اول از همه، LSI Keywords یا همون کلمات کلیدی هممعنی و مرتبط رو باید بشناسیم. اینا یه سری کلماتی هستن که از نظر معنایی با کلمه کلیدی اصلی ما در ارتباطن. مثلا اگه کلمه کلیدی ما “کفپوش ورزشی” باشه، LSIهای مرتبط میتونه شامل “کفپوش سالن بدنسازی”، “کفپوش لاستیکی”، “بهترین کفپوش ورزشی برای سالن”، “کفپوش پی وی سی” و امثال این باشه.
گوگل از این کلمات برای فهمیدن ارتباط و معنای واقعی یه صفحه استفاده میکنه. دیگه اون دوران که فقط باید یه کلمه کلیدی رو هزار بار توی صفحه تکرار میکردیم، گذشته! الان الگوریتمها بهشدت هوشمند شدن و از LSI کمک میگیرن تا بفهمن محتوا دقیقاً درباره چیه.
چرا LSI Keywords اهمیت دارن؟
حالا که فهمیدیم LSI چیه، بریم سراغ اینکه چرا مهمه؟
-
کمک به درک بهتر محتوا توسط گوگل
وقتی از کلمات هممعنی و مرتبط استفاده میکنیم، گوگل بهتر متوجه میشه که صفحه ما دقیقاً راجع به چه موضوعیه و ربطی به موضوعات دیگه نداره. مثلا وقتی درباره “میکروسمنت” مینویسیم، اگه از کلماتی مثل “پوشش دکوراتیو”، “جایگزین بتن”، “کفپوش بدون درز” استفاده کنیم، گوگل میفهمه که صفحه ما درباره متریال ساختمانی هست و نه یه چیز دیگه. -
افزایش رتبه در سرچهای مرتبط
فرض کن یه نفر توی گوگل سرچ میکنه “بهترین نوع کفپوش برای باشگاه بدنسازی”، اگه توی محتوای ما علاوه بر کلمه “کفپوش ورزشی”، LSIهای مرتبط هم باشه، شانس بیشتری داریم که گوگل صفحه ما رو برای این کوئری هم نمایش بده. -
بهبود تجربه کاربری
استفاده از کلمات مرتبط باعث میشه متن طبیعیتر، خواناتر و کاربردیتر باشه. دیگه مجبور نیستیم یه کلمه خاص رو زورکی توی متن جا کنیم، بلکه میتونیم از ترکیبهای طبیعی و مترادفها استفاده کنیم. -
افزایش نرخ ماندگاری کاربر (Dwell Time)
وقتی محتوای ما غنیتر و جامعتر باشه، کاربر بیشتر توی سایت میمونه و همین باعث میشه رتبه سئو بهتری بگیریم.
چجوری بهترین LSI Keywords رو انتخاب کنیم؟
حالا که فهمیدیم چرا LSI مهمه، بریم ببینیم چجوری میتونیم بهترین کلمات رو انتخاب کنیم؟
1. سرچ گوگل و پیشنهادات خود گوگل
یکی از سادهترین روشها اینه که کلمه کلیدی اصلی رو توی گوگل سرچ کنیم و ببینیم پیشنهادات گوگل (Google Suggest) چی میگه. مثلا وقتی “دیپ سی” رو سرچ کنیم، ممکنه پیشنهادهایی مثل “دیپ سی چیست”، “کنترل پنل دیپ سی”، “برد دیپ سی” و … رو ببینیم که میتونن LSIهای خوبی باشن.
2. بخش “People Also Ask”
توی نتایج گوگل، یه بخشی هست به اسم “مردم همچنین پرسیدهاند” (People Also Ask). این بخش پر از سؤالات مرتبط با کلمه کلیدی ماست و میتونیم از این سؤالات برای پیدا کردن LSI استفاده کنیم.
3. بررسی سرچ کنسول (Google Search Console)
اینجا دیگه باید حرفهایتر عمل کنیم. اگه سایت ما قبلاً محتوا داشته، میتونیم بریم توی سرچ کنسول و ببینیم که گوگل چه کوئریهایی رو برای صفحات ما نشون داده. خیلی وقتا یه سری کوئریهای مرتبط پیدا میکنیم که خودمون اصلاً بهش فکر نکردیم، ولی گوگل به خاطر هممعنی بودن، صفحه ما رو براش نشون داده. اینا دقیقاً همون LSIهای طلایی هستن که باید توی محتوا استفاده کنیم.
4. استفاده از ابزارهای سئو
ابزارهایی مثل LSIGraph، Semrush، Ahrefs و حتی Ubersuggest میتونن لیستی از کلمات کلیدی مرتبط و هممعنی رو بهمون بدن.
تجربهای از فرزین اعتماد: وقتی LSI باعث شد یه سایت از نابودی نجات پیدا کنه!
سال ۲۰۲۲ بود. داشتم روی یه سایت فروشگاهی کار میکردم که توی حوزه کفپوشهای ورزشی فعالیت داشت. این سایت چندین سال سابقه داشت، ولی بهخاطر تغییرات الگوریتمی گوگل، ترافیکش بهشدت افت کرده بود. مشتری اصرار داشت که مشکل از رقباست، اما وقتی بررسی کردم، دیدم که مقالات و صفحات محصول، بیش از حد روی یک کلمه کلیدی تمرکز دارن و عملاً محتوای سایت برای گوگل خیلی یکنواخت و مصنوعی شده بود.
اولین کاری که کردم، این بود که برم سراغ Google Search Console و ببینم چه کلمات و عبارات دیگهای داره برای سایت ایمپرشن میگیره ولی کلیک نمیخوره. دیدم که کلی عبارت مثل “کفپوش تاتامی”، “کفپوش لاستیکی باشگاهی”، “بهترین کفپوش برای سالن بدنسازی”، “نصب کفپوش ورزشی” توی ایمپرشن هستن، ولی توی محتوای سایت هیچجا استفاده نشده بودن!
پس اومدم یه برنامهی ساده ریختم:
✅ محتوای صفحات محصول رو بازنویسی کردیم و توش از این کلمات کلیدی مرتبط استفاده کردیم.
✅ توی بلاگ سایت، مقالاتی نوشتیم با عنوانهای “راهنمای خرید کفپوش باشگاهی”، “فرق بین کفپوش گرانولی و تاتامی”، “بهترین کفپوش برای سالن ورزشی چیست؟”
✅ توی توضیحات متا و هدینگها هم LSIها رو هوشمندانه جا دادیم.
نتیجه؟
بعد از دو ماه، ترافیک سایت شروع کرد به رشد! بعضی از مقالاتی که تازه نوشته بودیم، تونستن با همین LSIها رتبه بگیرن و جالبتر اینکه، صفحات محصولی که قبلتر افت کرده بودن، دوباره اومدن بالا!
اینجا بود که مشتری فهمید، مشکل سایتش رقبا نبودن، بلکه این بود که محتوای سایتش برای گوگل “معنیدار” نبود. با همین تغییر ساده، هم فروش سایت برگشت، هم ورودی ارگانیکش ۳ برابر شد.
پس اگه حس میکنی سایتت افت کرده یا ترافیک خوبی نمیگیری، حتماً یه سر به سرچ کنسول بزن و ببین گوگل چه کلماتی رو برای سایتت نشون میده. شاید با یه تغییر کوچیک توی محتوا، سایتت از این رو به اون رو شد! 🚀
جمعبندی و نکات پایانی
- LSI Keywords یعنی کلمات هممعنی و مرتبط که به گوگل کمک میکنن بهتر محتوا رو بفهمه.
- این کلمات باعث میشن که رتبه بهتری بگیریم، تجربه کاربری رو بهبود بدیم و ورودی بیشتری داشته باشیم.
- برای پیدا کردن بهترین LSIها میتونیم از پیشنهادات گوگل، People Also Ask، سرچ کنسول و ابزارهای سئو استفاده کنیم.
- تجربه نشون داده که استفاده از LSI میتونه به طرز چشمگیری رتبه سایت رو بهتر کنه و توی کوئریهای بیشتری نمایش داده بشیم.
اگه توی تولید محتوا فقط روی یه کلمه کلیدی تمرکز میکنی، همین الان برو LSIها رو بررسی کن و ببین چقدر روی سئوی سایتت تاثیر میذاره! 🚀