سئو ارزان برای فروش محصولات طبیعی و ارگانیک – چطور بدون هزینههای سنگین توی گوگل دیده بشی؟
تا حالا شده یه محصول طبیعی فوقالعاده داشته باشی ولی هیچکس جز دوست و آشنا ازش خبر نداشته باشه؟ اگه یه کسبوکار آنلاین برای فروش محصولات ارگانیک داری، حتماً این سوال برات پیش اومده که “چطور میتونم با هزینه کم، فروشم رو بالا ببرم؟”
خب، من فرزین اعتماد هستم، یه سئوکار با ۱۸ سال تجربه که همیشه عاشق این بودم که کسبوکارهای کوچیک رو با روشهای اقتصادی بیارم توی صفحه اول گوگل. بذار یه داستان واقعی برات تعریف کنم.
داستان یه کسبوکار ارگانیک که دنبال راه نجات بود
چند وقت پیش یکی از مشتریام که یه فروشگاه آنلاین روغنهای گیاهی و عسل ارگانیک داشت، بهم پیام داد و گفت: “فرزین، ما محصولاتمون عالیه، اما کسی توی گوگل ما رو پیدا نمیکنه. هزینه تبلیغاتم بالاست. چیکار کنیم؟”
رفتم سایتشون رو بررسی کردم. محصولات فوقالعادهای داشتن، بستهبندیهای زیبا، قیمتهای رقابتی، اما مشکل اینجا بود که کسی اونها رو پیدا نمیکرد! دلیلش هم این بود که سایتشون اصولی برای گوگل بهینه نشده بود.
حالا بذار برات بگم که چطور با یه سئوی اقتصادی، این فروشگاه رو از تهِ گوگل آوردیم بالا و فروشش رو چند برابر کردیم!
قدم اول: تحقیق کلمات کلیدی با کمترین هزینه
اولین کاری که کردم، این بود که ببینم مردم چجوری دنبال محصولات ارگانیک میگردن. خیلی از سایتها برای تحقیق کلمات کلیدی از ابزارهای پولی مثل Ahrefs یا SEMrush استفاده میکنن، ولی خب این مشتری نمیخواست هزینه اضافی بده.
✅ راهحل ارزون: استفاده از Google Autocomplete، Google Trends و ابزار رایگان Ubersuggest.
بهجای اینکه روی کلمات پررقابت مثل “عسل طبیعی” تمرکز کنیم، رفتیم سراغ کلمات خاصتر مثل “عسل کوهی ارگانیک” و “بهترین روغن زیتون بکر” که هم رقابت کمتری داشتن، هم مشتریای بهتری رو جذب میکردن.
قدم دوم: تولید محتوای هدفمند بدون هزینه زیاد
یکی از مشکلات سایت این بود که محتواهای خوبی نداشت. یه سری توضیحات خیلی کوتاه زیر هر محصول بود که اصلاً برای گوگل جذاب نبود. برای همین تصمیم گرفتیم یه محتوای هدفمند و بهینه بنویسیم.
✅ چطور بدون هزینه محتوا تولید کنیم؟ ✔ توی بخش توضیحات محصولات، اطلاعات کامل درباره فواید، روش مصرف و تفاوت محصولشون با رقبا نوشتیم. ✔ یه بلاگ راه انداختیم و مقالههایی مثل “چطور عسل طبیعی رو از تقلبی تشخیص بدیم؟” و “فواید روغن آرگان برای پوست” منتشر کردیم. ✔ برای هر مقاله، حداقل ۱۰۰۰ کلمه نوشتیم که هم گوگل دوستش داشته باشه، هم به کاربر کمک کنه.
قدم سوم: سئوی تکنیکال بدون نیاز به برنامهنویس
بعضی وقتا مردم فکر میکنن برای سئو باید کلی برنامهنویسی بلد باشی، ولی خیلی از چیزایی که سایت رو بالا میبره، بدون برنامهنویسی هم قابل انجامه. چند تا مشکل اساسی توی سایتشون وجود داشت:
❌ سرعت سایت پایین بود. ❌ تصاویر حجم زیادی داشتن و دیر لود میشدن. ❌ صفحات سایت درست دستهبندی نشده بودن.
✅ راهحلهای کمهزینه: ✔ استفاده از افزونه LiteSpeed Cache برای افزایش سرعت سایت. ✔ فشردهسازی تصاویر با سایتهای رایگان مثل TinyPNG. ✔ تنظیم درست دستهبندیها و اضافه کردن فیلترهای جستجو برای کاربران. ✔ بهینهسازی نسخه موبایل، چون بیش از ۷۰٪ کاربران از گوشی وارد سایت میشن.
قدم چهارم: لینکسازی رایگان ولی موثر
لینکسازی همیشه یکی از مهمترین بخشهای سئوئه، ولی اگه درست انجام نشه، میتونه هزینههای سنگینی داشته باشه. برای این فروشگاه، ما از روشهای رایگان و ارگانیک برای گرفتن لینک استفاده کردیم.
✅ چطور بدون هزینه لینکسازی کنیم؟ ✔ مقالههای مهم سایت رو توی فرومها و گروههای تخصصی به اشتراک گذاشتیم. ✔ از مشتریای واقعی خواستیم که نظراتشون رو توی سایتهای معتبر مثل نینیسایت و پرشینتولز بنویسن. ✔ یه سری پست مهمان توی وبلاگهای مرتبط نوشتیم که هم لینک بگیریم، هم ترافیک جذب کنیم. ✔ از طریق اینستاگرام و شبکههای اجتماعی کاربران رو به سایت هدایت کردیم.
قدم پنجم: افزایش اعتماد کاربران و نرخ تبدیل
یکی از مشکلاتی که باعث میشد فروش کمی داشته باشن، این بود که مردم بهشون اعتماد نمیکردن. مخصوصاً توی حوزه محصولات ارگانیک، خیلی از افراد میترسن محصولی که میخرن تقلبی باشه. برای همین یه سری کارای ساده ولی مهم انجام دادیم:
✅ راهحلها: ✔ اضافه کردن نظرات مشتریان واقعی زیر محصولات. ✔ ثبت سایت توی Google My Business برای ایجاد اعتبار بیشتر. ✔ اضافه کردن نماد اعتماد الکترونیکی و درگاه پرداخت معتبر. ✔ استفاده از ویدئوهای معرفی محصول که اعتماد بیشتری جلب کنه. ✔ اضافه کردن بخش سوالات متداول تا کاربران راحتتر تصمیم بگیرن.
نتیجه نهایی: افزایش ۳ برابری فروش بدون هزینههای هنگفت! 🚀
بعد از ۳ ماه که این استراتژیهای کمهزینه رو پیاده کردیم، نتایج عالی بودن: ✅ بازدید سایت از گوگل ۲.۵ برابر شد! ✅ صفحات محصول توی نتایج رتبه بهتری گرفتن. ✅ نرخ تبدیل (یعنی تعداد خرید به نسبت بازدید) ۳ برابر شد. ✅ فروش کلی سایت دو برابر افزایش پیدا کرد.
جمعبندی: سئوی ارزان هم جواب میده!
اگه فکر میکنی برای دیده شدن توی گوگل باید میلیونها تومن هزینه کنی، باید بدونی که با یه استراتژی درست، حتی با هزینههای کم هم میتونی موفق بشی. فقط کافیه بدونی که چطور محتوای درست تولید کنی، سایتت رو بهینهسازی کنی و از روشهای رایگان لینک بگیری.
اگه تو هم یه فروشگاه آنلاین محصولات ارگانیک داری و میخوای بدون هزینههای اضافی توی گوگل بالا بیای، همین الان یه پیام بده تا کمکت کنم! 😉