کلیدی را دارد.
  • – همه افراد را به صفحه اصلی هدایت نکنید.
  • – کاربران را به محل درستی از اطلاعات مربوط به سرویس یا محصول هدایت کنید.
  • –  مطمئن شوید که صفحه فرود ادامه دهنده مکالمه ای باشد که در رونوشت آگهی آغاز کرده اید. اگر معامله ای را در تبلیغ عنوان می کنید، بهتر است در صفحه اصلی نیز آن را به صورت برجسته و مشخص در دسترس افراد قرار دهید.
  • – از عملکرد درست تمامی دکمه ها و هدایتگر به بخش بعدی اطمینان کسب کنید.
  • – از نرخ تبدیل برای ارزیابی میزان توجه کاربر و ارتباط صفحه استفاده کنید. آیا کاربران عملیاتی را در صفحه انجام می دهند؟ آیا همان عملیات مورد انتظار شما است؟
  • – نرخ پرش را بررسی کنید. اگر مقدار نرخ پرش بالا است یعنی کاربران را به صفحه نادرستی هدایت می کنید و یا ارتباطی بین درخواست کاربران و محتوای ارائه شده توسط شما وجود ندارد.
  • – سایت را برای استفاده در موبایل بهینه کنید تا کاربران هنگام استفاده از ابزارهای دستی دیجیتال به آن متصل شوند.
  • – سرعت بارگذاری صفحه را ارزیابی کنید. سرعت پایین تحت عنوان نرخ پرش (پیش از مشاهده محتوا) بر روی نمره کیفیت اثر می گذارد.

 

نتایج

نمره کیفیت مانند یک چاقوی چندکاره است که ابزارهای مختلفی را برای کمک، در اختیار شما قرار می دهد. این ابزارها می  توانند برای بهینه سازی رونوشت آگهی یا حتی کلمات کلیدی مورد استفاده تان قرار بگیرند تا عمکلردی موفقیت آمیز داشته باشید.

هیچ راه میانبری برای داشتن نمره کیفیت بهتر وجود ندارد و تنها کار مداوم و تلاش زیاد شما را به مقصودتان می رساند. اما کمک تغییرات اصولی می توانید جایگاه خود را در جستجوها ارتقا ببخشید.

نمره کیفیت - quality score
  • کیفیت محتوا
5

خلاصه محتوا

اگر از تکنیک پرداخت به ازای کلیک (PPC) در دیجیتال مارکتینگ استفاده می کنید، به احتمال زیاد با نمره کیفیت یا همان Quality Score آشنایی دارید. نمره کیفیت بیانگر کیفیت کلمات کلیدی، تبلیغات و صفحه فرود (Landing Page) شما و معیاری برای تعیین میزان رقابتی بودن آن در بازار است.

Sending
User Review
2.5 (2 votes)

فرزین اعتماد

درود من فرزین اعتماد هستم - متخصص سئو محتوا و سئو سایت / مدرس دوره های سئو و بازاریابی محتوا / +متخصص وبمسترتولز (کنسول گوگل) و گوگل آنالیتیک (سرتیفیکیت گوگل) / بخشی از مطالبی که قرار میدم دستخط خودمه و بخشی دیگه از سایت های بزرگ و معتبر سئو گرفته و ترجمه شده/ توی اینستاگرامم همیشه ریز نکات سئو و جدیدترین اخبار بهینه سازی رو قرار میدم. https://instagram.com/farzinetemad / باعث افتخاره که مهمانم هستید / ♥ وب اپراتور ♥

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.