سئو تکنیکال با فرزین اعتماد (قدم به قدم با ویدیو آموزشی)

منتشرشده توسط فرزین اعتماد در تاریخ

سئو تکنیکال چیست؟

سئو تکنیکال به سئویی گفته میشود که از لحاظ فنی سایت را بهینه سازی میکند.در سئو تکنیکال نگاه ما نگاه فنی و  بیشتر بهینه سازی سایت برای کرولر های گوگل است.

همچنین ما باید مطمئن شویم که سایتمان از لحاظ تکنیکی خوب کار میکند و موتور های جستجو به بخش های مختلف سایت ما دسترسی دارند.

چرا سئو تکنیکال اهمیت دارد؟

به این دلیل که سئو تکنیکال نوعی از سئو است که به موتورهای جستجو مانند گوگل اجازه میدهد بدانند شما وبسایتی با ارزش دارید و به این دلیل این موضوع اهمیت دارد که باعث بالا رتبه سایت (بهبود پازیشن کیوردهای شما) در موتور های جستجو میشود.یک تکنیکال قوی همچنین به کاربرانتان هم کمک میکند تا از وبسایت شما با لذت بازدید کنند.

برای مثال وقتی شما سرعت سایتتان را بهینه میکنید هم برای کاربر و هم برای کرولر گوگل این موضوع خوب و رضایت بخش است.کاربر با سرعت بهتر میتواند بیشتر در سایت شما چرخش داشته باشد و کرولر نیز میتواند حجم کمتری از صفحه را دانلود نماید ، که البته در بخش های پایین مفصل به شما آموزش میدهم که چطور این کار را انجام دهید.

فرق سئو تکنیکال و سئو داخلی(onpage) در چیست؟

شاید نظر من با نظر سایر سئو کارها کمی متفاوت تر باشد که قشنگ تر و منطقی تر بنظر میرسد. بنظر من و برخلاف نظر بقیه سئو کارها این سئو فنی است که در شاخه ی سئو onpage‌ قرار میگیرد.سئو آن پیج همانطور که از اسمش پیداست سئویی است که روی صفحه ما انجام میدهیم پس سرعت سایت رو که مربوط به خود صفحه است چرا باید از سئو آن پیج یا سئو داخلی جدا کنیم !

بنظر من قشنگ تر این ترتیب است :

technical seo

پس اگر اینطور باشد سئو تکنیکال جزوی از سئو داخلی سایت محسوب میشود که اجرای آن با سئوکار مجموعه است.اما

یک سئوکار باید تا چقدر مهارت تکنیکال داشته باشد؟

یک سئو کار میتواند مهارت های سئو تکنیکال را در این محتوا بصورت کامل یاد بگیرد و اجرا کند.بنظر من اینکه تا چقدر به تکنیکال اشراف داشته باشید مهم است.چرا که میتواند سطح و لول کاری شما در سئو را به مراتب بالاتر ببرد.

پس این محتوای آموزشی تهیه شده را یاد بگیرید و تمرین های آن را بارها انجام دهید.

چطور سئو تکنیکال رو بهبود بدم؟ و یا چه مواردی شامل سئو تکنیکال میشه؟

مواردی که شامل سئو تکنیکال میشه رو بصورت یک چک لیست درآوردم تا شما بتونین هر بخش رو جدا از هم یاد بگیرید.

چک لیست های سئو تکنیکال

  1. بررسی کن که سایتت موبایل فرندلی (واکنش گرا) باشه
  2. سایت مپ برای سایتت بساز
  3. سرعت سایتت رو بهینه سازی کن
  4. صفحات بی ارزش (زامبی پیج) سایتت رو پاک کن
  5. اگر سایتت مشکل ارور برقراری با پایگاه داده یا هاستت داره بررسی و اون مشکل رو حل کن
  6. بهینه سازی لینک
  7. بهینه سازی عکس
  8. از کنونیکال برای جلوگیری از محتوای تکراری استفاده کن.
  9. صفحات کنیبالت رو شناسایی و اونهارو بهینه سازی کن
  10. پروتکل امنیتی SSL رو برای سایتت فعال کن
  11. حواست باشه کنسول جستجو رو چک کنی تا ارور کرول نداشته باشی
  12. فایل ربات سایتت رو چک و اگر نیاز دیدی بهینه سازی کن
  13. لینک های شکسته سایتت رو پیدا کن و اونها رو به آدرس مربوط ریدایرکت کن.
  14. حواست به بودجه کرول یا crawl budget سایتت باشه.
  15. از استرکچر دیتاها استفاده کن

ابزارهای سئو تکنیکال

ما در سئو تکنیکال از ابزارهای مختلفی استفاده میکنیم که کارایی آن را در متون و ویدیوهای زیر یاد میگیرید.پرکاربد ترین این ابزار ها عبارتند از :

  1. Search console
  2. Gtmetrix
  3. Page speed insight
  4. technicalseo
  5. mobile friendly
  6. structured data testing tool
  7. Screaming frog

برای انجام بخش های سئو تکنیکال شما نیاز به آموزش دارید که سعی کردم اینجا برای بخش هایی که نیاز به ویدیو آموزشی دارد ، آن را برای شما تهیه و انتشار دهم.

لطفا اگر سوالی هنگام آموزش برایتان پیش آمد از طریق نظرات با من به اشتراک بگذارید.

موبایل فرندلی Mobile Friendly

موبایل فرندلی چیست؟

به حالت رسپانسیو سایتتان به گونه ای که المان های سایت شما برای صفحات نمایش در اندازه های مختلف بهینه شده باشد را موبایل فرندلی میگویند.مثلا صفحه نمایش شما در حالت موبایل ، تبلت با حالت دکستاپ متفاوت باشد.

معمولا هنگامی که قالبی را نصب میکنیم یا آپدیت میکنیم موبایل فرندلی را چک میکنیم.بررسی موبایل فرندلی از طریق لینک این عکس امکان پذیر است.

mobile-friendly

این نکات مهم را در نظر داشته باشید :

  • از صفحات مختلف سایت خود تست بگیرید.برای مثال :‌ صفحه اصلی × صفحه محصولات × صفحه بلاگ × صفخات فرود
  • شما میتوانید بجای طراحی رسپانسیو از AMP  استفاده کنید.
  • AMP‌ را فقط برای ورژن موبایل خود فعال کنید و در نسخه دکستاپ ، نمایش سایت شما حالت عادی باشد.
  • مشکلات موبایل فرندلی اکثرا مشکلات ساختاری قالب شما هستند که باید آنها را با طراح قالب یا برنامه نویس سایت خود در میان بگذراید.
  • اگر نسخه نمایش داده شده سایت شما با چیزی که در رندر گوگل میبینید تفاوت داشته باشد ، این بعلت محدود بودن میزان کرول یا خزش گوگل است و مشکلی محسوب نمیشود.

نمونه ای از یک صفحه ی موبایل فرندلی که سئو تکنیکال شده.

mobile friendly test

اما برای انکه مطمئن شوید که سایت شما در نسخه موبایل ایراد و مشکل فنی برا کاربرانتان و موتورهای جستجو ایجاد نمیکند این ویدیو آموزشی این بخش را از دست ندهید.

سایت مپ SITEMAP

سایت مپ چیست؟

فایلی با پسوند XML که حاوی اطلاعاتی درباره صفحات مختلف سایت ما میباشد.این فایل فقط برای ربات ها و کرولر های گوگل است و کاربران آن را نمیبینند.وظیفه این فایل لیست کردن صفحات سایت شما و فرستادن پینگ به گوگل است.

نصب سایت مپ :

در سیستم های مدیریت محتوای شخصی این فایل توسط برنامه نویسان با توجه به اصول برنامه نویسی و نشانه گذاری سایت XML.com نوشته میشود.

در سیستم مدیریت محتوا وردپرس میتوانید با پلاگین های زیر آن را برای سایتتان فعال کنید.

SEO Yoast

google xml sitemaps

بهینه سازی سایت مپ

در سئو تکنیکال سایت مپ موارد زیر را در نظر میگیریم :

  • آدرس نقشه سایت را در فایل ربات قرار میدهیم.
  • اگر صفحه ای از سایت ما هر روز آپدیت میشود با پینگ سایت مپ آن را به اطلاع کرولر ها و ربات های گوگل برسانیم.
  • سایت مپ مان را در سرچ کنسول اضافه میکنیم.
  • بررسی میکنیم تا همه صفحات سایتمان اعم از مهم و غیر مهم در سایت مپ وجود داشته باشند.

سرعت سایت در سئو فنیSITE SPEED

موتور جستجوی گوگل توجه زیادی به فاکتور سرعت سایت دارد چرا که این برای کاربران نیز فاکتوری مهم تلقی میشود.در سئو فنی یا همان سئو تکنیکال سرعت یک سایت:

  • بین ۳ تا ۵ ثانیه سرعت خوبی محسوب میشود.
  • بین ۵ تا ۷ ثانیه سرعتی مطلوب دارد.
  • بین ۷ تا ۱۰ ثانیه سرعتی ضعیف دارد.
  • از ۱۰ ثانیه تا ۱۵ ثانیه فاجعه به بار می آورد
  • و بالای ۱۵ ثانیه …. !

عوامل تاثیر گذار در سرعت یک سایت

هاستینگ

هاستینگ ها نقش مهمی در سرعت یک وبسایت دارند .در بررسی کیفیت و سرعت یک هاستینگ به عواملی چون آپتایم بالا ، اشتراکی یا شخصی بودن هاست ، و همچنین پشتیبانی آن هاستینگ توجه میشود.سرعت کم هاست و همچنین قطعی مکرر سایت هم میتواند دلایل خوبی باشند تا هاستتان را عوض کنید.

ابزار تست سرعت هاست

 سیستم مدیریت محتوا یا CMS

سی ام اس یا سیستم مدیریت محتوا هم در سرعت سایت شما تاثیر گذار است.اینکه شما از چه سیستم مدیریت محتوایی استفاده میکنید با چه حجم از پلاگین ها و ماژول ها میتواند روی سرعت سایت شما تاثیر مستقیم بگذارد.نکته بعدی این هست که قالب CMS  نیز در سرعت سایت شما تاثیر گذار است. مثلا اگر در وردپرس از قالب های سنگین استفاده میکنید باید راهی برای بهبود آن هم پیدا کنید.

کش cache

کش یک حافظه نهان در مرورگر است که به کاربر کمک میکند تا دیتاهای لازم را ذخیره کرده و در صفحات بعدی دوباره آنها را دانلود نکند.چون کش فقط یکبار دانلود میشود ، در اولین صفحه ای که کاربر سایت شما را باز کند تایم لود صفحه همیشه مقداری بیشتر طول میکشد تا در صفحات بعدی

عکس ها

عکس ها جزو تاثیرگذارترین عوامل روی سرعت سایت شما و همچنین سئو فنی شما هستند.چرا که شما در همه صفحات سایتتان کلی عکس دارید. مراقب عکس های سایتتان باشید.هیچ وقت نگذارید حجم عکس هایتان از حد بهینه آن به بالاتر تجاوز کند.

چگونه عکس هایمان را بهینه سازی کنیم؟

در وردپرس پلاگین هایی برای بهینه سازی عکس ها وجود دارد که بخشی از سایز و حجم عکس ها را کم میکند برای مثال :

wp smushit (رایگان – پولی)
EWWW Image Optimizer (رایگان – پولی)
Imagify (رایگان – پولی)
ShortPixel (رایگان – پولی)
tiny compress images (رایگان – پولی)
Optimole (رایگان – پولی)
reSmush.it (رایگان – پولی)
imsanity (رایگان)

اما این عکس ها را بصورت دستی در فتوشاپ نیز میتوان کم حجم کرد.همچنین اگر به فتوشاپ دسترسی ندارید سایت tinypng.com میتواند به کمک شما برای بهینه سازی عکس ها بدون کاهش و افت کیفیت بیاید.

سعی کنید سایز عکس ها را زیر ۱۰۰ kb بیاورید و exif نویسی برای عکسها یتان را فراموش نکنید.

اسم عکس ها هم میتواند برای شناسایی گوگل تاثیر گذار باشد ، پس عکسهایتان را با اسم های مربوط به خودشان در سایت آپلود کنید.

عوامل دیگر

عوامل دیگری همچون کدنویسی بهینه سایت و استفاده اسکریپت ها در فوتر و…. نیز وجود دارد که ما سعی کردیم مهمترین بخش ها را که قابل بهبود توسط یک سئو کار میباشد را برای شما ارائه دهیم.

تست سرعت سایت :

شما میتوانید در دو ابزار Page Speed insight گوگل و یا GTmetrix سرعت سایت خود را بررسی کنید.

در اندازه گیری سرعت ممکن است به داده های زیر برخورد کنید که برای شما توضیح میدهم.

فاکتور های پیج اسپید

آموزش سرعت سایت light house google

LCP

اندازه گیری می کند که چه مدت طول می کشد تا بزرگترین عنصر محتوایی (به عنوان مثال یک تصویر یا متن عنوان) در صفحه شما و در مرورگر بازدید کننده شما قابل مشاهده باشد. برای داشتن یک تجربه کاربری خوب باید LCP از ۱٫۲ ثانیه کمتر باشد.

TBT

TBT به شما می گوید که در فرآیند بارگذاری صفحه ، این زمان چه مدت توسط اسکریپت های سایت شما مسدود شده است. برای داشتن یک تجربه کاربری خوب ، TBT باید از ۱۵۰میلی ثانیه یا کمتر باشد.

CLS

CLS نشان می دهد که بازدید کنندگان با بارگیری صفحه شما چه مقدار تغییر طرح را تجربه می کنند. برای داشتن یک تجربه کاربری خوب ، نمره CLS باید ۰٫۱ یا کمتر باشد.

از بین بردن صفحات اضافی سایت KILL Zombie Page

صفحات زامبی به صفحاتی گفته میشود که از نظر محتوا و تجربه کاربری کیفیت مناسبی ندارند.این صفحات از چند لحاظ به سایت شما آسیب میزند.

اول اینکه این صفحات بودجه کرول سایت شما را مصرف میکنند و این باعث میشود تا کرولر صفحات مهم سایت شما را دیرتر بررسی و ایندکس نماید . مورد بعدی این است که اگر کاربری در این صفحات وارد شود احتمال اینکه سایت شما را ترک کند زیاد است.مورد بعدی اینکه اگر تعداد این صفحات بی کیفیت زیاد باشد به برند شما نیز آسیب خواهد زد.

زامبی پیج

حل مشکلات سایت FIX SITE PROBLEMS

سایت شما از نظر فنی یعنی کارکرد نباید مشکلی داشته باشد.سایتتان باید همیشه در دسترس کاربران باشد و قطع و وصل نداشته باشد.اگر دیدید سایتتان در ماه های گذشته چندین بار از دسترس خارج شده یا ارور میدهد باید فکری به حال آن بکنید.

قطعی سایت دلایل مختلفی دارد اما معمولا قعطی سایت را به هاستینگ گزارش میدهند تا این مورد را برای شما رفع کنند.

اگر میخواهید بررسی کنید که سایتتان در ماه های اخیر مشکلی از لحاظ در دسترس بودن داشته یا نداشته مسیر زیر را دنبال کنید:

۱ـ به کنسول جستجو خود بروید.

۲ـوارد تب Setting شوید.

۳ـ همانند عکس زیر روی Crawl Stats کلیک کنید.

CRAWL STATS

۴ـ در زیر نمودار رو ی Host Status کلیک کنید.

HOST STATUS

۵_ باید پیغام زیر را مشاهده کنید.

Host had no problems in the last 90 days

SERVER CONNECTIVITY

بهینه سازی لینک های سایت link optimization

بهینه سازی لینک

بهینه سازی لینک های سایت از جمله اقدامات اولیه سئو تکنیکال است.یعنی شما در شروع فعالیت سایت باید از یک ساختار صحیح استفاده کنید تا در آینده از بروز مشکلات جلوگری کنید.

درنظر داشته باشید که هر صفحه از سایت ما از یک لینک مرتبط با آن صفحه همراه میشود. پس خیلی مهم است که اصول بهینه سازی لینک ها را بدانیم و آن را در لینک های سایتمان اعمال کنیم

سعی کنید در بهینه سازی لینک ها این موارد را رعایت کنید :

  1. لینک های صفحات سایتتان را در کوتاه ترین حالت ممکن انتخاب کنید برایم مثال https://site.com/seos
  2. تا حد امکان سعی کنید در لینک هایتان از اعداد استفاده نکنید. (استثنا برای سایت های خبری)
  3. سعی کنید برای لینک هایتان ساختاري یکسان داشته باشید./english / farsi / finglish از بکار بردن فارسی ، انگلیسی ، فینگلیش باهم دست بردارید.
  4. عکس های شما هم طبق اسمشان لینک میگیرند. اسم آنها را تا حد امکان خودتان بگذارید.
  5. لینک ها را مرتبط با موضوع صفحه تان انتخاب کنید.
  6. درست انجام دادن همه این کارها باعث میشود تا شما بعدا به مشکلات پیچیده تر برخورد نکنید.

بهینه سازی تصاویر

ALT تصاویر

تصاویر شما حاوی یک تگ بنام ALT هستند که این تگ ها از نظر موتورهای جستجو بسیار هائز اهمیت است.در وردپرس این تگ بنام “متن جایگزین” معرفی شده است.

همانطور که گفتم وظیفه این تگ این است که وقتی عکسی نمایش داده نشد توسط مرورگر ، این متن را جایگزین آن عکس کند. همچنین به موتورهای جستجو این امکان را میدهد تا با استفاده از این تگ از موضوع عکس شما باخبر شوند.

پیشنهاد :

بعنوان یک سئو کار پیشنهاد میکنم از کلمه کلیدی صفحه تان در ALT تصاویر نیز استفاده کنید.همچنین اگر تعداد تصاویر صفحه زیاد است میتوانید از LSI مختلف ( به شرطی که با عکس مربوط باشند ) استفاده کنید.

تگ کنونیکال CANONICAL

تگ کنونیکال چیست ؟

تگ کنونیکال یک تگ HTML است که به آدرس درست یک صفحه اشاره دارد.سایت هایی که محتوای یکسان با آدرس های متفاوت دارند باید با استفاده از این تگ محتوای فرعی را شناسایی و با تگ کنونیکال در آن صفحه به محتوای اصلی اشاره کنند.برای مثال شما میتوانید تگ کنونیکال همین صفحه ای که در ان هستید را ببینید.

<link rel=" canonical " href=" https:// weboperator .ir/technical-seo/" />

نکات مهم در استفاده از تگ کنونیکال در صفحه :

  • هر صفحه بطور مجزا میتواند تگ کنونیکال داشته باشد و به ختی به خود آن صفحه اشاره کند.
  • توجه نکردن به صفحات تکراری بدون کنونیکال باعث بروز مشکلاتی همچون Duplicate content یا محتوای تکراری در سایت شما خواهد شد.
  • شما میتوانید برای صفحات کم ارزش نیز از تک کنونیکال برای صفحات مرتبط دیگر استفاده کنید.
  • با اینکه شما تگ کنونیکال بین صفحات خود قرار میدهید ، اما در نهایت این گوگل است که ترجیح میدهد بین ۲ صفحه کدام را برای رتبه بندی و ایندکس انتخاب نماید.

کنونیکال

Cannibal page

صفحات کنیبال چیست ؟

صفحات کنیبال به صفحاتی گفته میشود که کلمه ی کلیدی آن صفحه با صفحه ای دیگر از سایت شما یکسان است.در این موارد ممکن است گوگل در تشخیص صفحه درست آن کلمه کلیدی دچار اشتباه شود و صفحه ی جانبی سایت شما را بالاتر از صفحه ی اصلی آن کلمه کلیدی نشان دهد که اصطلاحا به آن صفحات کنیبال یا همنوع خواری صفحات میگویند.

همچنین این صفحات مشترک در یک کلمه کلیدی باعث میشوند تا ارزش آن کلمه کلیدی در صفحات مختلف سایت شما پخش شود.در این موارد من بعنوان یک سئوکار پیشنهاد میکنم تا صفحات کنیبال سایت خود را شناسایی و با آنها همانند ویدیو زیر رفتار کنید.

پروتکل SSL‌ برای امنیت سایت

SSL چیست؟

مخفف Secure Sockets Layer است كه رایانه شما را به سروری متصل می كند كه برای تمام اطلاعات حساس شما امنیت را فراهم میکند. گواهینامه SSL در وب سایت هایی که برای انتقال اطلاعات شخصی کاربر ، کارت اعتباری ، جزئیات بانکی ، اطلاعات شخصی و یا هر گونه اطلاعات دیگر که کسب و کار شما در حفظ اسرار کاری و تجاری به آن نیاز دارد، مورد استفاده قرار می گیرد.

سایت هایی که SSL دارند همانند عکس زیر با نوار قفل مشخص میشوند.

SSL امنیتی

شما میتوانید با SSL امنیت سایت و کاربران خودتان را تامین کنید و در عوض گوگل نیز از این کار شما استقبال میکند و در رتبه بندی شما را در نتایج بالاتری قرار خواهد داد.

ما در اینجا نصب پروتکل امنیتی رایگان SSL را آموزش دادیم.

اگر قصد امنیت بیشتر و مشاهده بهترین سرویس دهنده های SSL‌ را دارید ، این محتوا را از دست ندهید.

رفع خطاهای کرول Fix Crawl Issue

خطاهای کرول زمانی رخ می دهد که خزنده یک موتور جستجو می خواهد به صفحه ای در وب سایت شما دسترسی پیدا کند اما به آن صفحه یا به بخش هایی از آن صفحه دسترسی ندارد. اجازه دهید ابتدا کمی بیشتر راجع به کرول کنیم.
بطور کل کرول کردن فرآیندی است که موتور جستجو سعی می کند از طریق ربات به صفحات وب سایت شما مراجعه کند.ربات موتور جستجو لینکی در وب سایت شما پیدا می کند و شروع به یافتن تمام صفحات در دسترس (ایندکس ، فالو ) شما میکند. ربات صفحات را خزیده و تمام محتوای مورد استفاده در Google را فهرست بندی می کند ، به علاوه تمام لینک های موجود در این صفحات را به صفحاتی اضافه می کند که هنوز باید خزیده (بررسی) شوند. هدف اصلی شما به عنوان سئوکار وب سایت این است که مطمئن شوید ربات موتور جستجو می تواند به تمام صفحات سایت دسترسی پیدا کند.
شکست در این فرآیند ارور خزش یا crawl errors برمی گرداند که باید آن را بررسی و موارد مهم را رفع نماییم.

چگونه مشکل کرول وبسایت رو شناسایی کنیم؟

ویدیو زیر برای شناسایی و اهمیت ارورهای کرول برای شما تهیه شده است.

برای حل مشکل کرول باید چه کارهایی انجام دهیم ؟

  1. قسمت ورود کاربران را از همه صفحات غیر از صفحه login بردارید.حتی اگر بصورت پاپ آب اضافه کردید هم بردارید.
  2. از فایل ربات استفاده کنید.
  3. فایل ربات خود را چک کنید.
  4. از URL INSPECTION TOOL برای بررسی دسترسی ربات به محتوا استفاده کنید.

بهینه سازی فایل ربات Robots.txt

فایل robots.txt چیست؟

خزنده های موتورهای جستجو وقتی وارد یک وبسایت میشوند ، اولین موردی رو که بررسی میکنند فایل robots.txt است. این فایل به خزنده ها محدوده دسترسی به وبسایت شما را مشخص میکند.

برای همه ما مهم است که خزنده های گوگل ، در چه صفحاتی از سایت ما خزش میکنند.اما چرا؟خزش بی مورد در صفحات مختلف ممکن است بودجه کرول (Crawl Budjet) سایت ما را مصرف کند که این از نظر ما خوشایند نیست.

پس تا حد امکان سعی میکنیم صفحاتی را که نیاز به خزش ندارند را در فایل ربات Noindex کنیم.

چه صفحاتی از سایت Noindex میشوند؟

  • صفحات مدیریتی سایت / برای مثال در وردپرس پیشفرض WP-ADMIN
  • صفحات نتیجه جستجو / Result pages
  • صفحات آرشیو / Archive
  • صفحات نویسنده (تحت شرابط خاص) / author
  • صفحات داخلی / صفحات محصول (تحت شرایط خاص)

برای آشنایی بیشتر با فایل ربات ویدیو زیر را از دست ندهید.

لینک شکسته

Broken link یا لینک شکسته

لینک شکسته چیست؟

به لینک هایی که به آدرس ۴۰۴ یا آدرسی که قابل بارگذاری نباشد گفته میشود.

نقش لینک های شکسته در سئو تکنیکال چیست؟

ازآنجایی که لینک های شکسته کاربران را به مقصدی نادرست هدایت میکند ، بهتر است این لینک ها را هرچه سریعتر پیدا کنیم و آنها را به مقصدی درست ویرایش نماییم.این کار باعث بوجود آمدن چرخش صحیح کاربر در وبسایت میشود و همچنین موتورهای جستجو نیز روی این موارد کمی حساس هستند.

از چه ابزار هایی برای تشخیص لینک های شکسته استفاده میشود ؟

اگر از وردپرس استفاده میکنید پلاگین Broken Link Checker یکی از بهترین پلاگین ها برای شناسایی و ریدایرکت لینک های شکسته میباشد.

اگر از سیستم مدیریت محتوای شخصی یا… استفاده میکنید ابزاری مثل Screaming frog میتواند برای شما مفید باشد.

حالا لینک های شکسته را ریدایرکت کنید

حالا وقت آن است تا لینک های شکسته سایتتان را ریدایرکت ۳۰۱ و یا ۳۰۲ کنید.تفاوت ریدایرکت ۳۰۱ و ۳۰۲ در این است که برای آدرس هایی که میخواهید بطور دائم انتقال دهید ۳۰۱ کنید و برای ریدایرکت های موقت صفحات از ۳۰۲ استفاده میکنیم.

نکات مهم ریدایرکت :

    • کرولر های گوگل تا ۵ ریدایرکت را دنبال میکنند پس شما نیز بیشتر از این تعداد مجاز نیستید.
    • از پلاگین Redirection‌ در وردپرس میتوانید عملیات انتقال آدرس را براحتی انجام دهید.
    • تا ۹۹٪ اعتبار صفحه در هنگام ریدایرکت شدن به صفحه جدید منتقل میشود.
    • گوگل در بازه زمانی چند روزه متوجه تغییر آدرس صفحه شما خواهد شد و بصورت اتوماتیک آن را تغییر خواهد داد.
    • لازم نیست لینک صفحات آف پیج خود را به آدرس جدید عوض کنید ، اما اگر این کار را انجام دهید بهتر است.

بهینه سازی نرخ خزش Crawl budget

کرول باجت یا نرخ خزش چیست ؟

crawl budget
سایت ها و صفحات زیادی در اینترنت وجود دارند که گوگل روزانه باید به انها سر بزند و مطالب جدید را ایندکس نماید. بر تعداد این صفحات نیز هر روز افزوده مشود.گوگل عملیات دریافت اطلاعات از صفحات سایت و ایندکس آنها را با استفاده از کرولر های خودش انجام میدهد.
برای اینکه موتور جستجو به تمامی صفحات موجود در سایت ها سر بزند و اطلاعات آنها را ایندکس و بررسی نماید باید هزینه زیادی را متقبل شود.پس گوگل از اینکه شما به کرول باجت خود اهمیت دهید استقبال کرده و سایت هایی که در نرخ خزش بهینه هستند را سریعتر ایندکس میکند.

چرا Crawl budget اهمیت دارد ؟

از آنجا که گوگل یک اعتباری برای حجم کرول سایت شما در نظر میگیرد ، اگر از این اعتبار بیشتر از حد مجاز استفاده کنید مطالب شما هفته ها در صف ایندکس قرار میگیرد . چرا ؟ چون نرخ خزش سایت شما صرف موارد بیهوده میشود و باید آنها را بررسی و رفع نماید.

برای بهینه سازی آن باید چه کار بکنیم ؟

بهینه سازی کرول باجت

شاید شما متوجه نشده باشید که من برخی از راه های بهینه سازی Crawl Budget را در بالا خدمت شما گفتم.برای مثال

پاک کردن صفحات زامبی

باعث میشود تا نزخ خزش شما صرف صفحات بیهوده سایتتان نشود.هرچه سایت شما در تعداد صفحه کمتر و در حجم محتوا بیشتر باشد از نظر نرخ خزش بهینه تر است.

کاهش تعداد ریدایرکت ها

ریدایرکت های بی مورد و زیاد باعث بالا رفتن Crawl Request سایت شما میشود.

از طریق سایت مپ به کرولر فرمان بدهید

شما میتوانید از طریق سایت مپ به کرولر گوگل بگویید که هر چند وقت به این صفحه سر بزند.اینطوری هم وقتی محتوای جدیدی میگذارید سریعتر ایندکس میشود و هم باعث گردش بی مورد کرولر و هدر رفتن اعتبار خود نمی شوید.

برای مثال صفحات کتگوری را میتوانید بصورت ماهانه تنظیم کنید ( مگر در موارد خاص که صفحات کتگوری شما در رقابت میباشد)

صفحه اصلی را بسته به زمان تولید محتوای شما هر روز یا هر ۲ الی۳ روز میتوانید تنظیم کنید.

ترفند های افزایش نرخ Crawl Budget

روزی چند باز تولید محتوا کنید.تولید محتوا با کیفیت بالا آن هم روزی چند بار باعث میشود نرخ خزش بیشتری به وبسایت شما تعلق بگیرد.

مشاهدات نشان میدهد نرخ خزش رابطه مستقیمی با گوگل پیج رنک شما دارد.پس تا میتوانید از سایت هایی با پیج رنک بالا لینک بگیرید.

آموزش ویدیویی تکمیلی Crawl budget

استرکچر دیتا Structured data

استرکچر دیتا چیست ؟

کد های نشانه گذاری ای هستند که به زبان Micro data  یا Json  نوشته میشوند و از محتوای صفحه اطلاعات تکمیل تری از محتوای موجود در صفحه به موتور جستجو ارائه میکنند.همچنین با اصطلاحات زیر نیز آشنا شوید

تاثیر structured data در سئو فنی

استرکچر دیتاها روی CTR و روی بازدید مستقیم سایت شما تاثیر گذار است.اگر بصورت کلاه سیاه اضافه شود پنالتی های خاص خودش را دارد که در محتوای استرکچر دیتا به این موارد پرداخته شد.

کارگاه آموزشی استرکچر دیتا

من تاکنون دوره های مختلف سئو را برگذار کرده ام.یکی از همین دوره ها ، دوره ی آموزش و جایگذاری ریچ اسنیپت و استرکچر دیتا بود که شما میتوانید از طریق لینک دوره ، ویدیو این دوره را تهیه کنید و از آن در وبسایتتان استفاده کنید.

کارگاه ریچ اسنیپت

سوالات متداول :

سئو تکنیکال در حقیقیت همان سئو فنی در معادل فارسی است که باید توسط متخصص سئو روی سایت پیاده سازی و اجرا شود.

سئو تکنیکال یکی از مهمترین بخش های سئو است که شما میتوانید با بهینه سازی آن بهبود قابل توجهی در رتبه های کلمات کلیدی خودتان ایجاد کنید و بازدید بیشتری از گوگل دریافت کنید.

چک لیست سئو تکنیکال همان مواردی است که شما باید از نظر تکنیکی آنها را بررسی و بهینه نمایید.بخی از این موارد شامل :
mobile friendly , sitemap , link optimization , page canonical , page cannibal , CVW , SSL , Robots.txt

این محتوا ، یک محتوای رایگان درمورد سئو تکنیکال است که شما با خواندن و مشاهده ویدیو های آن نیازی به دوره های پولی نخواهید داشت.در این محتوا قدم به قدم سئو تکنیکال را با آموزش ویدیویی یاد میگیریم.

ما در سئو تکنیکال از ابزار هایی نظیر سرچ کنسول ، سایت Technicalseo.com، ابزار تست موبایل ، ابزار تست سرعت ، ابزار تست استرکچر دیتا و… استفاده میکنیم.

دسته‌ها: آموزش سئو

فرزین اعتماد

درود من فرزین اعتماد هستم - متخصص و مدرس سئو - مطالب سئو که قرار میدم دستخط خودمه و باقی موضوعات از سایت های بزرگ و معتبر گرفته و ترجمه شده/ توی اینستاگرامم همیشه ریز نکات سئو و جدیدترین اخبار بهینه سازی رو قرار میدم. https://instagram.com/farzin.etemad.seo / باعث افتخاره که مهمانم هستید / ♥ وب اپراتور ♥

3 دیدگاه

محسن · ( یکشنبه ، 10 ژانویه ، 2021 ) در 1:31 ب.ظ

عالی بود

زهره · ( شنبه ، 24 آوریل ، 2021 ) در 5:35 ب.ظ

ممنون از مطلب مفید و کاملتون
آیا سایت مپ بعد از یک بار آپلود شدن در سرچ کنسول با هر بار قرار دادن مطلب جدید باید آپدیت بشه؟

    فرزین اعتماد · ( پنج‌شنبه ، 29 آوریل ، 2021 ) در 1:53 ب.ظ

    خیر نیازی به آپدیت نیست ، سایت مپ اتوماتیک لینک محتوای جدید رو در دسترس کرولر ها قرار میده.

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.