تقویم محتوایی چیست و یک تقویم محتوایی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

منتشرشده توسط فرزین اعتماد در تاریخ

تا به حال عبارت تقویم محتوایی به گوشتان خورده است؟

بازاریابی محتوایی یک کمپین موقت نیست. بلکه استراتژی بلندمدتی است که از آن برای جذب مخاطب، تبدیل کردن او به مشتری و حفظ مشتری استفاده می‌شود. فراموش نکنید که بدون داشتن ابزارهایی برای مدیریت محتوا، بازاریابی محتوایی موفقی نخواهید داشت. یکی از مؤثرترین ابزارها، تقویم محتوایی است.

ابزارهای بازاریاب محتوایی- تقویم محتوایی
تقویم محتوایی ابزاری است که از آن برای سامان دادن به فرآیند تولید محتوا استفاده می‌کنیم. پس از تعیین استراتژی بازاریابی محتوایی، اولین قدم برای تولید محتوا، ایجاد یک تقویم محتوایی است. چنین ابزاری مانند نقشه راه عمل می‌کند. زمانی که سرتان حسابی شلوغ است و تعداد تولیدکننده‌های محتوایتان زیاد شده، یا نمی‌دانید باید درباره چه چیزی مطلب بنویسید، تقویم محتوایی به دادتان می‌رسد. شاید بسیاری از شما همین حالا هم برنامه تولید محتوایتان را ثبت کرده باشید. بسیار هم عالی! اما اگر می‌خواهید این برنامه را به شیوه‌ای حرفه‌ای تنظیم کنید، با ادامه این مقاله همراه باشید.
در این بخش به سه ویژگی اصلی یک تقویم محتوایی می‌پردازیم که باعث می‌شود برنامه‌ریزی شما حرفه‌ای و منحصربه‌فرد باشد.

سه ویژگی اصلی یک تقویم محتوایی

تقویم محتوایی 2

بازاریابی محتوا معمولا نیازمند چندین تولیدکننده محتوا، مشتری، افراد تاثیرگذار یا اینفلوئنسرها و شرح کاملی از تمام ‌چیزهایی است که به‌صورت آفلاین یا آنلاین تولید می‌کنید.

تقویم محتوایی فقط به نرم‌افزار مایکروسافت‌آفیس محدود نمی‌شود. بلکه ابزارهای آنلاین بسیاری (مانند گوگل‌درایو، گوگل‌داکس، وردپرس و ترلو ) وجود دارند که نقش بسیاری در تهیه تقویم محتوایی دلخواه‌تان ایفا می‌کنند.

تقویم محتوایی در ترلو

اجزای اصلی تقویم محتواییاجزای اصلی تقویم محتوایی

تقویم محتوایی فقط یک برنامه‌ریزی برای ایجاد ارتباط میان محتوا و تاریخ تولید آن نیست.

تقویم محتوایی خوب، نقشه دقیقی است از روند تولید محتوا براساس شخصیت خریدار، جایگاه او در سفر مشتری و بسترهایی که برای دریافت اطلاعات استفاده می‌کند.

علاوه بر تاریخ‌گذاری و تیتربندی محتوا، تقویم شامل موارد زیر می‌شود

فهرستی از محتوای موجود و محتوایی که قصد تولید یا طراحی مجدد آن را دارید، آماده کنید.
تولیدکننده هر محتوا یا ویراستار آن را با ذکر نام و مسئولیت فرد مشخص کنید.
از فرمت‌ها و بسترهای تولید محتوا فهرستی تهیه کنید.
برای پیگیری مواردی که روی آن‌ها کار می‌کنید و میزان اهمیت‌شان از فراداده استفاده کنید. مثلا: از ابعاد مهم تولید محتوا مثل مخاطب هدف یا چرخه‌همراهی‌مشتریان در تقویمتان استفاده کنید. می‌توانید این کار را برای نوع محتوا (مقاله سفید، ایمیل، ویدیو) یا کلید واژگان سئو نیز انجام دهید.
برای تولید و انتشار محتوا موعدی را مقررکنید. حتی میتوانید زمانی را برای بروزرسانی مطالب یا بررسی و ویراستاری محتوا نیز درنظربگیرید.

به‌خاطر داشته باشید که تقویم محتوایی قرار است به کار شما نظم ببخشد. پس از افزودن موارد و جزییات غیرضروری بپرهیزید و فقط به نکات اصلی اشاره کنید.

تقویم محتوایی  سازمان‌دهی تقویم محتوایی

فرض کنید می‌خواهید یک صفحه گسترده را برای یک سال‌تان طراحی کنید. هر نوار نماد یک ماه است.
ستون ها شامل موارد زیر می‌شوند:
تیتر محتوا
نوع محتوا
شخصیت خریدار
خالق یا نویسنده محتوا
زمان اتمام کار نویسنده
ویراستار
بستر انتشار محتوا
فراداده‌ها یا متادیتاها
زمان انتشار
شرح وضعیت (به‌رنگ: سبز، زرد یا قرمز)
یادداشت‌ها
معیارسنجش (نظرات، دانلودها یا بازدیدصفحات)
فراخوان عمل (این همان چیزی است که از کاربر می‌خواهید. مثلا: سفارش، خرید یا عضویت)
در صورت تمایل می‌توانید طوفان فکری را هم به این تقویم بیافزایید.
تقویم محتوایی از ابرازهایی است که به‌طور مکرر مورد استفاده‌تان قرارخواهدگرفت. نوع آن مهم نیست. شاید جدول اکسل، ابزاری آنلاین یا فقط یک ایمیل باشد که ماهانه به کارکنان‌تان ارسال می‌کنید. مهم این است که به کمک‌تان می‌آید. پس هر ابزاری که روند بازاریابی‌تان را سهولت بخشد، می‌تواند تقویم محتوایی مطلوب‌تان باشد.

مدیریت محتوا شیوه‌نامه اجرایی تقویم

اگرچه تقویم به شما کمک می‌کند تا بدانید چه‌کاری را در چه‌زمانی انجام دهید، اما کارکرد دیگری هم دارد. شاید مایل باشید یک دستورالعمل و راهنما طراحی کنید تا نویسندگان محتوا، ویراستاران یا تولیدکنندگان از آن بهره ببرند.
این شیوه‌نامه می‌تواند به مکالمات اجتماعی‌تان بپردازد و شرحی از سیاست‌های‌تان را در تعامل بامشتری در رسانه های اجتماعی، دربربگیرد.
افرادی که می‌خواهند درباره برندتان توضیحاتی به مشتری ارائه بدهند، باید از ابزارها و آموزش‌های لازم برای داشتن عملکردی درست برخوردار شوند. پس باید آنها را تحت نظر بگیرید.
حتی اگر خودتان به‌تنهایی کار می‌کنید، بازهم داشتن ثبات در کلامتان، به آن اعتبار می بخشد و باعث می‌شود تا فردی متخصص به‌نظر برسید.
افزون ‌بر این، اگر زمانی از دیگران هم درکارتان کمک بگیرید، این دستورالعمل‌ها برایتان سودمند خواهند بود.
گاهی شرح درباره ‌کارتان از خط سیر خود خارج شده، رشته کلام و زمام امور از دست‌تان درمی‌رود. اینجاست که داشتن یک دستورالعمل برای تقویم، نجات‌تان می‌دهد.
این موارد را در راهنمای‌تان بگنجانید:
– شیوه و لحن بازاریابی محتوایی: اینکه چه کسی هستید و برای نشان دادن خودتان چه اقداماتی را انجام می‌دهید؟
– تعداد واژگانی که در مقالات استفاده می‌کنید: حداقل و حداکثر.
– خط مشی برندینگ‌تان: شیوه رجوع به شرکت، روند تولید محصول و کارکنان مرتبط.


فرزین اعتماد

درود من فرزین اعتماد هستم - متخصص سئو محتوا و سئو سایت / مدرس دوره های سئو و بازاریابی محتوا / +متخصص وبمسترتولز (کنسول گوگل) و گوگل آنالیتیک (سرتیفیکیت گوگل) / بخشی از مطالبی که قرار میدم دستخط خودمه و بخشی دیگه از سایت های بزرگ و معتبر سئو گرفته و ترجمه شده/ توی اینستاگرامم همیشه ریز نکات سئو و جدیدترین اخبار بهینه سازی رو قرار میدم. https://instagram.com/farzinetemad / باعث افتخاره که مهمانم هستید / ♥ وب اپراتور ♥

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.