مدیر بازاریابی محتوا نقشی کلیدی در پیشرفت یک تجارت از طریق محتوا و مطالب را دارد. پرکردن پست مدیریت بازاریابی محتوا نیازمند تلاشی فو‌ق العاده و زیاد است.جدای از این که این افراد باید نویسندگانی حرفه ای در زمینه‌ی تولید محتوا باشند ، باید توانایی مدیریت تمامی منابع خلاق یک شرکت را داشته و بتوانند بهترین روش‌ها را برای استفاده از کلمات به عنوان ابزاری برای پیشرفت را پیدا کنند.
همان طور که از قبل اطلاع دارید، مدیر بازاریابی محتوا فقط یک اسم رسمی برای یک کپی‌رایتر (copy writer) نیست. نقش مدیریت محتوا با لیستی بلند بالا از مسولیت‌ها به جهت تولید محتوا برای اهداف بازراریابی همراه است. وظایف این افراد میتواند به ۳ دسته تقسیم شود، که در این مقاله به شرح و توضیح این دسته ها میپردازیم که عبارتند از :
 

  1. استراتژی محتوا

  2. اجرا (پیاده‌سازی) محتوا

  3. نظارت و مدیریت محتوا

 
هر یک از این سرفصل ها نیازمند توجهی عمیق هستند تا شرحی جامع و کامل از مسولیت‌های مدیر بازاریابی محتوا در یک شرکت به شما ارائه کند.

استراتژی محتوا

۱_استراتژی محتوا

یعنی پدید آوردن یک برنامه ی بازاریابی که بر اساس یک مدل تجارت خاص ، بودجه ی شرکت و نتایج مطلوب مورد نظر باشد.
مدیر بازاریابی محتوا
توانایی تحلیلی قوی به جهت جمع آوری تاکتیک های بازاریابی که سبب پیشبرد کار به بهترین شکل ممکن برای گونه ای خاص از تجارت می شود، مورد نیاز است.  مدیر بازاریابی محتوا باید، محتوای وب سایت ، وبلاگ شرکت ، نشریات محتوای خارجی ، کمپین رسانه های اجتماعی ، کمپین های ایمیلی‌( email campings) موارد چاپی‌( مانند بروشور ها ) تبلیغات مجله‌ای و دیگر ارتباطات بازاریابی را به هنگام کارکردن بر روی برنامه شرکت در نظر گرفته و همچنین قادر به جلوگیری کردن از انتشار آن از موارد نامناسب به طور کلی می باشد.

آنالیز کردن رقبا در این صنعت  به جهت شناسای نقاط قوت و ضعف آن ها در این بازاراست :

یک مدیر بازاریابی محتوای ماهر باید قادر به ارائه‌ی بهترین شیوه های بازاریابی محتوا بر اساس این گونه از تجزیه و تحلیل ها باشد. بودجه ی یک شرکت باید به عنوان توانایی‌های اقتصادی تجارت های رقابتی، که ممکن است بسیار هم بالا باشند نیز در نظر گرفته شود. اگرچه بسیار مهم است که با مقررات کپی رایت (copy write) به صورت اصیل و منطبق رفتار شود اما می توان از ایده‌های رقبا به عنوان منبع الهام بخش خود به جای دزدیدن اینگونه موارد استفاده نمود.
البته نظر شخصی بنده این است که نقاط ضعف و قوت رقبا را شناسایی کنیم ، تا نقاط ضعف آنها را به نقاط قوت خودمان تبدیل کنیم ، و از نقاط قوت آنها الهام بگیرم برای ایده های خودمان.

شناسایی مخاطبانی که، استفاده کنندگان مورد نظر و مطلوب محتوای شرکت هستند :

اطلاع از ترجیحات، انتظارات و نیازهای نهایی مخاطبین هدف شرکت به جهت ارسال مطالبی که بیشترین علاقه را به دریافت آن ها را دارند، حائز اهمیت می باشد.
قطعا بر خلاف خواسته ی شماست که بروشورهایی را پخش کنید که توسط کسی خوانده نخواهد شد و یا در بازاریابی ایمیلی سرمایه گذاری کنید که آن ایمیل ها هرگز باز هم نمی شوند، در واقع تجزیه وتحلیل خواننده های شرکت از مهم ترین فاکتورهای هر روند ( پروسه ی ) مرتبط با بازاریابی است.

ایجاد تقویم های تحریریه‌ای بر پایه ی توانایی های نیروی کار و انتظارات شرکت .

مدیر بازاریابی محتوا
مدیر محتوا مسئول است که بهترین فاصله های زمانی را برای انتشار محتوای بازاریابی انتخاب کند که در نظر خوانندگان هم آزاردهنده به نظرنرسد به بیانی دیگر بعید است که مشتریان علاقه ای به دریافت روزانه ی خبرنامه های شما داشته باشند در همین راستا در نظر داشته باشید که مشتری شما را به هم راحتی فراموش خواهد کرد اگر که فقط به صورت ماهیانه ( ماهی یکبار) خود را به او یادآوری کنید . باید به هنگام کار بر روی تقویم خود خلاق باشید مثلا می توانید پست های منتشر شده ی وبلاگ سنی خود را با اینفوگرافیک ها (Info graphics) ترکیب کنید. به بیانی دیگر می توانید از هر ۵ پستی که قصد انتشارش را دارید یکی را به صورت اینفوگرافیک (Info graphics) انتخاب کنید.

آماده کردن استراتژی های محتوایی خود برای تمامی مشتریان علاقه مند به بازاریابی محتوا.

مخاطب هدف

شما به عنوان یک مدیر بازاریابی محتوا، ممکن است که انتظار کارکردن بر روی تعداد کمی از استراتژی‌های محتوایی را به صورت هم‌زمان داشته باشید اما لازم است که شما در میان هر کسب و کاری، بر اساس مدل های تجارت، بودجه و مخاطبین هدف ، تفاوت قائل شوید پس ممکن است استراتژی که برای یک شرکت به طور کاملا عالی جواب می دهد، انتخابی نامناسب برای شرکتی دیگر باشد.
برای آشنایی کامل با مبحث مخاطب هدف اینجا کلیک کنید .

تجزیه و تحلیل ابزارهای بازاریابی محتوا برای ۱- هدایت تولید محتوا ۲- تحریک کسب و کار ۳- تبدیل ۴- ثابت نگه داشتن آن ها در نظر گرفته شده اند.

در حالت ایده‌آل، مدیر بازاریابی محتوا باید قادر به تجزیه و تحلیل ترافیک گوگل و کمپین های تبلیغاتی و ….. باشد. دانستن این که چگونه تکنیک های مختلف بازاریابی اینترنتی عمل می کنند و این که کدام یک از آن ها بیشترین اثر را بر روی یک کسب و کار خاص دارد، دارای اهمیت می باشد.

پیروی کردن از روش های طراحی و بازاریابی محتوا به جهت اجرایی کردن شیوه های خلاقانه.

دنیای محتوا به سرعت در حال تغییر است. در حال حاضر پیوند میان طراح های گرافیکی و محتوا نزدیک تر از هر زمان دیگری ( نسبت به قبل ) می باشد. بدیهی است که تجزیه و تحلیل ارتباطات میان محتوا و طراحی و یافتن راه هایی برای ادغام ماهرانه ی آن دو با یکدیگر از اهمیت برخوردار است.

آنالیز و پیش بینی کردن شیوه ی عملکرد ( رفتار) محتوا در محیطی اجتماعی.

پیش از برنامه ریزی و تولید مواد بازاریابی، مدیر بازاریابی محتوا باید تاثیر آن ها بر افکار خوانندگان را ارزیابی کرده و بسنجد که چه چیزی به بهترین نحو ممکن عمل خواهد کرد.
در این مبحث به طور کامل به موضوع استراتژی محتوا پرداختیم ، از اینجا ببینید.

۲_اجرای استراتژی محتوا

تولید محتوای نوشتاری برای چاپ و منابع دیجیتالی بر پایه‌ی استراتژی بازاریابی محتوا صورت می گیرد. هنگامی که مدیران بازاریابی محتوا درگیر توسعه ی استراتژی ها نیستند ، خودشان به شخصه نیز می توانند مشغول نوشتن ارتباطات بازاریابی گردند . برای  آن ها ضروری است که نویسندگان محتوا با تجربه ای باشند زیرا که غالبا بر روی این توانایی خود بسیار حساب می کنند.

اجرای استراتژی محتوا

همه ما میدانیم انجام ندادن یک کار به مدت طولانی باعث از بین رفتن تمرکز و تخصص در آن کار میشود ، حتی بیل گیتس (رییس شرکت مایکروسافت) هنوز هم ساعاتی از وقت خود را گاها به برنامه نویسی اختصاص میدهد .

هماهنگ کردن با دیگر طراحان و نویسندگان محتوا به جهت ارائه ی مواد بازاریابی با کیفیت.

مدیر بازاریابی محتوا
داشتن تعدادی نویسنده، برای یک تیم بزرگ که به صورت همزمان بر روی چند پروژه کار می کنند مسئله ای عادیست. نویسندگان به کرات با طراحان برای تولید اینفوگرافی ها ، بندها و دیگر موارد همکاری می کنند. تمامی این فعالیت ها دقیقا تحت هماهنگی یک مدیر بازاریابی محتوا که چگونگی انجام رویه های نوشتن محتوا در یک شرکت را میداند ، اداره میشود .

ارائه ی بازخوردهای عمیق و اساسی بر قسمت های محتوایی انجام شده

نویسندگان دقیقا باید بدانند که محتوا چه تاثیری خواهد داشت و کدام قسمت از این محتوا نیازمند پیشرفت و توجه است . متخصیصن حوزه ی بازاریابی محتوا وظیفه دارند که نویسندگان تازه استخدام شده را آموزش دهند . لازم است که آن ها ، نویسندگان جدید را با بهترین شیوه ها در یک شرکت، از سبک نویسندگی مطلوب و روش های آن آشنا سازند. این مسئله سبب کم شدن نیاز به ویرایش مطالب و رشد استعداهای جدید در یک شرکت می شود.

توسعه ی میزان درک پایه ای از سئو (SEO)

لازمه ی داشتن دیدی بهتر نسبت به محتوای نوشته شده دارا بودن مهارت های حداقلی و پایه ای از سئو (SEO) می باشد . حتی اگر این تیم دارای متخصص سئو هم باشد، مدیران بازاریابی محتوا باید بتوانند توانایی های متخصصشان را درک کرده و چگونگی اجرای موثرتر این شیوه را در محتوا بدانند.
برای آشنایی با مقوله سئو کلیک کنید .
برای آشنایی با الگوریتم های سئو اینجا کلیک کنید.

سازمان دهی کردن محتوا

ساختار محتوایی که به خوبی سازمان دهی شده است از خود نوشته دارای اهمیت و ارزش بیشتری است. این مسئله خوانایی و جذابیت بصری محتوا را بهبود می بخشد.
قبل از واگذارکردن هر قسمت از محتوا به نویسنده ای دیگر، ابتدا از صحت وسقم ساختار آن مطمئن شوید.

ویرایش و تصحیح کردن محتوا در صورت نیاز

ممکن است که ویرایش محتوا به وسیله ی دیگر نویسندگان ضروری باشد علی الخصوص در مراحل اولیه ی همکاری با نویسندگان جدید.
 

فرق استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا

۳_نظارت و مدیریت محتوا

نظارت و مدیریت محتوا

مطمئن شدن از این که برنامه ی بازاریابی محتوا دنبال می شود.

مدیر بازاریابی محتوا نیاز دارد که پست شدن تمامی نشریات بر اساس تقویم تحریریه مطمئن شود. در یک محیط شرکتی شلوغ از دست رفتن کنترل بر برنامه ی زمان بندی بسیار سهل و آسان می باشد .
دنبال کردن این برنامه توسط یک مدیر ، امری بسیار حیاتی است.

نظارت  بر نتایج بازاریابی محتوا

معیارهای بازاریابی محتوا می توانند از طریق محاسبه ی نرخ تبدیل ، نظرات ( کامنت ها ) ، تعامل خواننده و بازدیدهای سایت شمار به دست آیند. برخی از معیارها به شما نشان می دهند که کدام قسمت نیاز به کار و تلاش بیشتری دارد و کدام تاکتیک ها موفق بوده و کدام یک از آن ها نیازمند بهبود و پیشرفت هستند.

مدیریت کردن کمپین های بازاریابی رسانه های اجتماعی

اگر در شرکت خود مدیر بازاریابی رسانه های اجتماعی ندارید، معمولا این مسئولیت ها به مدیران بازاریابی محتوا واگذار می شوند. ولی اگر این اشخاص را در شرکت خود دارید ، این گروه از مدیران باید همکاری نزدیکی با مدیران بازاریابی محتوا داشته باشند. این مسئله کمک خواهد کرد که یک سبک شخصی و قطعی از بازاریابی را داشته و از تناقضات میان موارد حاضر بر روی سایت و رسانه های اجتماعی یک شرکت جلوگیری شود.
 

امتیاز به این مقاله
5/5

فهرست مطالب این مقاله

مدیر بازاریابی محتوا
ویدیو های آموزشی سئو (‌بزودی)

نشانی شرکت:

تهران – خیابان شریعتی – خیابان سجادی – کوچه محتشمی – پلاک 31 واحد 3

نشانی کارخانه:

اصفهان – خیابان ولیعصر – خیابان همت – کوچه خسروآبادی – پلاک 34