سئو برای وب سایت های چند زبانه: «چطور به زبان مخاطبین خود صحبت کنیم؟»

منتشرشده توسط فرزین اعتماد در تاریخ

ترکیب سئوی چند زبانه و بین المللی اندکی پیچیده است. در این مطلب تکنیک های مرتبط با سئوی جهانی وجزئیات کاربردی برای ایجاد محتوای چند زبانه را ارائه میکنیم. با ما همراه باشید.

در مورد بهینه سازی موتورهای جستجو برای زبان های بین المملی راه حل های متفاوتی وجود دارد و هر یک از این راه حل ها ارتباط تنگاتنگی با اهداف نهایی تان دارند.

برای مثال : آیا کشور مورد نظر شما دارای کاربرانی است که با چند زبان صحبت میکنند؟ یا زبان خاصی را در کل دنیا هدف قرار داده اید؟ آیا زبان خاصی برای یک کشور مشخص می خواهید؟ در بسیاری از موارد راه حل، ترکیبی از تمامی این موارد است.

استفاده از سئوی چند زبانه و بین المللی همراه با پیچیدگی هایی است که هر اشتباهی در این زمینه شما را متحمل صرف زمان و هزینه زیاد خواهد کرد. با درک درست از گزینه های موفقیت آمیز در این مقوله میتوانید ریسک موجود در دسترسی به اهداف سئو را کاهش دهید.

سئو برای وبسایت چند زبانه

تولید محتوای چند زبانه

چند راه حل متداول برای ایجاد محتوای چند زبانه وجود دارد که در ابتدا باید هر یک از این راه حل ها را با اهداف مورد نظر خود تطبیق دهید و راهکار مناسب تر را برای ایجاد سایت و اعمال سئو و بهینه سازی برگزینید.

سه راهکار کلی برای ایجاد وب سایت های چند زبانه وجود دارد:

  1. – ارائه چندین زبان برای یک کشور
  2. – ارائه زبان های چندگانه و نامرتبط با کشوری خاص
  3. – ارائه چندین زبان برای چندین کشور

 

در ادامه جزئیات مرتبط با هر یک از این راهکارها شرح داده شده است. با درک مفاهیم میتوانید بهترین راهکار و راه حل مناسب برای سایت خود را انتخاب کنید.

ارائه چندین زبان برای یک کشور

برای این راهکار کشور کانادا که دارای دو زبان رسمی انگلیسی و فرانسوی است یک مثال خوب به شمار می رود .این روش برای استفاده در سایتی مناسب است که برای یک کشور با چندین زبان رایج ایجاد شده است. در این مورد باید از دامنه سطح بالای کد کشور یا همان (ccTLD) استفاده کنیم که به صورت خودکار موقعیت جغرافیایی سایت  برای کشور کانادا و دسترسی محتوا به زبان های انگلیسی و فرانسوی را فراهم کرده و قادر به پاسخگویی درخواست های مربوط به این دو زبان می باشد.

برخی اوقات پیدا کردن اشتباهات احتمالی در این زمینه با سوالات زیر مطرح میشود ، برای مثال:

  • – نسخه انگلیسی زبان برای کشور انگستان است؟
  • – نسخه انگلیسی زبان برای ایات متحده آمریکا است؟
  • –  زبان انگلیسی مناسب برای استرالیا است؟ یا همه موارد؟
  • – نسخه فرانسوی زبان برای کشور فرانسه است؟

 

برای کسب اطمینان از اینکه موتور جستجو به درستی سایت را درک کرده و موقعیت جغرافیایی هدف و چندزبانی موردنظر را به خوبی تشخیص دهد، سئو نیز باید موارد زیر را پوشش دهد:

  • – ccTLD برای کشوری ارائه میشود که موقعیت جغرافیایی آن به صورت پیش فرض تعیین شده باشد.
  • – وب سایت در زیر پوشه انگلیسی و فرانسه دارای محتوایی با زبان مشخص و URL  جدا باشد به صورت: /fr/  و /en/
  • – سایت در کشور مورد نظر (کشور هدف مثلا کانادا) میزبانی شود.
  • – برچسب مشخصه Hreflang آن هم برای کشور و هم برای زبان تعیین شود.
  • – لینک ها با سایت های مرتبط در آن دامنه زبانی تعیین شوند.

 

با دنبال کردن موارد فوق یک موتور جستجو تمامی اشاره گرهای مورد نیاز برای درک محتوا با زبان انگلیسی و فرانسوی در کشور کانادا را در اختیار خواهد داشت.

زبان های چندگانه و نامرتبط با کشوری خاص

در این راهکار هدف اصلی جذب عمده کاربران متناسب با زبان خودشان است. در این حالت  نگرانی در رابطه با کاربران انگلیسی زبانی که زبان انگلیسی مدنظرشان از لحاظ جغرافیایی مربوط به انگلستان، آمریکا، استرالیا و.. (یک سری تفاوت هایی در خواندن و هجی کردن وجود دارد.) است، نخواهیم داشت.

اگر یک فرد انگلیسی در کشوری که زبان رسمی آن انگلیسی نیست از سایت استفاده نماید، زبان هدف بدون در نظر گرفتن اهداف جغرافیایی کاربر در اختیار او قرار می گیرد.

شرکتی را تصور کنید که راه حل های نرم افزاری در اختیار کاربران سراسر جهان قرار می دهد. سایت این شرکت به محتوایی در هر زبان نیاز دارد و  موتور جستجوی کاربران، محتوای مرتبط با نسخه زبانی آن ها را پیدا می کند. بنابراین یک بازدیدکننده انگلیسی زبان از انگلستان، آمریکا یا استرالیا همگی به یک نسخه زبانی دسترسی خواهند داشت. همچنین یک بازدیدکننده فرانسوی زبان از کانادا یا فرانسه نیز به یک نسخه مشابه از زبان فرانسوی دسترسی دارد.

گزینه های موجود در این نمونه اندکی متفاوت هستند. به نحوی که باید ملاحظات واقعی و مرتبط با کسب و کار نیز برای اتخاذ تصمیم درست مورد توجه قرار گیرد. در این مورد میتوان از روش زیر برای دستیابی به اهداف مورد نظر در رتبه بندی و اعمال سئو استفاده کرد:

  • – از یک دامنه عمومی مانند .com برای هدف گیری کشورهای مختلف استفاده شود.
  • – در زیر پوشه وب سایت محتواهایی با زبان مشخص (/fr/، /de/ ،/en/ و..) وجود داشته باشد.
  • – سایت توسط یک شبکه تحویل محتوای بین المللی (CDN)میزبانی شود.
  • – برچسب مشخصه Hreflang تنها برای زبان مشخص شود. (بر حسب موقعیت تنظیم نشود).
  • – از  وب سایت های مرتبط با زبان مشخص لینک دریافت شود.

ارائه چندین زبان برای چندین کشور

این وضعیت نسبت به موارد پیشین دارای پیچیدگی های بیشتری است، چون اجرای آن نیازمند در اختیار داشتن نسخه های متعدد از یک زبان و گاهی نسبتاً تکراری است و نمی توان از لزوم دقت صد درصدی برای پیکربندی فنی آن چشم پوشی کرد.

ممکن است سایتی برای زبان های انگلیسی و فرانسه داشته باشیم در این صورت باید بخش های مختلفی برای زبان انگلیسی در نسخه های استرالیایی، آمریکایی، مرتبط با انگلستان و کانادا و همچنین صفحاتی جداگانه برای زبان فرانسوی متناسب با نسخه های فرانسه و کانادا ایجاد کنیم.

به مثال زیر توجه کنید :

  • www.example.com/ —انگلیسی (پیش فرض)، آمریکا
  • www.example.com/gb/en/ —انگلیسی، انگلستان
  • www.example.com/au/en/ — انگلیسی، استرالیا
  • www.example.com/ca/en/ — انگلیسی، کانادا
  • www.example.com/ca/fr/ — فرانسوی، کانادا
  • www.example.com/fr/fr/ — فرانسوی، فرانسه

 

در این حالت به صورت پیش فرض: دو زبان و پنج موقعیت مکانی در اختیار داریم. این وضعیت پیچیده ، موجب سردرگمی شما میشود بنابراین دور از انتظار نیست که موتورهای جستجوگر را نیز دچار اشتباه کند. برای دستیابی به راهکاری برای پیاده سازی چندین زبان برای موقعیت های مکانی مختلف میتوانید مراحل زیر را اجرا نمایید.

  • –  از یک دامنه عمومی مانند .com برای هدف گیری کشورهای مختلف استفاده شود.
  • – زبان و موقعیت پیش فرض (به عنوان مثال: انگلیسی، آمریکا) را تعیین کنید.
  • – ایجاد زیر پوشه مخصوص کشور (fr/، gb/، au/، ca/)
  • – زیر پوشه مخصوص زبان زیر مجموعه زیر پوشه کشور (gb/en/، ca/fr/) باشد.
  • –  سایت در بازاری اولیه و توسط یک شبکه تحویل محتوای بین المللی میزبانی شود.
  • – برچسب مشخصه Hreflag برای زبان و موقعیتی مشخص، تعیین شود.
  • – لینک های مرتبط از وب سایت هایی با موقعیت مکانی و زبان مشخص دریافت شود.

 

جمع بندی

توجه داشته باشید که موارد فوق تنها راه برای ایجاد وب سایتی با قابلیت پشتیبانی از چندین زبان نیستند. شما میتوانید برای هر کشور از یک ccTLD با زیر دایرکتوری ها و زیر دامنه های مرتبط استفاده کنید و یا از ترکیب این روش ها برای پیشبرد اهداف خود بهره ببرید. این راهکارها دارای تنوع بسیار هستند بنابراین توضیح تک تک آن ها در یک مطلب غیر ممکن است. در صورتی که  نحوه ارتباط و تناسب بین تکنیک های چند زبانی و سئوی بین المللی را درک کنید، میتوانید بر اساس اهداف کسب و کار خود روشی بهینه و مناسب را برگزینید.

سئو سایت چند زبانه
  • کیفیت محتوا
5

خلاصه محتوا

ترکیب سئوی چند زبانه و بین المللی اندکی پیچیده است. در این مطلب تکنیک های مرتبط با سئوی جهانی وجزئیات کاربردی برای ایجاد محتوای چند زبانه را ارائه میکنیم….
Sending
User Review
2.5 (2 votes)

فرزین اعتماد

درود من فرزین اعتماد هستم - متخصص سئو محتوا و سئو سایت / مدرس دوره های سئو و بازاریابی محتوا / +متخصص وبمسترتولز (کنسول گوگل) و گوگل آنالیتیک (سرتیفیکیت گوگل) / بخشی از مطالبی که قرار میدم دستخط خودمه و بخشی دیگه از سایت های بزرگ و معتبر سئو گرفته و ترجمه شده/ توی اینستاگرامم همیشه ریز نکات سئو و جدیدترین اخبار بهینه سازی رو قرار میدم. https://instagram.com/farzinetemad / باعث افتخاره که مهمانم هستید / ♥ وب اپراتور ♥

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.