چطور یک کانال تلگرام موفق را راه اندازی و مدیریت کنیم؟

منتشرشده توسط فرزین اعتماد در تاریخ

اگر تصمیم به استفاده از کانال تلگرام در برنامه بازاریابی محتوایی خود گرفته‌اید، حتما این سوال برایتان پیش آماده که چطور باید یک کانال تلگرام موفق را راه اندازی و مدیریت کنیم؟

این روزها، تلگرام به یکی از پرطرفدارترین بسترهای بازاریابی محتوایی، سفارش آنلاین، تبلیغات و بالا بردن آگاهی  نسبت به محصولات، خدمات و برند تبدیل شده است. از این‌رو، برای کسب‌وکارهایی که می‌خواهند از فضای مجازی برای بازاریابی و تبلیغات برند خود استفاده کنند، بسیارمناسب است.

آمارها به‌ خوبی بیانگر اهمیت تلگرام در تاثیرگذاری بر مخاطبان ایرانی هستند و همین موضوع باعث افزایش تعداد کانال‌های تلگرام شده است. البته این حجم کانال تلگرامی در عین این‌که نشان دهنده جذابیت‌های بالای این شبکه است، دربردارنده این واقعیت نیز هست که برای دیده شدن در این شبکه، نیاز به تلاش بیشتری است. درضمن داشتن یک کانال تلگرام موفق، در صورتی در جهت اهداف یک کسب و کار ارزشمند است که به شکل حساب شده و با برنامه‌ریزی راه اندازی شود.

مرحله اول برای داشتن یک کانال تلگرام موفق: تعیین استراتژی

کانال تلگرام موفق - تعیین استراتژی

کانال تلگرام   ابتدا باید ببینید که هدف شما از راه اندازی کانال تلگرام چیست؟ مخاطبان آن چه کسانی هستند؟ چرا مطالب کانال شما را می خوانند؟

کانال تلگرام   همچنین هربار که می‌خواهید مطلبی را در کانال درج کنید باید از خودتان بپرسید: آیا این محتوا با اهداف من از راه اندازی کانال تلگرام سازگار است؟ آیا مخاطبان این مطلب، همان مخاطبان مدنظر من می‌باشند؟ و آیا این مطلب برای آن‌ها از جذابیت برخوردار است؟

کانال تلگرام   اسم مناسبی برای کانال خود انتخاب کنید که حاوی مفهوم و پیام مناسبی در خصوص موضوع و ماهیت کانال باشد. در واقع موضوع کانال باید برای مخاطب به سادگی قابل فهم باشد.

مرحله دوم برای داشتن یک کانال تلگرام موفق: تولید محتوا

تولید محتوا

کانال تلگرام   محتوا فقط متن نیست و استفاده صرف از متن، باعث اذیت شدن کاربر می‌شود. متن خود را بشکنید و برای هر قسمت یک زیر عنوان جداگانه و عکس به کار ببرید تا متن راحت‌تر خوانده شود و کاربر آن را بهتر درک می‌کند. از سایر قالب‌های محتوایی مثل: گیف، اینفوگرافیک، فایل صوتی و تصویر نیز  استفاده کنید.

کانال تلگرام   اگر مطالب طولانی برای انتشار دارید فقط چکیده‌ای از مطلب را در کانال تلگرام گذاشته و لینک آن را به سایت اصلی ارجاع بدهید تا بر روی سایت مطالعه شود و یا فایل پی دی اف مطلب را بر روی کانال تلگرام قرار دهید.

کانال تلگرام   محتوای دست اول تولید کرده و از کپی کردن به شدت پرهیز کنید. زیرا مطالب کانال‌های دیگر (همان‌طور که به دست شما رسیده است) در اختیار مخاطبان شما نیز قرار گرفته است.

کانال تلگرام   خلاقیت به خرج دهید. یک ربات تلگرامی بسازید. تا حد امکان از تصاویری که خودتان تهیه کرده اید استفاده کنید و لوگو یا نام خود را در کنار آن‌ها درج کنید.

کانال تلگرام   یکی از راه‌های شخصی‌سازی کانال تلگرام، که کانال را در ذهن کاربران جذاب میکند و به آن تنوع می‌بخشد، ساختن کلکسیون استیکر است که کاری بسیار ساده ولی تاثیرگذار است.

کانال تلگرام   مطالب کانال تلگرام خود را طبقه بندی کنید. کلمات کلیدی استانداری به کار ببرید که هم با ذهن مخاطب و هم با اهداف کسب و کار شما هم‌راستا باشند. هشتگ در حکم کلمات کلیدی مطلب شماست و کار جستجو در مطالب کانال تلگرام را برای مخاطب آسان می کند.

فرآیند تولید محتوا کلیدواژه

کانال تلگرام   همچنین این مطالب باید وحدت موضوعی داشته باشند. از درج کردن مطالبی که با موضوع کانال ناسازگار هستند بپرهیزید. هرمطلب در صورتی اجازه انتشار دارد که در راستای اهداف کانال‌تان باشد و در نهایت به افزایش فروش و شهرت شما بیانجامد. بنابراین، از تبلیغات غیرمستقیم و مطالب مفید و جذاب استفاده نمایید. در پایان تمامی مطالب، نام کانال را درج کنید.

کانال تلگرام   نظم و توالی مناسب را در زمان‌بندی انتشار مطالب کانال خود رعایت کنید. یک تقویم محتوایی داشته باشید. با مشاهده روند تغییرات آمار بازدید مطالب، الگوی بازدید از مطالب توسط اعضا را بیابید و  انتشار محتوا را مطابق با همان الگو تنظیم کنید.  در ساعاتی که مخاطبان کمتری از تلگرام استفاده می‌کنند، انتشار محتوا را متوقف کنید.

کانال تلگرام   درگذاشتن مطالب افراط نکنید تا باعث ایجاد مزاحمت برای کاربر نشوید.

کانال تلگرام   اپلیکیشن و کتاب‌های الکترونیکی مفید و مرتبط با کارتان را برای دانلود روی کانال قرار دهید تا مخاطب احساس کند به او اهمیت می‌دهید. یک مجله الکترونیک از مطالب گذشته‌تان تهیه کنید.

مرحله سوم برای داشتن یک کانال تلگرام موفق: کنترل، بررسی و تداوم در مدیریت درست کانال

کنترل و بررسی محتوا و مدیریت

کانال تلگرام  درصورت امکان، نام کاربری ادمین کانال را برای ارتباطات بعدی مشخص کنید زیرا ممکن است مخاطبان از شما سوالاتی داشته باشند. اگر می خواهید از اشخاص دیگری برای مدیریت کانال خود کمک بگیرید، حتما افراد مورد اعتماد، منظم و متعهد را به همکاری دعوت کنید.

کانال تلگرام   اگر محتوای کانال برای مخاطب‌تان جذاب باشد، در آن عضو می شود. استفاده از کانال‌های‌خصوصی، آزادی انتخاب را از مخاطب می‌گیرد. اگر می‌خواهید تنها برای افراد خاصی مطلب بگذارید از کانال خصوصی استفاده کنید در غیر این‌صورت، استفاده از کانال‌های عمومی توصیه می‌شود. از دیگر مزایای کانال عمومی این است که می‌توان برای آن لینک دلخواهی انتخاب کرد. در حالی که لینک کانال‌های خصوصی توسط خود تلگرام تولید می شود که معمولا آدرس جذاب و جالبی نیست و درج آن در زیر پست‌ها حسابی توی ذوق می زند.

کانال تلگرام   بهتر است مدیریت کانال تلگرام به جای تلفن همراه، توسط کامپیوتر انجام شود. با این حال نتیجه را حتما روی گوشی تلفن همراه مشاهده کرده و از کیفیت آن مطمئن شوید.

کانال تلگرام   همان‌طور که تلگرام رقبایش را در مدت زمان کوتاهی کنار زد، ممکن است خود تلگرام نیز از رقبای قدر خود عقب بیفتد پس باید کاربران خود را به شبکه های دیگر هدایت کنید تا در صورت بروز مشکل در تلگرام، آن‌ها را از دست ندهید. صفحات مختلف خود در فضای مجازی را در هم‌افزایی باهم قرار دهید. لینک اینستاگرام را در کانال تلگرام و لینک کانال را در اینستاگرام بگذارید. اگر وبسایتی دارید، لینک اتصال به کانال را در آن درج نمایید. همچنین در کارت ویزیت، کاتالوگ و تبلیغات محیطی خود نیز راه‌های ارتباطی را اطلاع‌رسانی کنید.

کانال تلگرام   رونق یک کانال تلگرام موفق ، مدیریت جدی، فعالیت مستمر، صبر و حوصله زیادی را می‌طلبد. انتظار نداشته باشید در مدت کوتاهی پس از راه اندازی کانال، به جواب قابل قبولی در بازاریابی دست پیدا کنید. اما اگر صبر کنید حتما به نتایج فوق‌العاده ای دست خواهید یافت.


فرزین اعتماد

درود من فرزین اعتماد هستم - متخصص سئو محتوا و سئو سایت / مدرس دوره های سئو و بازاریابی محتوا / +متخصص وبمسترتولز (کنسول گوگل) و گوگل آنالیتیک (سرتیفیکیت گوگل) / بخشی از مطالبی که قرار میدم دستخط خودمه و بخشی دیگه از سایت های بزرگ و معتبر سئو گرفته و ترجمه شده/ توی اینستاگرامم همیشه ریز نکات سئو و جدیدترین اخبار بهینه سازی رو قرار میدم. https://instagram.com/farzinetemad / باعث افتخاره که مهمانم هستید / ♥ وب اپراتور ♥

adib · ( پنج شنبه ، ۳۰ فروردین ، ۱۳۹۷ ) در ۱:۵۱ ق.ظ

بسیار مطلب جامع و کاربردی بود.
ممنون
موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.