اول از همه یه سوال ساده:
وقتی یه مقاله میخونی که آخرش فقط نوشته شده “نویسنده: ادمین سایت” یا هیچ اسمی نداره، چقدر به حرفاش اعتماد میکنی؟
حالا برعکس، یه مقاله رو بخون که آخرش نوشته: “نوشتهشده توسط دکتر علی نیکفرجام، متخصص تغذیه با ۱۵ سال سابقه”.
حست چی میشه؟ اعتماد بیشتر، درست میگم؟
گوگل هم دقیقاً همینطوری فکر میکنه!
گوگل دنبال اینه که مطمئن بشه یه آدم واقعی، متخصص و معتبر پشت محتوایی که میخونی هست. واسه همین نقش نویسنده تو سئو، تو این چند سال اخیر خیلی پررنگتر شده. مخصوصاً بعد از اینکه فاکتور E-E-A-T وارد بازی شد.
نویسنده باعث میشه “تخصص”، “اعتبار” و “اعتماد” سایتت بیشتر بشه. مخصوصاً تو حوزههایی مثل سلامت، حقوق، مالی یا هر چی که زندگی آدمها رو ممکنه تحت تأثیر بذاره.
وقتی نویسنده مشخص باشه، کاربر حس میکنه داره با یه آدم واقعی طرفه، نه با یه ربات یا سایت بینام و نشون. همین حسِ واقعی بودن، تو سئو کلی ارزش داره. چون هم باعث افزایش اعتماد کاربر میشه، هم کاهش بانس ریت، هم تعامل بیشتر.
مثلاً وقتی بدونی یه مقاله در مورد اختلالات خواب رو یه روانشناس نوشته، احتمالاً تا تهش میخونی. شاید حتی مقاله رو شیر کنی، یا کامنت بذاری.
حالا بیوگرافی چی؟
بیوگرافی یعنی اینکه یه صفحه یا بخش کوچیک داشته باشی که توضیح بده این نویسنده کیه، چی بلده، کجاها مقاله نوشته، تخصصش چیه و خلاصه، چرا باید به حرفش گوش بدی.
یه بیو خوب مثل یه معرفینامهست که به گوگل و کاربر میگه:
“این آدم بلده داره راجع به چی حرف میزنه، پس بهش اعتماد کن!”
توی بیو میتونی لینک بدی به صفحه لینکدین نویسنده، نمونهکارهاش، جوایز یا مدارکش. حتی بهتره از Schema Markup مخصوص نویسنده هم استفاده کنی تا گوگل راحتتر بفهمه کی به کیه.
یه نکته خیلی مهم دیگه اینه که اگه یه نویسنده تو چند تا سایت معتبر فعالیت کنه، اسمش تبدیل میشه به یه برند شخصی. این باعث میشه وقتی مقاله جدیدی منتشر میکنه، گوگل راحتتر بهش اعتماد کنه و زودتر ایندکسش کنه.
حتی خیلی وقتها وقتی اسم نویسنده رو سرچ میکنی، صفحههای مختلف از مقالاتش بالا میان. یعنی اون آدم خودش یه عامل سئو شده!
حالا چی کار کنیم که از نقش نویسنده و بیو نهایت استفاده رو ببریم؟
-
بهجای نوشتن “نویسنده: مدیر سایت”، اسم واقعی افراد رو بنویس
-
برای هر نویسنده یه صفحه اختصاصی با عکس، بیو، تخصص و لینکهای مفید بساز
-
از اسکیما Author برای هر مقاله استفاده کن
-
اگه مقاله مهمی داری، بهتره از یه متخصص واقعی بخوای بنویسه
-
توی مقالهها از لحن شخصی استفاده کن که حس انسانی بودن رو منتقل کنه
-
اگر امکانش هست، لینک بده به منابعی که نویسنده درش فعال بوده یا اسمش هست
📌 نتیجهگیری :
نویسنده خوب مثل امضای یه نامه مهمه. اگه باشه و معتبر باشه، همه بیشتر بهش اعتماد میکنن.
گوگل هم دنبال اعتماد و اعتبار و تخصصه. پس هر چقدر بیشتر روی معرفی درست نویسندهها کار کنی، هم کاربران حس بهتری میگیرن، هم سئوی سایتت یه قدم بزرگ میره جلو.