بازاریابی دیجیتال (دیجیتال مارکتینگ) چیست و چه تفاوتی با بازاریابی درونگرا دارد؟

منتشرشده توسط فرزین اعتماد در تاریخ

بازاریابی دیجیتال یک اصطلاح جامع و کامل برای انواع مختلف بازاریابی آنلاین است. کسب‌وکارها بسترهای دیجیتال مختلفی (همچون: موتور جستجوگر گوگل، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و یا وبسایت) را برای دسترسی به مشتریان فعلی و یا آینده‌ی خود به‌کار می‌بندند.

بازاریابی دیجیتال

در مقایسه با ۱۲ سال گذشته، مدت زمانی‌که مردم  در اینترنت سپری می‌کنند، دوبرابر شده است (و این نسبت در ایران بسیار بیشتر است). بنابراین شیوه‌ی خریدکردن مردم نیز تغییر یافته و بازاریابی آفلاین دیگر رونق چندانی ندارد.

بازاریابی به معنی دسترسی به مخاطبان در زمان و مکان مناسب است و امروزه این مکان، اینترنت است. پس اگر می‌خواهید از قافله کسب‌وکارهای نوین عقب نمانید باید از بازاریابی دیجیتال استفاده کنید. بازاریابی دیجیتال به اشکال مختلف بازاریابی آنلاین اطلاق می‌شود.

بازاریابی درونگرا (جاذبه‌ای و یا ربایشی) نیز، به روش‌هایی برای جذب مخاطب، تبدیل او به یک مشتری و نهایتا جلب رضایت مشتری گفته می‌شود که بسیار مؤثر و موفق است.

در ابتدا، ممکن است بازاریابی درونگرا و دیجیتال مترادف به‌نظر برسند ، اما تفاوت‌هایی جزئی میان این دو مفهوم وجود دارد.

چه تفاوتی بین بازاریابی دیجیتال و محتوایی وجود دارد؟

بازاریابی دیجیتال و بازاریابی درونگرا

به ظاهر هردو یکی هستند هردو آنلاین اتفاق می‌افتند و بر تولید محتوای دیجیتال برای مخاطبان متمرکزاند. پس چه تفاوتی میان این دو وجود دارد؟

بازاریابی دیجیتال، بین بازاریابی درونگرا و برونگرا (ربایشی و رانشی) تفاوتی قائل نمی‌شود و این دو نوعی از بازاریابی دیجیتال هستند.

هدف روش‌های بازاریابی برونگرا، قراردادن یک پیام تبلیغاتی به صورت آنلاین است تا در معرض دید بیشترین تعداد از افراد ممکن قرار بگیرد، بدون توجه به این موضوع که آیا اصلا این تبلیغ پذیرفته می‌شود؟ به نیاز فرد مربوط است؟ آمادگی دریافت پیام را دارد؟ مثلا تبلیغات رنگارنگ و حتی مزاحمی که در بسیاری از سایت‌ها دیده می‌شوند و باهدف ترویج یا تبلیغ محصولی ( دفع یک محصول) انجام می‌گیرند.

از سوی دیگر در بازاریابی درونگرا، با بهره‌گیری از ابزارهای سودمند، محتوای آنلاین برای جلب مخاطب هدف به سایت، تولید و عرضه می‌شود. یکی از ساده‌ترین و در عین حال قوی‌ترین ابزارهای بازاریابی دیجیتال درونگرا، وبلاگ است که به وب‌سایت این امکان را می‌دهد تا بر واژگانی که مشتریان هدف به‌دنبال آن‌ها هستند متمرکز شود و از آن‌ها استفاده کند.

درنهایت، بازاریابی درونگرا از ابزارهای بازاریابی دیجیتال است که به طور آنلاین برای جلب مخاطب، ایجاد صمیمت، تبدیل مخاطب به مشتری و در نهایت جلب رضایت مشتری موردتوجه و استفاده قرار می‌گیرد.

پس نتیجه می‌گیریم‌ که بازایابی دیجیتال، شیوه های بازایابی آنلاین را از هرنوعی که باشد (درونگرا و برونگرا)، دربرمی‌گیرد.

 

بازاریابی دیجیتال یعنی چه؟

از وب‌سایت‌تان گرفته تا ابزارهایی که برای برندینگ آنلاین استفاده می‌کنید (ازجمله تبلیغات دیجیتال، بازاریابی ایمیلی، بروشورهای آنلاین) همه‌ و همه بازاریابی دیجیتال نام گرفته‌اند. طیف عظیمی از ابزارها و روش‌ها وجود دارند که بازاریاب‌های دیجیتالی موفق از ارزش هرکدام از آن‌ها برای رسیدن به اهداف اساسی‌شان آگاه‌اند.

چند نمونه از ابزارها و شیوه‌های بازاریابی دیجیتال

ابزارهای بازاریابی دیجیتال

  • وبسایت
  • پست وبلاگ
  • مقاله سفید (نوعی گزارش یا راهنمایی برای کمک به خوانندگان است که به منظور درک یک مساله، حل یک مشکل، و یا اتخاذ یک تصمیم تدوین می‌گردد) و ای‌بوک
  • اینفوگرافیک
  • ابزارهای نوین ارتباطی دوسویه (با قابلیت دریافت بازخوردها)
  • شبکه های اجتماعی (فیس‌بوک، لینکداین، توییتر و اینستاگرام)
  • پوشش آنلاین در رسانه‌های اکتسابی (رسانه‌های اجتماعی، روابط عمومی، نظرسنجی‌ها مثل سایت َAmazon.com برای محصولات)
  • بروشورها و کاتالوگ‌های آنلاین
  • ابزارهای برندینگ (لوگو، فونت)

روش‌های اصلی قابل استفاده در بازاریابی دیجیتال

سئو

سئو (بهینه‌سازی موتور جستجو): روند بهینه سازی وبسابت برای بدست آوردن رتبه‌ی بالاتر در بین صفحات یافته شده در موتورهای جستجو که به بالارفتن میزان ترافیک ارگانیک (یا رایگان)  وب‌سایت‌ منجر می‌شود.

 

برای آشنایی با مفهوم سئو آف پیج، این مقاله را از دست ندهید.

بازاریابی محتوا: تولید و بهبود ابزارهای محتوا با هدف ایجاد آگاهی نسبت به‌ برند، بالابردن ترافیک، جذب مشتری و مخاطب هدفمند.

برای آشنایی با رابطه سئو و بازاریابی محتوایی، این مطلب را در وب‌اپراتور بخوانید.

بازاریابی درونگرا: استفاده از قیف بازاریابی برای جذب مخاطب، تبدیل مخاطب به مشتری و جلب رضایت مشتری به وسیله‌ی محتوای آنلاین تولید شده.

بازاریابی شبکه های اجتماعی: بهبود بخشیدن برند و محتوا در رسانه‌ها‌ی اجتماعی به منظور بالابردن آگاهی نسبت به برند، افزایش ترافیک و جذب مخاطب هدفمند.

چطور باید برای شبکه های اجتماعی خود، استراتژی مناسبی تعیین کنید؟

پرداخت به ازای هر کلیک (تبلیغات پولی): روشی برای افزایش ترافیک وبسایت که در آن به ازای هرکلیک باید مبلغی پرداخت کنید. یکی از روش‌های رایج برای این کار استفاده از گوگل AdWord است.

بازاریابی از طریق مشارکت یا همکاری در فروش: نوعی از تبلیغات مبتنی برعملکرد که در آن به‌دلیل تبلیغ محصول یا خدمات فرد دیگر در وبسایت‌تان، کارمزد دریافت می‌کنید.

تبلیغات همسان (بومی شده): تبلیغات محتوامحور که همراه با محتوای دیگری (بطور رایگان) روی یک پلتفورم قرار می‌گیرند. پیام‌های اسپانسر شده نمونه‌ی خوبی از تبلیغات همسان هستند. البته بسیاری از افراد تبلیغات شبکه‌های اجتماعی (مانند: فیس‌بوک یا اینستاگرام) را نیز همسان می‌دانند.

اتوماسیون بازاریابی: نرم‌افزاری که برای انجام بازاریابی خودکار استفاده می‌شود و بسیاری از سازمان‌های تبلیغاتی برای کارهایی که به‌طور مکرر انجام می‌دهند (مثل ارسال ایمیل، هدایت رسانه‌های اجتماعی و دیگر اقدامات مربوط‌به وبسایت خود) از آن استفاده می‌کنند.

بازاریابی ایمیلی: روشی برای ارتباط با مخاطبان که شرکت‌ها برای ترویج محتوا، اطلاع‌رسانی درباره تخفیفات و یا اعلام رویدادها، از آن بهره می‌برند. این شکل از بازاریابی برای هدایت افراد به یک وبسایت تجاری خاص نیز مورد استفاده است.

روابط عمومی آنلاین: استفاده از نشر دیجیتال، وبلاگ و دیگر سایت‌های محتوامحور که ‌برای حفظ پوشش آنلاین اکتسابی به‌کار می‌رود و به روابط‌عمومی سنتی شباهت بسیاری دارد. البته با این تفاوت که این نوع بازاریابی در فضای اینترنت صورت می‌گیرد.

هنوز رای ثبت نشده

برای بهبود این صفحه نیاز به امتیاز شما داریم.


فرزین اعتماد

درود من فرزین اعتماد هستم - متخصص و مدرس سئو - بخشی از مطالبی که قرار میدم دستخط خودمه و بخشی دیگه از سایت های بزرگ و معتبر سئو گرفته و ترجمه شده/ توی اینستاگرامم همیشه ریز نکات سئو و جدیدترین اخبار بهینه سازی رو قرار میدم. https://instagram.com/farzinetemad.seo / باعث افتخاره که مهمانم هستید / ♥ وب اپراتور ♥

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.