قیف محتوایی چیست و چه نقشی در بازاریابی محتوایی دارد
آیا با مفهوم قیف محتوایی آشنا هستید و از اهمیت آن در فرآیند تولید محتوا آگاهید؟
افزایش اهمیت نقش مشتریان، باعث شده بازاریابان محتوایی مجبور باشند نیازهای مشتریان را در هر مرحله از سفر مشتری بشناسند. در بازار امروز، خریداران ترجیح میدهند بتوانند از هر گوشهای از دنیا و با هر ابزاری به اطلاعات موردنظرشان دسترسی داشته باشند. آنها فروشگاههای خردهفروشی، اینترنت، خروجیهای چاپی و رسانهای، رویدادهای مربوط به مشتریان و غیره را بررسی میکنند. بنابراین باید بتوانید نقاط ارتباطی احتمالی را پیشبینی کنید و برای هرکدام محتوای خاصی تولید کنید.
نهتنها باید بر نقاط تماس (جایی که مشتریان احتمالی با برند شما ارتباط برقرار میکنند) تمرکز کنید، بلکه باید مسیری را که مشتریتان با شما طی میکند، درک کنید.
باید با کفشهای مشتریان راه بروید تا رفتار و نیازهایشان را بشناسید.
اینجاست که نقش آواتارها یا شخصت حریدارتان مشخص میشود. البته ایجاد نقشهی مسیر با استفاده از فرآیندها، سیستمها، آواتارها و نقاط تماس، کار آسانی نیست. اما ارزش تحمل سختی آن را دارد.
در طول زمان، بازاریابان متوجه شدهاند که با پیچیده شدن سفر مشتری، ایجاد محتوایی عمومی برای مشتریان احتمالی، به معنی هدر دادن وقت و هزینه است. باید با هرکدام از خریدارانتان با زبان خودش صحبت کنید. مشتریان از شما انتظار دارند با آنها ارتباطی فردی برقرار کنید که با نیازها، سلایق و احساساتشان سازگاری بیشتری داشته باشد.
قیف محتوایی چیست
برای این که محتوایی متناسب با هر بخش از سفر مشتری داشته باشید، باید قیف محتوایی خود را ایجاد کنید. قیف اصطلاحی است که فرآیند جلب بازدیدکنندگان و هدایت آنها به سمت قدمهایی مشخص را تعیین میکند. این قدمها از بدو آشنایی بازدیدکنندگان با برند شما آغاز میشود و تا زمانی که آنها از شما خرید کنند، به طول میانجامد.
خوب، حالا برویم سر اصل مطلب! قدمهای ایجاد یک قیف محتوایی شامل چه چیزهایی میشوند؟ یک فرآیند عادی خرید، به چهار قدم تقسیم میشود.
مراحل مختلف یک قیف محتوایی چیست
مراحل قیف محتوایی |
|||
مراحل مختلف وضعیت خریداران |
بخشهای قیف |
انواع محتوای پیشنهادی |
اهداف |
بازدیدکنندگان |
بالای قیف |
محتوای گزینششده، مقالات تولیدی، پستهای ارتقاءیافته در وبلاگ، نشر محتوا در شبکههای اجتماعی، فیلمهای آموزشی |
نامنویسی، افزایش ترافیک وبسایت، افزایش لایکها و بهاشتراکگذاریها |
مشتریان بالقوه |
میانهی قیف | گزارشهای هفتگی، بررسیها، مطالعات موردی، وبینارها | فروش، افزایش ترافیک وبسایت، ایجاد اعتماد |
مشتریان طرفداران |
انتهای قیف | ایمیلها، اخبار مشتریان، نکات، وبینارها |
اعتماد، بهاشتراکگذاریها، بازاریابی دهانبهدهان |
فرآیندی که مخاطبان در قیف طی میکنند، به صورت زیر است:
- بالای قیف محتوایی: زمانی که مردم برای اولین بار با کار شما آشنا میشوند، باید با محتوای آموزشی از آنها پذیرایی کنید. در این مرحله، مخاطبان میخواهند بدانند شما راهحلی برای مشکلشان ارائه میکنید یا نه.
- میانهی قیف محتوایی: زمانی که مشتریان به این باور برسند که محصولات شما میتواند راهگشای مشکلشان باشد، ممکن است از راهحل پیشنهادی شما استفاده کنند. آنها قیمتها را در نظر میگیرند، وضعیت شما را با دیگر رقبا مقایسه میکنند و اغلب، بررسیها و تحقیقات موردی را مطالعه میکنند.
انتهای قیف محتوایی: پس از اینکه فردی به مشتری شما تبدیل شد، باید پیوند خود را با او محکم کنید تا از خرید خود خوشحال باشد. مرحله نهایی در قیف مربوط به تشویق خریداران به حمایت از کسبوکار شما میشود. در این مرحله باید محتوایی به آنها ارائه دهید که راهحلهای شما را به دیگران نیز پیشنهاد کنند.
0 دیدگاه