12 نکته کلیدی تحلیل و بررسی و انجام سئو موفق یک سایت

منتشرشده توسط فرزین اعتماد در تاریخ

در حالی که ده سال قبل سئو و جست و جو ابزارهای چندان قدرتمندی برای موفقیت به حساب نمی آمدند، امروزه نقشی بسیار پر رنگ در بازاریابی دیجیتال دارند. این نکته در کنار نیاز گسترده به تخصص و تجربه فعالان سئو را وادار می کند به تمامی نکات کلیدی در این حوزه مسلط باشند.

همواره بخش هایی هستند که نیاز به پیشرفت و توجه بیشتری دارند و کسب مهارت برای شناخت و مواجهه با آنها به زمان و دانش روز نیاز دارد و طیف گسترده ای از موارد از سئو فنی تا بهینه سازی محتوا را شامل می شود.

۱- بررسی مخاطبان

آنچه پیشتر به عنوان “بررسی کلیدواژه ها” شناخته میشد امروزه متحول شده است. با اینکه هنوز روش اصلی جست و جو مبتنی بر کلیدواژه ها است توجه به ویژگی هایی از جمله مسیر طی شده توسط کاربر و تمرکز بر موضوعات کلیدی نیز می بایست مورد بررسی قرار گیرند.

شناخت مخاطبان، دموگرافی و روانشناسی فعالیت آنها و درک موضوعات تاثیرگذار بر کاربران ، هدفی نهایی به حساب می آید. چه برای یک برند خاص فعالیت کنید و چه محصولات متنوعی را در سبد خود داشته باشید می بایست رسیدن به اهداف تجاری را از طریق درک مخاطبان هدف خود و نیز هدایت آنها به سمت آنچه ارائه می دهید انجام دهید.

۲- بررسی پتانسیل رقابت

درک فضای رقابتی در بسیاری از فازهای سئو اهمیتی کلیدی دارد.در نظر گرفتن وب سایت های رده بالا و برندهای مرتبط که مخاطبان مشترکی با شما دارند مهارتی کلیدی و پر اهمیت است.

بررسی پتانسیل های رقابتی شامل مشاهده موردی محتوا و استفاده از ابزارها برای مشخص کردن پارامترهای پیش برنده وب سایت ها و برندهای رقیب است. برای این کار می توان فاکتورهای داخل صفحات و خارجی سایت های رقیب و نیز بررسی صفحه به صفحه موضوعات کلیدی در جست و جوها را مد نظر قرار داد.

۳- تحلیل صفحات وب

افراد حرفه ای در سئو به صورت پیش فرض می بایست توانایی تحلیل تلاش های خود را داشته باشند. در این راستا می بایست تاثیر استراتژی های و تلاش های خود را درک کرده و بتوانند گزارشی از آنها برای مدیران ارائه کنند. کسب مهارت در گوگل آنالیتیک می تواند در این زمینه راهگشا باشد.

با این حال نمونه های دیگری مانند گزارش های تبدیل (conversion) و مدل های attribution برای بررسی سیر حرکت کاربران نیز می توانند موثر واقع شوند. از تمام داده های تحلیلی برای کسب تصویری بهتر از کاربران استفاده کنید تا تاثیر سئو بر کسب و کار خود را مشاهده نمایید.

۴- رهگیری

اطمینان حاصل کنید تا در ارتباط با تیم پشتیبانی و توسعه دهندگان خود نقش کلیدی را ایفا کنید. به همین دلیل دانش در زمینه ابزارهای تحلیلی، heatmap ها و Google Tag Manager بسیار با اهمیت است.

در حالی که بسیاری از این ابزارها بروزرسانی شده و دارای محیطی تعاملی است، همچنان می بایست بر اهمیت همکاری با سایرین به عنوان یک توسعه دهنده و متخصص IT تاکید کرد.

۵- ایندکس کردن

به نظر می رسد امروزه اهمیت کمتری به ایندکس کردن نسبت به گذشته قائل می شویم. در گذشته گوگل به زمان بیشتری برای بررسی محتواها و سپس اضافه کردن آنها به موتور جست و جوی خود نیاز داشت. با این حال هنوز داشتن درکی درست از چگونگی عملکرد ایندکس کردن اهمیت دارد.

این دانش اولیه منجر به تصمیمات کلیدی و استراتژیک در وب سایت خواهد شد. وب سایت های بزرگ و فروشگاه های آنلاین محتوای تکراری بسیار زیادی دارند و نیازمند استراتژی مشخصی در زمینه crawling و استفاده کانونیکال، به کارگیری ربات ها و نظیر آن هستند. به علاوه، وب سایت های بین المللی نیز پیچیدگی های مضاعفی به همراه دارند.

۶- سئوی بین المللی

بهینه سازی سئو برای کاربران بین المللی نکته ای است که معمولا توسط مدیران وب سایت ها به دلیل نداشتن کارکرد فرامرزی نادیده گرفته می شود.

اگر روزی قصد داشتید فعالیت خود را گسترش دهید حداقل می بایست در یکی از زمینه های پشتیبانی وب، تگ های hreflang و دامنه های رده بالا دستی داشته باشید. همچنین می بایست از تفاوت های زبانی در کشورهای مختلف برای نسخه های مختلف موتورهای جست و جو نیز آگاه باشید.

۷- HTML

اجرای سئو بدون داشتن پس زمینه ای کامل از دانش HTML امروزه بسیار ساده تر از گذشته و دوره سیستم های مدیریت محتوای متن باز است. با این حال کسب مهارت های اولیه در زمینه HTML همچنان می تواند موثر باشد. هر چند بی ارتباط با سئو است ، اما زمانی که قصد برطرف کردن مشکلات پیش آمده در CMS یا کدها را داشته باشید به این دانش نیاز خواهید داشت.

توانایی تشخیص مشکلات در کدها و تگ های تکراری، رهگیری اسکریپت ها و مدیریت جاوا اسکریپت، AJAX و سایر جنبه های وب سایت با سرعت بالا بسیار کلیدی است.

۸-  جست و جوی داخلی

هر سازمانی بسته به ساختار خود قوانین خاصی دارد که موقعیت لیست های داخلی و بهینه سازی های جست و جوی داخلی را تعیین می کنند. با این حال یک سئو در حالت کلی می بایست درک صحیحی از اکوسیستم کامل جست و جوی داخلی، فاکتورهای رده بندی، اهمیت نام ها، آدرس ها و شماره تلفن ها و داده های مربوط به آنها و مدیریت فعالیت ها داشته باشد.

۹- فاکتورهای داخل صفحه

خوشبختانه بسیاری از متخصصین سئو از تمرکز بیش از حد بر عناصر انحصاری داخل صفحه دست برداشته اند. در حالی که این تمرکز به سمت محتوا و محیط برده شده، همچنان می توان بر فاکتورهای داخل صفحه نظارت داشت و از منحصر بودن و وجود تگ ها اطمینان حاصل کرد. این کار می بایست حتی در صورت عدم تمرکز ویژه بر تعداد دفعات تکرار و چگالی کلیدواژه ها انجام شود.

داشتن دانشی درباره فاکتورهای داخل صفحه، نحوه عملکرد آنها در کنار یکدیگر برای ساخت محیط وب سایت و دور شدن از کلیشه های نادرست در بهبود رده بندی وب سایت موثر هستند.

۱۰- ساخت لینک

در حالی که همه ما تلاش می کنیم محتوایی تولید کنیم که بتواند به صورت طبیعی لینک ها را جذب کرده و هرگز نگران link building نباشیم، باز هم باید اهمیت تاثیرگذاری لینک ها بر رده بندی و استراتژی های مرتبط با آن را مرور کرد. جنبه ای کمتر شناخته شده از ساخت لینک مقایسه کمیت و کیفیت و درک این نکته است که چطور تمرکز بسیار زیاد یا بیش از اندازه کم بر روی لینک ها می تواند تلاش های شما را با شکست مواجه کند.

کسب مهارت در تشخیص کیفیت لینک ها، ایجاد استراتژی برای جذب لینک های با کیفیت و مرتبط و چگونگی به کارگیری استراتژی ها چند مورد بسیار با اهمیت در این زمینه به حساب می آیند.

۱۱- توسعه فرآیند ها

پیشبرد تمامی جنبه های سئو به صورت همزمان کاری دشوار است. توانایی ایجاد استراتژی های مدون، اولویت بندی فعالیت ها و اجرای آنها برای موفقیت ضروری است.

بدون فرآیندی برای دستیابی یک به یک به اهداف حتی بهترین ها هم شکست خواهند خورد. ایجاد فرآیندی استاندارد و قابل تکرار همچنین برای هماهنگی با مدیران و مشخص کردن مسیر پیش رو و پیشرفت های حاصل شده در کمپین های بلندمدت اجرای سئو ضروری خواهد بود.

۱۲- سازگاری

شاید این نکته بدیهی به نظر برسد اما توانایی ایجاد فرآیندی مانند آنچه گفته شده می بایست در راستای حفظ سازگاری انجام شود. می بایست تمرکز ویژه ای بر روی تغییر اولویت ها برای مدیران، تغییر چشم انداز رقابتی، تغییر در مخاطبان هدف و بروزرسانی به وسیله خود موتورهای جست و جو داشت.

سازگاری بیش از آنکه مهارت باشد نوعی عملکرد طبیعی و ناخودآگاه است اما با این حال یافتن راهی برای کسب مهارت در روش های مربوط به آن و یافتن زمان درست تغییر یا بروزرسانی استراتژی ها، راهکارها، اهداف و تاکتیک ها اهمیتی کلیدی دارد.

نتیجه گیری

احتمالا سازگاری مهم ترین مورد در بین دوازده فاکتور یاد شده است. با توسعه بیشتر صنایع و چشم انداز آنها، آیتم های جدیدی برای حرفه ای شدن در این زمینه ها ایجاد شده است. در عین حال نمی توان اهمیت بخش های زیادی از سئو را حتی با وجود کمرنگ شدن توجهات نادیده گرفت. در مجموع باید گفت سئو به تدریج در حال پیچیده تر شده است و درک و کسب مهارت در آن تا حد ممکن اهمیت بسیار بالایی دارد. چنین کاری می تواند باعث موفقیت شما و رضایت مشتریان شود.

12 نکته کلیدی تحلیل و بررسی و انجام سئو موفق یک سایت
  • کیفیت محتوا
5

خلاصه محتوا

در حالی که ده سال قبل سئو و جست و جو ابزارهای چندان قدرتمندی برای موفقیت به حساب نمی آمدند، امروزه نقشی بسیار پر رنگ در بازاریابی دیجیتال دارند. این نکته در کنار نیاز گسترده به تخصص و تجربه فعالان سئو را وادار می کند به تمامی نکات کلیدی در این حوزه مسلط باشند.


فرزین اعتماد

درود من فرزین اعتماد هستم - متخصص سئو محتوا و سئو سایت / مدرس دوره های سئو و بازاریابی محتوا / +متخصص وبمسترتولز (کنسول گوگل) و گوگل آنالیتیک (سرتیفیکیت گوگل) / بخشی از مطالبی که قرار میدم دستخط خودمه و بخشی دیگه از سایت های بزرگ و معتبر سئو گرفته و ترجمه شده/ توی اینستاگرامم همیشه ریز نکات سئو و جدیدترین اخبار بهینه سازی رو قرار میدم. https://instagram.com/farzinetemad / باعث افتخاره که مهمانم هستید / ♥ وب اپراتور ♥

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.