«مجموعه ابزار Crawl کردن سایت مفید برای لینک سازی و عیب یابی »

منتشرشده توسط فرزین اعتماد در تاریخ

تجزیه و تحلیل داده ها برای سایت وظیفه دشواری است. امروز قصد داریم تا درباره کاربرد ابزارهای خزنده برای کسب اطمینان از رندری سریع و بهینه ،برای شما توضیحاتی را ارائه دهیم.

 

اگر خزنده موتور جستجو نتواند محتوای شما را بخوبی Crawl و فهرست کند در نتیجه محتوای سایت شما رتبه بندی نیز نمی شود. نمایه نشدن محتوا، نشانه خوبی نیست اما مهمتر اینکه در صورتی که موتور جستجو نتواند محتوایی پیدا کند در نتیجه کاربران نیز قادر به مشاهده محتوای شما نخواهند بود. به همین دلیل استفاده از ابزارهایی با عملکردی مشابه خزنده موتور جستجو بسیار مفید است.

 

با استفاده از این ابزارهای Crawl  یا خزنده میتوانید مجموعه‌ ای از مشکلات سایت خود را شناسایی کنید. رسیدگی به این مشکلات میتواند بر کارایی سایت شما در موتورهای جستجو تاثیر بگذارد ضمن اینکه با کمک این ابزارها میتوانید سایت هایی که در زمینه لینک سازی مورد توجهتان هستند را تعیین نمایید.

 

لینک سازی یک راهکار سریع و جادویی نیست و برای کسب نتیجه مطلوب نیازمند کار مداوم و تلاش مستمر است.

استفاده از سایت هایی که در زمینه SEO عملکرد مطلوبی ندارند، یک شکست در زمینه لینک سازی محسوب می شود.

 

در این مطلب چهار خزنده (دو خزنده مبتنی بر صفحات گوشی های تلفن همراه و دو خزنده برای نسخه دسکتاپ) مورد بررسی قرار گرفته اند. با استفاده از تحلیلی ساده مزایای هر برای لینک سازی معرفی می شود. هر چند توانمندی های آن ها بسیار فراتر از تصور است.

از این ابزار برای در اختیار گرفتن فرصت های لینک سازی گوناگون و کسب اطمینان از موفقیت سایت برای لینک سازی و جذب لینک های مفید استفاده می شود. اصول اولیه برای استفاده از هر یک از ابزار به شرح زیر است:

 

  1. Sitebulb: خزنده وب مبتنی بر دسکتاپ با ارائه خدمات رایگان ۱۴ روزه.
  2. DeepCrawl: خزنده مبتنی بر دستگاه های تلفن همراه با امکان استفاده رایگان به مدت ۷ روز.
  3. Screaming Frog: خزنده وب مبتنی بر دسکتاپ با امکان دانلود و دسترسی به امکانات محدود. برای استفاده از تمامی امکانات باید مجوز دسترسی خریداری کنید.
  4. –  OnCrawl: خزنده دستگاه های تلفن همراه با ارائه خدمات رایگان به مدت ۱۴ روز.

 

نکته: این ابزارهای خزنده به صورت مدارم در حال بروزرسانی هستند  بنابراین ممکن است تصاویر منتشر شده در این مطلب با آخرین نسخه موجود آن ها اندکی مغایرت داشته باشد.

 

ارزیابی سایت هدف برای لینک سازی برای سایت

استفاده از ابزار خزنده میتواند به افزایش کارایی و اثربخشی لینک سازی سایتتان کمک کند.

 

یک بررسی اولیه  روی سایت انجام دهید

قبل از انتخاب هر سایت برای لینک سازی یک بررسی اولیه درباره سایت انجام دهید. به یاد داشته باشید هر خطایی که در آن سایت پیدا کنید یک زنگ خطر و نمره منفی برای استفاده از آن در لینک سازی به شمار می رود.

لینک سازی بررسی اولیه لینک سازی بررسی اولیه

با کمک بررسی اولیه میتوانید راه صد ساله را یک شبه طی کنید. در حالی که برخی خزنده ها برای بررسی کامل یک سایت مدت زمان زیادی را صرف میکنند، بهترین ویژگی بررسی اولیه را میتوان صرفه جویی در زمان دانست.

 

به عنوان مثال در گزارش زیر به آسانی و تنها در قالب چند تذکر میتوانید موضوعات تکراری موجود در سایت را مشاهده کنید که در زمینه لینک سازی بسیار کارگشا است.

 

گزارش تنظیمات سفارشی

یک گزارش با استفاده از تنظیمات سفارشی تهیه کنید تا مشخص شود آیا این لینک ارزش دنبال کردن دارد یا خیر؟ اگر بخش عظیمی از محتوای سایت غیر قابل دسترس است و همچنین خطاهای گوناگونی در سایت مشاهده می شود قطعا این سایت یک گزینه مطلوب برای لینک سازی به شمار نمیرود. بنابراین زمان و تلاش خود را روی سایت دیگری سرمایه گذاری کنید.

 

بهترین صفحات را برای لینک دهی  پیدا کنید

ابزار Sitebulb دارای فیلدی با عنوان برابری لینک ها (Equity Link) است. این فیلد کاری مشابه رتبه بندی داخلی را انجام میدهد. بالاترین نمره برابری لینک ها بیشترین احتمال برای رتبه بندی صفحه را در اختیار دارد. لینکی از یک صفحه که دارای امتیاز برابری لینک بالاتری است در رتبه بندی بسیار مفیدتر از صفحاتی با امتیاز پایین تر می باشد.

Sitebulb

گزارشی از صفحات غیر قابل دسترس در بک لینک ها تهیه کنید

ابزار DeepCrawl  راهی سریع و آسان برای مشاهده این صفحات است به این ترتیب میتوانید مجموعه ای از لینک های شکسته را شناسایی نمایید که هیچ صفحه ای برای آنها وجود ندارد. البته میتوانید برای پیدا کردن لینک های شکسته از پنل وبمسترتولز نیز استفاده نمایید.

deepcrawl

گزارشی از درستی لینک های سایت تهیه کنید

میتوانید گزارشی مشابه برای مشاهده محتوای غیر قابل دسترس یا ۴۰۴ سایت خود تهیه کنید. به یاد داشته باشید که همواره احتمال وجود محتوای غیر قابل دسترس در کمین سایت شما است. برای کسب امتیاز از طریق محتوایی ارزشمند باید یک لینک سالم برای دسترسی به آن وجود داشته باشد.  محتوای غیر قابل دسترس رتبه بندی هم نمی شود. برای رتبه بندی ابتدا لینک های شکسته را شناسایی و ریدایرکت کنید.

 

محتوای تکراری یا Duplicate Content در سایت خود دارید؟

Sitebulb دارای سربرگی تحت عنوان محتوای تکراری (Duplicate Content) است. برای پیدا کردن محتوای تکراری سایت کافی است روی آن کلیک کنید. وجود محتوای تکراری میتواند روی رتبه بندی سایت اثر بگذارد پس از آن اجتناب کرده و یا به نحوی مناسب آن را تحت کنترل بگیرید.

محتوای تکراری

آدرس دهی مجدد به درستی انجام شده است؟

یکی از مهمترین نگرانی ها در زمینه لینک سازی مربوط به آدرس دهی های مجدد یا ریدایرکت است. باید مطمئن شوید که در صورت جابه جایی یا حذف صفحه ای شامل لینک های خوب، تغییرات همراه با یک آدرس دهی درست مدیریت شوند.

بحث های زیادی پیرامون آدرس دهی مجدد صفحات برای محصولاتی که دیگر در سایت شما وجود ندارند و یا اطلاعاتی که دیگر مربوط به حیطه سایت شما نمی شوند، وجود دارد با این حال نکته اصلی این است که این لینک ها که به صفحات درست هدایت نمی شوند نمره ای منفی برای سایت به شمار می رود.

 

کد خطا به درستی دیده می شود؟

ابزار DeepCrawl بخشی به عنوان Non-200 Pages دارا است. کافی است روی آن کلیک کنید تا یک گزارش گرافیکی از این صفحات را مشاهده نمایید.احتمالاً انتظار دارید که بیشتر صفحات کد ۲۰۰ را برگردانند و یا برای آدرس دهی های مجدد کدهای ۳۰۲ و ۳۰۱ مشاهده شوند. ولی به طور قطع نمی خواهید بیش از ۵۰ درصد صفحات کد ۴۰۴ را ارجاع دهند. ابزار Screaming Frog دارای سربرگی ویژه است که در آن میتوانید کد پاسخ برای تمامی صفحات پویش شده را ببینید.

screming frog

دلیلی برای مشاهده هر کد ، از صفحه ای معینی وجود دارد. بنابراین مطمئن شوید که چه کدی از کدام صفحه باز گردانده می شود.

ابزارهای کراول

زمان بارگذاری صفحه مناسب است؟

برخی افراد زیاد صبور نیستند. اگر بالای ۱۰ ثانیه زمان صرف باز شدن یک لینک شود افراد از مشاهده آن صرف نظر میکنند در نتیجه شما  نرخ تبدیلی نا امیدکننده خواهید داشت. باید از بارگذاری سریع صفحات سایت خود اطمینان کسب کنید.

در اینجا گزارشی از ابزار OnCrawl وجود دارد که بیانگر سرعت بارگذاری میانگین صفحات و صفحات با سرعت بارگذاری کم می باشد.

سرعت سایت

ساختار لینک های داخلی چگونه است؟

ممکن است درسایت شما صفحات یتیمی که هیچ لینک ورودی دریافت نمیکنند و یا تعداد زیادی لینک های شکسته ، وجود داشته باشد. صفحاتی که توسط خزنده ها پیدا نمی شوند در نتیجه فهرست بندی نشده و از قافله رتبه بندی هم عقب می مانند. ساختار مناسب سایت از دید کاربر نیز فاکتوری ارزشمند و بسیار مهم است. اگر محتوایی دارید که قادر به پیدا کردن آن نیستید و برای دسترسی به آن ناچارید روی ۱۰ لینک مختلف کلیک کنید یعنی سایت شما از ساختار خوبی برخوردار نیست.

ابزار Screaming Frog دارای ستونی تحت عنوان Inlink (با کلیک روی سربرگ داخلی در دسترس می باشد) است که تعداد لینک های داخلی که به هر صفحه اشاره میکنند را نمایش می دهد. به این ترتیب میتوانید تعداد بیشترین لینک های داخلی که به صفحات شاخص و مهم اشاره میکنند را ببینید.

در تصویر زیر، سایتی بر اساس تعداد لینک های داخلی به صورت نزولی مرتب شده است. مطمئن شوید که مهمترین صفحات بیشترین تعداد  inlinkرا داشته باشند.

کراول لینک سئو

صفحات کم محتوای سایت را شناسایی کنید

با توجه به اینکه میتوانید به صورت دستی نیز محتوای کم حجم را شناسایی کنید بهتر است به هیچ عنوان چنین محتوایی در سایت خود نداشته باشید. محتوایی با حجم کم نه تنها از دیدگاه مخاطب بلکه از نظر موتورهای جستجو  نیز محتوای مناسبی به شمار نمی رود.

ابزار OnCrawl  بخشی برای مشاهده محتوای کم حجم دارد که بسیار نیز سودمند است.

کراولر

همانطور که گفتیم؛ روش های مختلفی برای استفاده از خزنده ها وجود دارد. البته هشدار جدی مربوط به استفاده برخی خزنده ها از منابع فراوان است. در صورتی که قصد انجام عملیات سنگین را دارید از پیش به افراد مربوطه اطلاع دهید. زیرا ممکن است به دلیل ارائه درخواست های فراوان در یک زمان واحد  ای پی مربوطه توسط شرکت میزبان هاست مسدود گردد.

 

«مجموعه ابزار Crawl کردن سایت مفید برای لینک سازی و عیب یابی »

خلاصه مطلب

اگر خزنده موتور جستجو نتواند محتوای شما را بخوبی Crawl و فهرست کند در نتیجه محتوای سایت شما رتبه بندی نیز نمی شود. نمایه نشدن محتوا، نشانه خوبی نیست اما مهمتر اینکه در صورتی که موتور جستجو نتواند محتوایی پیدا کند در نتیجه کاربران نیز قادر به مشاهده محتوای شما نخواهند بود. به همین دلیل استفاده از ابزارهایی با عملکردی مشابه خزنده موتور جستجو بسیار مفید است

Sending
User Review
5 (1 vote)
Comments Rating 0 (0 reviews)

فرزین اعتماد

درود من فرزین اعتماد هستم -متخصص سئو محتوا و سئو سایت / مدرس دوره های سئو و بازاریابی محتوا / +متخصص وبمسترتولز (کنسول گوگل) و گوگل آنالیتیک (سرتیفیکیت گوگل) / بخشی از مطالبی که قرار میدم دستخط خودمه و بخشی دیگه از سایت های بزرگ و معتبر سئو گرفته و ترجمه شده/ توی اینستاگرامم همیشه ریز نکات سئو و جدیدترین اخبار بهینه سازی رو قرار میدم. https://instagram.com/farzinetemad / باعث افتخاره که مهمانم هستید / ♥ وب اپراتور ♥

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Sending

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.