۱۲ مورد از مهمترین قسمت های آنالیز یک وبسایت

منتشرشده توسط فرزین اعتماد در تاریخ

شما می توانید به عنوان یک بازاریاب دیجیتال، موفقیت کسب و کار آنلاین خود را به روش های مختلف آنالیز کنید. یکی از این راهها آنالیز وبسایت ، با استفاده از معیارهای کلیدی SEO است.

خوشبختانه ابزارهای رایگانی چون گوگل آنالیتیک و گوگل وبمسترتولز این امکان را به ما میدهند ، تا با تجزیه و تحلیل وبسایتمان ، راه های موفقیت در کسب و کارمان را بهتر بشناسیم و همچنین میزان موفقیت خود را اندازه گیری کنیم.

اما از بین داده های بیشمار گوگل آنالیتیک و گوگل وبمسترتولز ،کدام داده ها مهمتر تلقی میشوند ؟ با وب اپراتور همراه باشید تا ۱۲ مورد از بهترین فاکتورهای آنالیز وبسایت در گوگل وبمسترتولز و گوگل آنالیتیکس را به شما نشان دهیم :

۱_ترافیک ارگانیک Organic traffic

آمار بازدید ارگانیک

ترافیک ارگانیک به عنوان ترافیکی است که شما از نمایش در صفحات نتایج موتور جستجو (SERPs) کسب می کنید.البته ترافیک پولی (Adwords) جزو این دسته از ترافیک، محصوب نمیشود.

برای سایت هایی که در زمینه کسب و کار آنلاین فعالیت میکنند آمار ترافیک ارگانیک بسیار مهم است ! در حقیقت هر چه تعداد این ورودی بیشتر باشد ، میزان موفقیت یک وبسایت نیز بیشتر است.

بالا بودن آمار بازدید ارگانیک ( Organic traffic ) سایت شما این را نشان میدهد که کل مجموعه کارشان را بخوبی انجام میدهند.

آنالیز بازدید ارگانیک صفحات فرود

صفحات فرود

شما باید پیگیری ترافیک ارگانیک سایتتان را با استفاده از صفحه فرود انجام دهید. چرا؟

اول از همه میتوانید صفحات مهم سایت خود را شناسایی کنید ، و ببینید سایت شما در چه صفحاتی بازدید دریافت میکند. آیا این صفحات به فروش شما کمک میکند؟ چگونه میتوان از این صفحات به حداکثر بهره وری رسید؟ همچنین چرا این صفحات، بازدید بیشتر نسبت به دیگر صفحات سایت شما دریافت میکنند ؟! و سوالات دیگری که میتوانند به تجزیه و تحلیل سایت شما کمک کنند.

۲_نرخ گردش کاربر در سایت (bounce rate)

بانس ریت bounce rate

بانس ریت bounce rate به شما نشان می دهد که چند نفر از سایت شما پس از مشاهده یک صفحه ، “به صفحات دیگر سایت شما” رفته اند. این نرخ به عنوان یک درصد خاص از کل بازدیدکنندگان، محاسبه می شود.

اگر متوجه شدید که میزان بانس ریت یا خروج بالا دارید، احتمالا به این معنی است که شما باید برخی از کارهای مربوط بالا بردن افزایش بازدید داخلی سایت خود را افزایش دهید.

 آنالیز bounce rate صفحه فرود

این میتواند یک ایده خوب برای مشخص کردن عملکرد صحیح صفحات فرود شما باشد.چرا در برخی از صفحات میزان گردش کاربر در سایت بیشتر است و چرا در برخی از صفحات عملا گردشی در صفحات دیگر صورت نمیگیرد ؟!

۳_صفحات خروجی برای ترافیک ارگانیک

صفحات خروج از سایت

صفحات خروج آخرین صفحاتی هستند که افراد قبل از اینکه سایت شما را ترک کنند بازدید میکنند. برای شما خیلی مهم است که این صفحات را بشناسید و درصد میزان خروج بازدید ارگانیکتان را از این صفحات را شناسایی کنید.

اینها همان صفحاتی هستند که بازدیدکنندگان علاقه شان را نسبت به سایت شما از دست میدهند و ترجیح میدهند به سایت های دیگر راجعه کنند. همچنین این صفخات میتوانند مقصد نهایی جستجو در کلمه کلیدی خاصی باشد که مخاطب آن را دنبال کرده است.

۴_استفاده از اطلاعات آماری بینگ

موتور جستجوی بینگ

اگر چه گوگل محبوب ترین موتور جستجو است، اما تنها موتور جستجو نیست ! شاید بعضی از مشتریان شما از موتور جستجوی Bing نیز استفاده کنند!همینطور از یاهو

به همین دلیل است که شما باید تجزیه و تحلیل ترافیک ارگانیک خود را بین چندین موتور جستجو بررسی کنید.

۵_کلمات کلیدی رتبه بندی شده در گوگل

کلمات کلیدی

یکی از مهمترین فاکتور های آنالیز یک وبسایت ، آنالیز کلمات کلیدی میباشد. شما باید ۱۰ کلمه کلیدی برتری که سایت شما را در صدر موتورهای جستجو قرار میدهد را بشناسید ، همچنین ، در کلمات کلیدی پربازدید در حوزه کسب و کارتان چه رتبه ای دارید ؟

آیا هر هفته جایگاه کلمات کلیدی سایتتان را چک میکنید ؟ این هفته در جایگاه بهتری نسبت به هفته پیش قرار گرفتید یا خیر ؟ آیا از تمامی کلمات کلیدی حوزه کسب و کارتان بازدید ارگانیک دارید ؟

جواب تمامی این سوالات را میتوانید با فیلد Position در وبمسترتولز پیدا کنید.

۶_نرخ کلیک (CTR) در وبمسترتولز

CTR

Google Search Console یک گزارش تجزیه و تحلیل که شامل میانگین درصد افرادی را که پس از دیدن سایت شما در نتایج جستجو بر روی یکی از لینک های شما کلیک می کنند، نشان می دهد. این درصد به عنوان نرخ کلیک (CTR) نامیده می شود.

با آنالیز درصد CTR میتوانیم بفهمیم که محتوای ما به چه تعدادی در گوگل به نمایش درآمد و چه تعداد روی محتوای ما کلیک کردند ؟

اگر درصد آن پایین بود / کیفیت عنوان محتوا را باید بررسی نماییم و سعی کنیم از عنوان های جذاب تر استفاده کنیم تا نرخ کلیکمان (CTR) بیشتر شود.

 

۷_صفحات index شده در وبمسترتولز

مطمئنا هیچ وبمستری نمیخواهد مطالب ایندکس نشده در سایتش داشته باشد.ایندکس نشدن محتوا ممکن است به دلایل مختلفی باشد ، اما اگر متوجه شدید که در مدت زمانی طولانی مطالبتان ایندکس نمیشود (تا ۱ هفته) میتوانید این کار را بصورت دستی و با استفاده از گزینه Crawl> Fetch as Google انجام دهید.

ایندکس صفحات در گوگل

شما همچنین باید به تعداد کل صفحات سایت ، نسبت به تعداد ایندکس شده توجه داشته باشید ،که به چه میزان میباشد. اگر حجم بالایی از مطالبتان در گوگل ایندکس نمیشود سعی کنید بصورت دستی این کار را انجام دهید.

سایت مپ
۸_کرول شدن صفحات سایتتان در هر روز

کنسول جستجوی گوگل همچنین به شما نشان می دهد که خزنده ها یا کرولر هایی گوگل در ۹۰ روز گذشته چگونه در سایتتان فعالیت داشته اند.

همچنین در قسمت Remove URLs میتوانید تعداد صفحات پاک شده توسط موتور جستجو را از نتایج جستجو ، به صورت کامل در هر ۶ ماه مشاهده کنید.

۹_عناوین و متای توضیحات تکراری

شما همچنین می توانید از Google Search Console برای بررسی تعداد عناوین تکراری و توضیحات سایت خود استفاده کنید. هنگامی که برخی صفحات سایت شما دارای تگ های عنوان مشابه و یا متا توضیحات مشابه هستند، این دستور را به موتورهای جستجو میدهد که همه این صفحات در مورد یک موضوع هستند؛ این می تواند اقتضائات موضعی سایت شما را تضعیف کند و توانایی شما را برای رتبه بندی این اصطلاحات محدود کند.

این عناوین را میتوانید در بخش HTML Improvements پنل وبمستر مشاهده کنید.

۱۰_خطاهای پنل وبمسترتولز

Google Search Console همچنین به شما تعداد خطاهای مربوط به خزیدن محتوای سایتتان را نشان میدهد.بررسی و رفع این خطاها یک تجزیه تحلیل از عملکرد کرولر ها به شما میدهد .

اطلاعات تکلمیلی در مورد نحوه عملکرد کرولر ها و خطاهای crawl

کلام آخر ؛

تجزیه و تحلیل وبسایت یکی از مهمترین راه های رسیدن به موفقیت است که متاسفانه توسط وبمستران ایرانی نادیده گرفته میشود. وبسایت شما همانند یک نوزاد همیشه باید تحت مراقبت شما قرار گیرد.پس با آنالیز خود از خواسته های این نوزاد برای رسیدن به موفقیت باخبر شوید.


فرزین اعتماد

درود من فرزین اعتماد هستم - متخصص سئو محتوا و سئو سایت / مدرس دوره های سئو و بازاریابی محتوا / +متخصص وبمسترتولز (کنسول گوگل) و گوگل آنالیتیک (سرتیفیکیت گوگل) / بخشی از مطالبی که قرار میدم دستخط خودمه و بخشی دیگه از سایت های بزرگ و معتبر سئو گرفته و ترجمه شده/ توی اینستاگرامم همیشه ریز نکات سئو و جدیدترین اخبار بهینه سازی رو قرار میدم. https://instagram.com/farzinetemad / باعث افتخاره که مهمانم هستید / ♥ وب اپراتور ♥

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.