مراحل سفر مشتری چیست و چه ارتباطی به محتوا دارد

منتشرشده توسط فرزین اعتماد در تاریخ

در بازاریابی محتوایی، محتوا باید با مراحل سفر مشتری هماهنگ باشد تا خریدار درگیر شود. درغیر این‌ صورت محتوا تاثیرگذاری‌اش را از دست می‌دهد .

باما همراه شوید تا دریابید: چطور می‌توانید محتوا را با مراحل سفر مشتری هماهنگ کنید و بدانید درهر زمان، چه محتوای خاصی را به مشتری ارائه دهید.      

شناخت مراحل سفر مشتری

 

قیف محتوا

برای اینکه محتوا را براساس قیف فروش تهیه کنید، ابتدا باید سفر مشتری و مراحل آن را بشناسید:

سفرمشتری، همان پروسه ای است که مشتری تا رسیدن به مرحله خرید طی می‌کند.

این پروسه مانند قیفی است که از سه بخش تشکیل شده:

  • بخش بالایی قیف: آگاهی (آشنایی با مسئله )
  • بخش میانی قیف: بررسی ( مطالعه راه‌حل‌ها)
  • بخش پایانی قیف: تصمیم‌گیری (انتخاب فروشنده)

برای این‌که از جایگاه مشتری احتمالی، در سفر مشتری آگاه شوید باید مراحل زیر را طی کنید.

مراحل سفر مشتری

  • مصاحبه با افراد متخصص
  • بررسی مشتریان فعلی و گذشته (شیوه خرید خدمات و محصولات آنلاین)
  • بررسی ‌سفر مشتری از آغاز مرحله فروش ( نگاه به گذشته برای یافتن انگیزه خرید)

به‌وسیله این تحقیقات، تیم بازاریابی از از نیازها، چالش‌ها و رفتارهای مشتری باخبرمی‌شوند و تعیین می‌کنند که استفاده از کدام محتوا نشان دهنده آمادگی فرد برای ورود به مرحله خرید است..

شما موظف‌اید تیم فروش و بازاریابی را به‌ هم پیوند دهید. زیرا آن‌ها باکمک هم می‌توانند شخصیت خریدار را ترسیم نموده، و محتوا را ارتقا ببخشند.

وقتی شخصیت مشتری را پیدا کردید، محتوا را در سه مرحله طراحی کنید

   آگاهی

در مرحله آگاهی یا اموزش، خریدار به مشکل پی می‌برد و به‌دنبال راهی برای تغییر وضعیت است. پس بازاریاب باید بر مواد آموزشی و یادگیری، تمرکز کند.

محتوای مناسب برای مرحله آگاهی:

  • پست وبلاگ
  •  مقاله سفید
  •  ای‌بوک
  • چک‌لیست 
  •  ویدیو آموزشی
  • وبینار آموزشی   
  •  خبرنامه ایمیلی
  • مقاله راهنما

برای تقویت محتوا  و سهولت جستجو، باید از کلیدواژه‌های مناسب استفاده کنید.

کیوورد مناسب

آگاهی بخشی به مشتری، درمقایسه با مراحل دیگر، محتوای بیشتری را نیاز دارد. زیرا شما قصددارید تا افرادی را به برند و وبسایت شرکت‌تان جذب کنید.

   بررسی

درمرحله بررسی (سنجش یا حل مشکل)، شخص راه حل‌های مختلفی را مطالعه می‌کند.  محتوا باید درباره راه‌کارهای مختلف باشد و وجه تمایز برند را از رقبا نشان دهد.

محتوا در مرحله بررسی این موارد را دربرمی‌گیرد:

  • مطالعه موردی
  • نمونه محصول
  • سوالات پرتکرار
  • اوراق اطلاعاتی
  • ویدیوهای آموزشی
  • وبینار محصول

این همان محتوایی است که مشتری را برای مرحله انتخاب آماده می‌کند. یک خریدار پیش از تماس با فروشنده، به‌طور میانگین سه تاپنج محتوا را بررسی می‌کند. درنتیجه این مرحله اهمیت بالایی دارد.

   تصمیم‌گیری

دراین مرحله، مشتری آماده خرید است و به اطلاعات ملموسی نیاز دارد تا تصمیم‌اش را توجیه کند و او را به این کار تشویق کند.

گزینه‌ها در مرحله تصمیم‌گیری عبارتند از:

  • نسخه آزمایشی رایگان 
  • نمونه‌کار
  • مشاوره
  • تخمین
  • کوپن تخفیف
  • معرفی‌نامه

اگرچه چنین محتواهایی برای مراحلی چون: بازاریابی و جذب خریدار بسیار مهم و حیاتی هستند، بسیاری سازمان ها از اهمیت این مراحل غافل‌اند.

صبرکنید! سفر به پایان نرسیده!

حتی زمانی که فرد تصمیم به خرید می‌گیرد، سفر بازاریابی ادامه دارد. محتوا باید یه گونه‌ای باشد که باعث افزایش وفاداری به برند شده و مشتریان را برای همراهی با برند تشویق کند.

گزینه‌های محتوایی برای مرحله “شادکامی و رضایت مشتریان”  موارد زیر را شامل می‌شود:

  • خودآموز اعضاء
  • دعوت به گروه کاربران
  • ایجاد وبلاگ یا کانال‌ توسط خود کاربران
  • حمایت از مشتری
  • پیشنهادات ویژه

مراحل سفر مشتری

تنظیم محتوای مناسب کار ساده ای نیست و نیازمند پیگیری و تلاش مداوم است. یک بازاریاب موفق، معیارهایی را برای سنجش محتوا وضع میکند تا عملکرد و ثمربخشی خود را در قیف فروش ارزیابی کند. با استفاده از این داده‌ها، او درباره مسائل مهم ازجمله موارد زیر ، تصمیم‌گیری می‌کند:

چه  محتوایی جدیدی لازم است؟ کدام محتوا مفیده بوده، باید دوباره مطرح شود و یا به اشتراک گذاشته شود؟ چه بخشی از محتوا اندکی تغییر و تصحیح را می‌طلبد؟

این اطلاعات به بازاریابان کمک می کند تا  کاستی‌ها را بشناسند و محتوا را با مراحل سفرمشتری هماهنگ کنند.

هنوز رای ثبت نشده

برای بهبود این صفحه نیاز به امتیاز شما داریم.


فرزین اعتماد

درود من فرزین اعتماد هستم - متخصص و مدرس سئو - بخشی از مطالبی که قرار میدم دستخط خودمه و بخشی دیگه از سایت های بزرگ و معتبر سئو گرفته و ترجمه شده/ توی اینستاگرامم همیشه ریز نکات سئو و جدیدترین اخبار بهینه سازی رو قرار میدم. https://instagram.com/farzinetemad.seo / باعث افتخاره که مهمانم هستید / ♥ وب اپراتور ♥

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.