چهار اشتباه رایج در بازاریابی محتوایی که مشتریان را دلسرد می‌کند

منتشرشده توسط فرزین اعتماد در تاریخ

اگر دوست دارید در بازاریابی محتوایی‌ پیشرفت کنید باید با مشتریان خود صمیمی شوید. متأسفانه بسیاری از بازاریابان محتوایی از تاثیر برنامه‌های خود آگاه نیستند و تنها استراتژی‌های بازاریابی محتوایی یک سوم از آن‌ها موثر است. بخشی از علت این مشکل این است که بسیاری از بازاریابان محتوایی ندانسته دست به انجام کارهایی می‌زنند که بین آن‌ها و مخاطبان‌شان فاصله می‌اندازد. در واقع روش‌هایی که به کار می‌بندند موجب دلسردی مخاطبان می‌شود.

در این‌جا چند مورد از خطاهایی را که به رابطه شما با مشتری آسیب می‌زند توضیح می‌دهیم و راهکارهایی برای جلوگیری و رفع آن پیشنهاد می‌کنیم.

اشتباه اول: ساختن محتوایی که برای خودتان جذاب است و برای مخاطب جذابیتی ندارد.

بازاریابی محتوایی

هدف بازاریابی محتوایی، تامین محتوایی مرتبط و ارزشمند و ایجاد صمیمت با مشتری است. به همین دلیل ، محتوای تولید شده باید مخاطب را در کانون توجه خود قرار داده و برای او مفید باشد.

به عنوان یک برند، ممکن است گاهی وسوسه شوید تا بر موضوعی تمرکز کنید که برایتان جذاب است. درحالیکه آن موضوع برای مشتری هیچ جذابیتی ندارد. مثلاً ممکن است بخواهید بر اساس رویه‌ی رایج عمل کنید و در وبلاگ پست بگذارید یا اینفوگرافیک طراحی کنید. اگر محتوای شما برای خوانندگان جالب توجه نباشد، هیچ کاری را از پیش نخواهد برد و در برخی موارد حتی ممکن است باعث ایجاد شکافی میان شما و مخاطب‌تان شود.

وقتی علایق خود را بر علایق مشتری ترجیح می‌دهید، و از محتوای مخاطب-محور فاصله می‌گیرید، تاثیر محتوایتان کم می‌شود. اما وقتی به موضوعاتی می‌پردازید که برای مخاطب جالب و جذاب است، محتوای تولیدی شما، افراد بیشتری را به خود جلب میکند و آن‌ها را درگیر می‌سازد.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله نحوه نوشتن یک محتوای خوب ، آموزش ساخت یک محتوای خوب را در وب اپراتور از دست ندهید.

اشتباه دوم : در نظر گرفتن فروش بیشتر به عنوان اولویت اول

تمرکز بر فروش به جای محتوا

بگذارید صادق باشیم.  هدف شما از این‌که زمان خود را صرف بازاریابی پرزحمت و طولانی‌مدت محتوایی می‌کنید، توسعه بخشیدن به برند، افزایش تقاضا و در نهایت بالا بردن درآمدتان است. پس شما این کارها را بی‌دلیل انجام  نمی دهید. حالا شما می خواهید نتایج زمان، انرژی و مبالغی را که برای فعالیت‌های خود هزینه کرده‌اید بطور آشکار ببینید اما  اگر بجای اطلاع رسانی فقط بر فروش متمرکز باشید همه چیز بهم می ریزد.

مخاطبان شما افراد باهوشی هستند و به‌راحتی به نبود صداقت و راستی در کارتان پی می‌برند. وقتی محتوا فقط به دنبال فروش باشد، مشتریان این موضوع را در می یابند و این نکته شدیدا آنها را بی علاقه می‌کند. این کار کاملا غیر حرفه‌ای است و شما را برندی نشان می‌دهد که فقط به دنبال خالی کردن جیب مشتریان‌ است.  مثل روز روشن است که این کار به ایجاد صمیمیت با مشتری هیچ کمکی نمی کند.

تولید محتوا به معنی فروش سریع و متقلبانه نیست. اولویت شما باید آموزش و آگاهی بخشی به مشتری باشد و فروش در وهله‌ی دوم قرار ‌بگیرد. بازاریابی محتوایی یک استراتژی کلی است که درآن با ساختن روابط، جلب مشتری و اقداماتی برای مراجعه مجدد آنها، بر موفقیت طولانی مدت خود متمرکز می‌شوید.

اگر با این رویکرد پیش بروید در طولانی مدت موفق شده و برنامه‌ای ماندگارتر خواهید داشت.

برای آشنایی بیشتر با بازاریابی محتوایی، مقاله استراتژی محتوایی را در وب اپراتور بخوانید.

اشتباه سوم: توجه بیش از اندازه به سئو در بازاریابی محتوایی

توجه بیش از حد به سئو

گرچه بازاریابی محتوایی راهی برای برای بهبود سئو است اما با استفاده‌ بی حد و اندازه از سئو به مشکل برمی‌خورید. استفاده‌ی بیش از اندازه از راهکارهای سئو در محتوای‌تان، کیفیت آن را از بین برده و باعث می‌شود محتوا برای مخاطبان تصنعی به نظر بیاید.

برای آشنایی بیشتر با رابطه میان بازاریابی محتوایی و سئو، مقاله ما در وب اپراتور را از دست ندهید.

نمونه ای از این خطا:

افراط در استفاده از کلید واژه‌ها

بازاریابان موفق، در محتوای خود از عبارات کلیدی استفاده می‌کنند. اما بازایابان ناکارآمد آنقدر از این عبارات استفاده می کنند که محتوا جریان طبیعی‌اش را از دست می دهد. ناگفته نماند که موتورهای جستجو نیز محتوایی را که بیش از اندازه از کلید واژه‌ها استفاده کند ، مجازات می‌کنند.

استفاده بیش از حد از لینک ها

گرچه افزودن تعدادی لینک مرتبط و باکیفیت به محتوا خوب است ، تولید محتوا تنها برای به کار بستن لینک ها نتایج نامطلوبی به دنبال دارد و باعث ایجاد این حساس می‌شود که محتوای شما بی‌ارزش است و این اعتبار برندتان را زیر سوال می برد.

بنابراین تمرکز بیش از اندازه برسئو یک دام است و باید از آن بپرهیزید.

بهترین کار این است که از بهترین ترفندهای سئو (مانند: استفاده از آدرس اینترنتی مناسب و افزودن کلیدواژه‌ها به آن) استفاده کنید. اما اجازه ندهید سئو به دغدغه اصلی‌تان تبدیل شود. در واقع، سئو و بازاریابی محتوایی باید همپوشانی داشته باشند و سئو نباید بر محتوای شما سایه بیاندازد.

 اشتباه چهارم:تمایل به تولید محتوای هرچه بیشتر

تولید محتوای بیش از اندازه

بسیاری از بازاریابان فکر می‌کنند با تولید محتوای بیشتر، از رقیبان خود پیشی می‌گیرند. اما این درست نیست. الگوریتم های به‌روزرسانی شده گوگل مثل پاندا و پنگوئن نشان می‌دهند که کیفیت از کمیت سبقت می‌گیرد.

برای آشنایی بیشتر با الگوریتم پاندا و الگوریتم پنگوئن، مقالات ما را در وب اپراتور بخوانید.

برخی بازاریابان موضوع را به درستی درک نکرده‌اند و هنوز فکر می‌کنند با تولید مداوم محتوا، سیل مشتریان لبریز می‌شوند اما حقیقت این است که به دلایلی تولید محتوای بیشتر راه چاره نیست.

آیکون بلندگو اولا: با دادن اطلاعات بسیار زیاد به مخاطب، او را خسته می‌کنید. برای تولید محتوا، حد مطلوبی وجود دارد و گذشتن از آن تاثیر عکس به دنبال دارد.

آیکون بلندگودوماً: اگر بیش از اندازه محتوا تولید کنید، ممکن است کیفیت کارتان افت کند. در حقیقت تا زمانی قادر خواهید بود محتوای باکیفیت تولید کنید که محتوا پیش پا افتاده و معمولی نشده باشد.

مثلاً بیشتر بازاریابان می‌توانند در هفته یک پست ارزشمند را در وبلاگ خود بگذارند. اما اگر سعی کنند این تعداد را به ۲۰ پست برسانند، احتمالاً هیچکدام از آنها از کیفیت برخوردار نخواهد بود.

در نهایت شما از خستگی ناشی از تولید محتوایی زیاد و بی‌تاثیر سرخورده می شوید. اگر این رویه را ادامه دهید، نه تنها بهترین محتوا را به خوانندگان ارائه نمی‌کنید، بلکه وجهه ی خود را نیز نزد آنها از دست خواهید داد.

 

نتیجه

بازاریابی محتوا نوعی هنر است که در آن باید از نحوه دسترسی پیدا کردن به مخاطبان و درگیر ساختن آنها آگاه باشید. از آنجا که در این مسیر، امکان خطا وجود دارد باید دائماً با مخاطبان خود در ارتباط باشید و از انگیزه‌هایشان آگاه شوید. با پرهیز از اشتباهاتی که آنها را دلسرد و بی علاقه می‌ کند، درعین این‌که به آنها متصل می‌شوید و رضایت‌شان را جلب می‌کنید، قادر خواهید بود برندتان را نیز تبلیغ کنید.

به نظر شما چه کارهای دیگری بر ارتباط شما با مخاطبانتان تاثیر می‌گذارد؟

[تعداد: 1    میانگین: 5/5]

فرزین اعتماد

درود من فرزین اعتماد هستممتخصص سئو محتوا و سئو سایت / مدرس دوره های سئو و بازاریابی محتوا / +متخصص وبمسترتولز (کنسول گوگل) و گوگل آنالیتیک (سرتیفیکیت گوگل) / بخشی از مطالبی که قرار میدم دستخط خودمه و بخشی دیگه از سایت های بزرگ و معتبر سئو گرفته و ترجمه شده/ توی اینستاگرامم همیشه ریز نکات سئو و جدیدترین اخبار بهینه سازی رو قرار میدم. https://instagram.com/farzinetemad / باعث افتخاره که مهمانم هستید / ♥ وب اپراتور ♥

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.