خب رفیق، امروز میخوایم دربارهی یه موضوع مهم ولی کمتر بحثشده توی سئو صحبت کنیم: Link Velocity یا به زبان خودمونی، سرعت لینکسازی. این همون چیزیه که خیلیها نمیدونن چطور باید مدیریتش کنن و بعضی وقتا باعث میشه گوگل یقهشون رو بگیره!
Link Velocity یعنی چی؟
بذار ساده بگم، لینکولوسیتی یعنی سرعتی که داری برای سایتت لینک میسازی. حالا این لینکها میتونن طبیعی باشن یا دستی، ولی چیزی که مهمه اینه که گوگل متوجه میشه تو با چه سرعتی داری لینکهای جدید میگیری.
یه مثال بزنم:
فرض کن یه سایت تازه راه انداختی، بعد توی یه هفته ۵۰۰ تا لینک بکلینک از سایتای مختلف برات ساخته بشه. گوگل میگه: “داداش! تو هنوز تازه از تخم دراومدی، چطور یهو این همه لینک گرفتی؟”
از اون طرف، اگه سالهاست روی یه سایت کار میکنی و به مرور لینکهای طبیعی میگیری، گوگل میگه: “آره این طبیعیه، سایتش معروف شده و لینک میگیره.”
چرا Link Velocity مهمه؟
۱. گوگل به روند لینکسازی حساسه
اگه یهو سرعت لینکسازی سایتت بره بالا، ممکنه الگوریتمای گوگل مثل Penguin بهت مشکوک بشن و سایتت رو جریمه کنن.
۲. رشد طبیعی بهتر جواب میده
لینک گرفتن باید یه روند طبیعی داشته باشه. مثلا اگه یه محتوای خفن منتشر کنی و لینک بگیری، خیلی بهتره تا اینکه تو یه بازهی کوتاه کلی لینک بخری.
۳. رقبا هم دارن تو رو میبینن
اگه خیلی تهاجمی لینکسازی کنی، رقبا ممکنه گزارشت رو بدن (مثلا از طریق Google Spam Report) و گوگل یه بررسی بزنه که چی کار کردی!
سرعت مناسب لینکسازی چقدره؟
حالا سوال مهم اینه: چقدر لینک بسازیم که طبیعی به نظر بیاد؟
✅ اگه سایت جدید داری:
باید خیلی آروم و طبیعی لینکسازی رو شروع کنی. مثلا ماه اول ۵ تا لینک، ماه دوم ۱۰ تا، ماه سوم ۲۰ تا.
👎 اگه یهو ۱۰۰ تا لینک بسازی، مشکوک میزنه.
✅ اگه سایت قدیمی و معتبر داری:
میتونی سرعت بیشتری داشته باشی، مخصوصاً اگه لینکها طبیعی بیان (مثلا از ریپورتاژهای خبری، لینکهای ارگانیک و شبکههای اجتماعی).
✅ اگه یه محتوای ویروسی منتشر کردی:
گاهی وقتا یه مقاله یا ویدئوی خفن وایرال میشه و کلی لینک میگیری. این طبیعیه و گوگل هم میفهمه که این لینکسازی دستی نیست.
چطور Link Velocity رو مدیریت کنیم؟
حالا که فهمیدیم سرعت لینکسازی مهمه، باید بدونیم چطور مدیریتش کنیم:
۱. ترکیب لینکهای فالو و نوفالو
اگه همهی لینکات فالو باشه، گوگل بهت شک میکنه. ترکیب لینکهای نوفالو (مثلا از کامنتها، فرومها، شبکههای اجتماعی) با لینکهای فالو (از سایتهای معتبر) باعث میشه همه چیز طبیعیتر بشه.
۲. لینکسازی رو یکنواخت نگه دار
مثلا هر ماه یه تعداد مشخص لینک بگیر، نه اینکه یه ماه ۱۰۰ تا لینک بسازی و ماه بعدی هیچی!
۳. از منابع متنوع لینک بگیر
✅ لینک از بلاگها
✅ لینک از فرومها
✅ لینک از سایتهای خبری
✅ لینک از شبکههای اجتماعی
۴. لینکهای کمکیفیت رو کنترل کن
اگه یهو از یه سری سایت اسپم کلی لینک گرفتی، بهتره با ابزار Disavow گوگل اون لینکها رو بیاثر کنی.
نتیجهگیری: تند نرو، طبیعی کار کن!
لینکولوسیتی یکی از اون چیزاییه که خیلیا بهش دقت نمیکنن، ولی اگه درست مدیریتش نکنی، میتونه سایتت رو زمین بزنه. پس یادت باشه:
- کم کم و پیوسته لینک بگیر
- کیفیت مهمتر از کمیت
- اگه طبیعی باشه، گوگل دوستت داره!
حالا یه سوال پیش میاد !
اگه یه شرکت بزرگ یا یه برندی که همه میشناسنش یه سایت بزنه و خب طبعا همه سایتا میخوان رو این موضوع کار کنن و بهش لینک بدن برا بازدید خودشون داستان اون چی میشه ؟
وقتی یه برند بزرگ یا یه شرکت معروف یه سایت جدید راه میندازه، معمولاً کلی سایت و رسانه خودجوش بهش لینک میدن. دلیلشم واضحه: همه میخوان از شهرت اون برند استفاده کنن و بازدید بگیرن.
حالا سوال اینجاست: چرا این اتفاق باعث جریمه نمیشه؟
۱. طبیعی بودن جریان لینکسازی
وقتی یه برند مثل Apple، Tesla یا Nike سایت جدید راه بندازه، رسانههای زیادی توی خبرگزاریها، بلاگها، و حتی شبکههای اجتماعی دربارهش صحبت میکنن. این یه الگوی طبیعی برای گوگله، چون این اتفاق توی دنیای واقعی میافته.
🔹 مثال واقعی:
وقتی ChatGPT معرفی شد، توی یه مدت خیلی کوتاه هزاران لینک از سایتای معتبر گرفت. اما چون لینکسازی خودجوش بود، گوگل کاملاً طبیعیش دونست و مشکلی پیش نیومد.
۲. قدرت دامنه و اعتبار برند
یه برند بزرگ معمولاً دامین آتوریتی (DA) بالایی داره، یا حتی اگه تازه سایتش رو راه انداخته باشه، گوگل از قبل به برندش اعتماد داره. این باعث میشه گوگل حساسیت کمتری روی Link Velocity اون برند داشته باشه.
🔹 مثال:
اگه Coca-Cola یه سایت جدید بسازه، حتی اگه توی یه هفته ۱۰ هزار لینک بگیره، گوگل جریمهش نمیکنه، چون این یه رفتار طبیعیه برای یه برند بزرگ.
۳. تنوع لینکها و طبیعی بودن اونا
وقتی یه سایت معروف لینک میگیره، معمولاً این لینکها از منابع مختلف میان:
✅ خبرگزاریها (CNN، BBC، Forbes)
✅ سایتهای تکنولوژی یا بلاگهای تخصصی
✅ شبکههای اجتماعی (توییتر، لینکدین، ردیت)
✅ لینکهای ارگانیک از سایتهای شخصی
این ترکیب متنوع باعث میشه الگوریتمهای گوگل بفهمن که این یه حرکت اسپم نیست.
۴. لینک گرفتن بدون دستکاری الگوریتم
برندهای معروف معمولاً نمیان لینک بخرن یا روشهای Black Hat SEO بزنن. لینکها خودشون ساخته میشن، بنابراین گوگل هم گیر نمیده. اما اگه یه سایت معمولی توی یه مدت کوتاه همین تعداد لینک بگیره، گوگل شک میکنه که پشت پردهاش خرید لینک یا PBN باشه.
پس نتیجه؟
🔹 برندهای بزرگ حتی اگه Link Velocity بالایی داشته باشن، چون لینکها طبیعی و معتبرن، جریمه نمیشن.
🔹 سایتهای کوچیک و معمولی نباید توقع داشته باشن با لینکسازی شدید، یه شبه رشد کنن، چون براشون ریسک پنالتی داره.
حالا اگه یه برند تازهکار بخواد خودش رو جا بندازه، باید چیکار کنه؟
🔥 راهش اینه که لینکسازی رو طبیعی، تدریجی و متنوع انجام بده، نه اینکه یهو هزار تا لینک بخره!