آموزش 4 روش جدید برای بهبود رتبه محتوا با کمک *گوگل آنالیتیکس*

منتشرشده توسط فرزین اعتماد در تاریخ

یافتن ایده هایی برای تولید محتوا به کمک گوگل آنالیتیک

داده ها در تمامی کمپین های بازاریابی نقشی کلیدی ایفا می کنند. کمپانی هایی که از داده ها بهره می گیرند به شکل بهتری قادر به درک مشتریان خود خواهند بود. بازاریابی مبتنی بر داده (Data-Driven marketing) می تواند منجر به افزایش وفاداری مشتریان، همراه شدن آنها با فروشنده و افزایش تعداد مشتریان شود. با این حال عموما از داده ها برای سئو ، PPC و کمپین های اجتماعی استفاده می شود. این حوزه های بازاریابی به وضوح مبتنی بر داده ها فعالیت می کنند اما دلیلی وجود ندارد که تصور کنیم نمی توان از داده ها برای تولید محتوای بهتر نیز بهره گرفت.

مشکل از جایی ایجاد می شود که اکثر مردم بازاریابی محتوایی را به عنوان تلاشی خلاقانه در نظر می گیرند. هر چند این تفکر صحیح است اما می توان از این نوع بازاریابی برای گرفتن نتایج بهتر نیز استفاده کرد. برای کسب نتایج تاثیرگذارتر در بازاریابی محتوایی می بایست از راهکاری مبتنی بر داده ها بهره برد. پیشنهاداتی که در ادامه آمده اند از داده های جمع آوری شده توسط گوگل آنالیتیک برای یافتن ایده هایی جهت تولید محتوا و نتایج بهتر استفاده می کنند.

۱- ایجاد تفاوت در محتواهای محبوب

تفاوت در محتوا

در حالت طبیعی، هدف ما تولید محتوایی است که همواره عملکرد مناسبی داشته باشد. برای این کار باید به محتواهایی که در حال حاضر دارید نگاه کنید و بهترین ها را تشخیص دهید. بهترین بازاریابان افرادی هستند که مانند متخصصین داده فکر می کنند تا محتواهای با ارزش و تاثیر گذار و همچنین استراتژی های کاربردی تولید کنند که بر اساس حقایق بنا شده اند.

با استفاده از گوگل آنالیتیک می توانید محتواهای کلیدی که از نگاه کاربران عملکرد بهتری دارند را پیدا کنید. همچنین متوجه خواهید شد کدام نوع محتوا از نظر پارامتر بازدید از صفحه (page view) بهترین عملکرد را داشته است. برای این کار در گوگل آنالیتیک به ترتیب مسیر behaviorsite content – all pages را پیدا کنید و سپس با استفاده از فیلترها بررسی خود را دقیق تر نمایید. برای مثال می توانید فیلترها را بر اساس منبع، زمان سپری شده روی هر صفحه، ارزش صفحه، نرخ بازگشت و غیره مرتب کنید. همچنین می توانید بررسی کنید که آیا عنوان های “کلیک خور” ترافیک بیشتری برای شما به همراه داشته اند یا خیر و آیا پست های لیستی و موردی طرفداران زیادی دارند یا خیر. پس از پاسخ دادن به این سوالات می توان پست های جدید را به شکل بهتری تنظیم کرد.

برای مثال فرض کنید قصد افزایش نرخ تبدیل را دارید. آنالیتیک به شما نشان می دهد استفاده از عبارت “راهنمای جامع” بهترین نرخ تبدیل را به همراه داشته. در نتیجه در آینده سایر تیترها را به کمک همین عبارت تنظیم خواهید کرد. پارامتر بعدی که به شما کمک خواهد کرد نمایش مقایسه ای است. در گوگل آنالیتیک می توانید حالت نمایش را روی مقایسه ای قرار دهید و سپس پارامتر میانگین زمان سپری شده در صفحه را انتخاب کنید تا متوجه شوید کاربران بیشتر روی چه مطلبی زمان قرار می دهند.

البته به آنچه در صفحه وجود دارد توجه کنید. برای مثال اگر در یک صفحه فایل ویدیویی قرار دارد ممکن است توقف بیشتر کاربران به دلیل مدت زمان لازم برای تماشای ویدیو باشد. به این ترتیب می توانید بهترین تیترها و محتواها را بر اساس بازدیدهای کاربران انتخاب کنید. به صورت خلاصه باید از داده هایی که در اختیار دارید برای ساخت مطالب جدید استفاده کرده و یا تیترها و محتواهایی تولید کنید که قبلا امتحان خود را پس داده اند. همچنین می توانید ترکیبی از این دو روش را امتحان کنید.

۲- میوه های آماده سئو و محتوا را در گوگل آنالیتیکس ببینید و بچینید!

محتوا و سئو مثل پنیر و کره هستند و با هم همراه می شوند. محتوا به دلیل الگوریتم های متغیر جست و جوی گوگل برای کسب شرایطی مناسب در SERP مناسب هستند. گوگل به دنبال یافتن محتوای با ارزش است تا نتایج جست و جوی خود را بهبود ببخشد. در نتیجه محتواهای “در صفحه” بهترین تکنیک سئو به حساب می آیند. استفاده از روش های امتحان پس داده سئو می تواند راهکاری مفید باشد. اگر در وب سایت خود یک نوار جست و جو دارید می توانید کلمات کلیدی که کاربران جست و جو می کنند را بیابید. در گوگل آنالیتیک به مسیر behaviorsite search و search terms بروید تا این کلمات کلیدی را پیدا کنید.

با این ترفند می توانید فضاهای خالی موجود در محتوای وب سایت را پیدا کنید. به عبارت دیگر عبارات جست و جو شده نشان می دهند کاربران به دنبال چه چیزی در وب سایت شما هستند. نگاه کردن به کلمات کلیدی کاربران در یک وب سایت عموما نتیجه بهتری نسبت به درگیر شدن با کلمات کلیدی گوگل ادز دارند. عبارات جست و جو شده توسط کاربران اهداف آنها از ورود به سایت را مشخص می کند.

۳- بروزرسانی محتواهای موجود

شما نمی توانید همه کاربرانی که وارد وب سایتتان می شوند را حفظ کنید. بعضی از آنها سریعتر از آنچه انتظار می رود از شما را ترک می کنند. ممکن است اینجا مشکل غیر مرتبط و بی هدف بودن مطالب باشد که در نتیجه باید آنها را بروزرسانی کنید. بروزرسانی محتواهای موجود در یک وب سایت می تواند ترافیک جست و جوی آن را تا ۴۰ درصد افزایش دهد. برای این کار باید متوجه شوید کاربران به چه دلیلی وب سایت شما را ترک می کنند. در گوگل آنالیتیک به مسیر behaviorsite content و all pages بروید و سپس choose source / medium را انتخاب کنید.

در اینجا می توانید نتایج را بر اساس unique pageviews یا unique visitors مرتب کنید و نحوه مراجعه کاربران به مطالب را مشاهده نمایید. سپس این نتایج را با bounce rate و exit rate و همچنین Time  on pageمقایسه کنید تا متوجه شوید خوانندگان کدام مطالب سریعتر سایت را ترک می کنند. پست هایی که دارای تعداد بالای unique view هستند و در عوض bounce rate بالایی هم دارند نیازمند بروزرسانی خواهند بود.

علاوه بر این می توانید با استفاده از Behavior Flow Report هم نتایج جالبی را مشاهده کنید. این گزارش به شما نشان می دهد کاربران چطور با محتوای وب سایت ارتباط برقرار می کنند. از این بخش می توانید اطلاعات مناسبی به دست آورید و پست های نیازمند بروزرسانی، تجدید و یا حذف را پیدا کنید. برای نمونه می توانید تصاویر جدید به مطالب اضافه کنید یا از ویدیو و اینفوگرافی کمک بگیرید، لینک های داخلی و خارجی مرتبط به متن اضافه کنید و یا پست های مرتبط تولید نمایید. امروزه بروزرسانی محتواهای یک وب سایت امری رایج است و استفاده از این تکنیک می تواند پست های قدیمی شما را به پست های جدید و پر بیننده تبدیل کند.

۴ به مفاهیم کلمات کلیدی توجه کنید

مفاهیم کلمات کلیدی

محتوای شما باید در خدمت کاربران باشد. همان طور که اشاره شد گوگل تلاش می کند محتوای با ارزش را در معرض دید کاربران قرار دهد و به همین ترتیب محتواها در SERP رده بندی می شوند. به این منظور باید مفاهیم کلمات کلیدی کاربران را بدانید. افرادی که به دنبال جست و جوهای ارگانیک هستند با این مفهوم به خوبی آشنا شده اند اما اهمیت این نکته برای سئو نیز بسیار روشن و بدیهی است. اگر محتوایی مرتبط با کلمات کلیدی در وب سایتتان ندارید حتی با وجود تکرار زیاد کلمات کلیدی هم نمی توانید ترافیک جست و جوی کافی وارد کنید. به عبارت دیگر زمانی پست ها مفید خواهند بود که کاربران آنها را مرتبط با جست و جوها و کلمات کلیدی خود بدانند.

کلمات کلیدی دارای چهار مفهوم هستند:

  • هدایت کننده: کاربران به دنبال یک وب سایت خاص می گردند (برای مثال “آمازون”)
  • اطلاعات دهنده: کاربران به دنبال پاسخی برای یک سوال هستند (برای مثال “برج ایفل چقدر ارتفاع دارد”)
  • جوینده: کاربران به دنبال اطلاعاتی هستند که می تواند منجر به یک تراکنش شود (برای مثال “بهترین دوربین دیجیتال”)
  • تراکنشی: کاربران آماده خرید هستند (برای مثال “کفش کوهنوردی”)

برای یافتن هدف بازدیدکنندگان از یک سایت باید گزارش search queries را مشاهده کنید. این بخش در گوگل آنالیتیک در مسیر acquisition search console و queries قرار دارد.

این گزارش شامل تعداد دقیق کلمات کلیدی مرتبط با فعالیت شما خواهد بود. اگر یک فروشگاه آنلاین را مدیریت می کنید اکثر کلمات کلیدی از نوع جوینده یا تراکنشی خواهند بود. اما اگر مشاهده کنید که اکثر جست و جوهای انجام شده از نوع اطلاعاتی هستند در واقع به هدف خود نرسیده اید. کاربران ممکن است پاسخ سوال خود را در وب سایت شما پیدا کرده و سپس آن را ترک کنند. اگر به دنبال کلمات کلیدی جوینده هستید می بایست محتوایی بین اطلاعات دهنده و تراکنشی تولید کنید. کلمات کلیدی شامل “در مقایسه با”، “بررسی” و “مقایسه” بهترین نمونه برای دسته جوینده هستند. در نتیجه برای بهینه سازی محتوا با کلمات کلیدی باید تمرکز خود را بر روی کلمات کلیدی مورد هدف خود قرار دهید. درباره محتوایی که تولید می کنید با استراتژی رفتار کنید. هر چه محتوایی با ارزش تر برای کاربران تولید کنید شانس بیشتری برای کسب رتبه بهتر خواهید داشت و به علاوه ترافیک بیشتری هم روانه وب سایت شما می شود.

 

نتیجه گیری

بهترین محتوا هم خلاقانه و هم مبتنی بر داده است. با استفاده از گوگل آنالیتیک می توانید محتوا را بهینه سازی کرده و نتایج تاثیرگذارتری بیابید.

تحلیل عملکرد محتواهای کنونی: اگر تاپیک ها یا تیترهای مشخصی در گذشته عملکرد خوبی داشته اند پست های مشابه می توانند در آینده هم عملکرد آنها را تکرار کنند.

کلمات مورد جست و جو را که کاربران در زمان مشاهده وب سایت شما به دنبالشان هستند را پیدا کنید: می توانید محتوای بسیار با ارزش و مرتبط با نیاز کاربران به کمک این کلمات جست و جو شده تولید کنید.

دلایل خروج کاربران از وب سایت را به دقت پیدا کنید: به این ترتیب می توانید محتواهای نیازمند بروزرسانی را یافته و کاربران را برای مدتی طولانی تر حفظ کنید.

مفاهیم کلمات کلیدی را که باعث ورود کاربران به وب سایت شما می شوند پیدا کنید: اگر این موارد نزدیک به فعالیت شما نیستند محتوای مرتبط با آنها تولید کنید.

استفاده از آنالیتیک برای مدیریت سئو امری رایج است و حالا وقت آن رسید از این ابزار قدرتمند برای تولید محتوای سطح بالاتر برای وب سایتتان کمک بگیرید.

آموزش بهبود رتبه محتوا با کمک گوگل آنالیتیکس
  • کیفیت محتوا
5

خلاصه محتوا

حوزه های بازاریابی به وضوح مبتنی بر داده ها فعالیت می کنند اما دلیلی وجود ندارد که تصور کنیم نمی توان از داده ها برای تولید محتوای بهتر نیز بهره گرفت.پیشنهاداتی که در ادامه آمده اند از داده های جمع آوری شده توسط گوگل آنالیتیک برای یافتن ایده هایی جهت تولید محتوا و بهبود رتبه محتوا استفاده می کنند.

Sending
User Review
5 (1 vote)

فرزین اعتماد

درود من فرزین اعتماد هستم - متخصص سئو محتوا و سئو سایت / مدرس دوره های سئو و بازاریابی محتوا / +متخصص وبمسترتولز (کنسول گوگل) و گوگل آنالیتیک (سرتیفیکیت گوگل) / بخشی از مطالبی که قرار میدم دستخط خودمه و بخشی دیگه از سایت های بزرگ و معتبر سئو گرفته و ترجمه شده/ توی اینستاگرامم همیشه ریز نکات سئو و جدیدترین اخبار بهینه سازی رو قرار میدم. https://instagram.com/farzinetemad / باعث افتخاره که مهمانم هستید / ♥ وب اپراتور ♥

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.