آشنایی و آموزش کار با ابزار URL Inspection Tool گوگل

منتشرشده توسط فرزین اعتماد در تاریخ

ابزار URL Inspection Tool اطلاعاتی در مورد ایندکس صفحات سایت شما در گوگل نمایش میدهد. این اطلاعات عبارتند از خطاهای AMP، خطاهای Structured Data، و مسائل مربوط به بالا آمدن صفحه مورد نظر (از جمله ریدایرکت ها و …). با آزمایش ابزار URL در زمان واقعی می‌توان خطاهای احتمالی در ایندکس شدن صفحه در نتایج جستجو را بر روی صفحه گوگل شناسایی و بررسی کرد.

  • با استفاده از ابزار بررسی URL می‌توان اطلاعات صفحه بررسی شده را به طور زنده (در گوگل) بررسی نمود. همچنین :
  • با ابزار بررسی URL می‌توان پی برد که آیا مطالب سایت شما توسط خزنده های گوگل قابل بررسی هست یا نه.
  • و میتوانید درخواست مجدد بررسی و ایندکس صفحه را برای گوگل ارسال کنید.

مشخصات ابزار  بازرسی لینک گوگل

لینک مورد بازرسی در URL Inspection Tool باید اختصاصی باشد.

برای بررسی اختصاصی بودن لینک:

URL را به صورت کامل در نوار جستجوی بالای صفحه در کنسول جستجو گوگل وارد کنید.

از لینک های سایت های دیگر استفاده نکنید.

لینکهای AMP در مقابل لینک های غیر AMP: شما می‌توانید از هر دو لینک های AMP و غیر AMP استفاده کنید. این ابزار اطلاعات مربوط به صفحه AMP و غیر AMP را فراهم می‌نماید.

نسخه‌های جایگزین صفحه: اگر صفحه دارای نسخه‌های متناوب است، برای مثال اگر از یک hreflang برای اشاره به نسخه‌های زبان جایگزین استفاده می‌کنید، یا در صورتی شما یا (گوگل) تصمیم بگیرد که نسخه‌های جایگزین /دوتایی از صفحه ایجاد شوند، این ابزار نیز می‌تواند اطلاعاتی در مورد نسخه اصلی درصورتی که در مالکیت شما باشد فراهم نماید.

نکته مهم درباره ابزار بررسی لینک گوگل:

این یک تست زنده نیست. این ابزار اطلاعات آخرین کش ذخیره شده از صفحه سایت شما در گوگل را به شما نشان میدهد، نه در نسخه زنده صفحه سایت شما. اطلاعاتی که در این ابزار نشان داده شده است توسط گوگل برای ارزیابی نتایج جستجو مورد استفاده قرار می‌گیرد. صفحه مورد نظر شما ممکن است تغییر یابد یا بعد از آخرین بررسی گوگل از دسترس خارج شود. برای تست زنده نسخه کنونی در گوگل، بر روی صفحه دکمه Live Test  کلیک کنید. تاریخ آخرین بررسی در بالا آمدن صفحه ، تاریخ کش اطلاعات را نشان می‌دهد (در حالتی که صفحه با موفقیت مورد بررسی خزنده گوگل قرار گرفته باشد).

وجود لینک سایت شما بر روی ایندکس گوگل در واقع به این معنی نیست که صفحه شما در نتایج جستجو نشان داده می‌شود. نمایش واقعی در نتایج جستجو نیازمند تطبیق ساختاری اطلاعات با دستورالعملهای کیفی و امنیتی است.ابزار URL Inspection Tool لینک هایی که شامل پنالتی گوگل ، محتوای حذف شده ، یا URL هایی که به طور موقت مسدود شده اند را بررسی نمیکند.

برای مشاهده اینکه URL شما نمایش داده می‌شود، URL خود را بر روی گوگل جستجو کنید؛ اگر URL  شما از دست رفته اما این ابزار بررسی آن را نشان می‌دهد، دلیل آن در اینجا ارائه شده است.

نتایج بررسی بخش‌های زیر را شامل می‌شود:

 

ابزار تست لینک گوگل

URL Is On Google

لینک هایی که ایندکس شده اند به این معنی هستند که قابل نمایش روی موتور جستجوی گوگل اند. و گوگل هیچ ایرادی در ساختار آنها مشاهده نکرده است.

همچنین مورد زیر نیز امکان پذیر است :

URL is on Google, but has issues

URL بر روی گوگل وجود دارد اما مشکل دارد:

به این معنی که لینک در گوگل وجود دارد و در نتایج جستجوی گوگل قابل بررسی است اما مشکلاتی در ساختار صفحه وجود دارد که باید آنها را برطرف نمایید.

 

نکته : اگر در قسمت گزارش های ارائه داده شده کلمه Crawled آمد ولی همچنان لینک شما حاوی مشکلاتی است ، بدین معنی است که لینک شما در گوگل وجود دارد ولی در صفحات و کلمه کلیدی رتبه بندی نمیشود.

URL is not on Google: Indexing errors

URL بر روی گوگل وجود ندارد، مشکل ایندکس شدن دارد

معنیش چه: حداقل یک عامل وجود دارد که مانع از وجود لینک شما در نتایج جستجو می‌شود، و تازمانی که این مشکلات وجود دارند URL در نتایج جستجو نشان داده نمی‌شود.(باید سریعا آن مشکلات را رفع کنید)

راه حل چیه: ببینید که موتور جستجو از چه موردی در صفحه لینک سایت شما ایراد گرفته است. و آن مورد را برطرف نمایید و درخواست ایندکس مجدد را ارسال کنید.

URL is not on Google

URL بر روی گوگل وجود ندارد

معنیش چیه: این لینک در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده نخواهد شد، اما تصور ما این است (گوگل) که این هدف شما بوده است که نمیخواهید  این صفحه را در گوگل ثبت و نمایش دهید.

چه کاری باید انجام داد:

  • اگر مشکل کانونیکال یا محتوایی با ۲ آدرس مختلف دارید ،این مشکل را حل کنید و به گوگل درخواست مجدد را ارسال کنید.
  • اگر خودتان محتوا را بلاک کردید ، لینک بلاک شده محتوا را از فایل ربات robots.txt سایتتان خارج کنید و مطمئن شوید صفحه شما از حالت noindex خارج شده است.
  • اگر مشکلات ایندکس شدن را دارید (اگر داشته باشید گوگل این اطلاعات را به شما میدهد) آنها را برطرف کنید و دوباره درخواست ایندکس ارسال کنید.

URL برای گوگل قابل شناسایی نیست:

اگر Index Status این پیغام را نشان می‌دهد که URL” برای گوگل ناشناخته است”، این به این معنی است که گوگل URL ایندکس شده شما را نشان نمی‌دهد زیرا URL مورد نظر را از قبل ندیده، یا آن را به عنوان یک صفحه جایگزین در نظر گرفته، که ابزار خزنده قابلیت خزیدن در آن را ندارند.

برای رفع این مشکل، یک جستجو انجام دهید، و از کلمات کلیدی متفاوت استفاده کنید، و صفحه را برای ایندکس مجدد ارسال کنید.

نکته: اگر این کار را به درستی انجام دادید اما نتیجه حاصل یک صفحه غیر قابل جستجو بود، باید صفحه را از ابتدا تا انتها بررسی کنید، در نهایت صفحه مورد نظر شما با خطای جستجو قابل مشاهده خواهد بود.

URL is an alt version

معنای آن چیست؟

این URL یکی از صفحات جایگزین مشابه است. صفحات این گروه AMP ، Canonical را شامل می‌شود و دارای ورژنهای مخصوص دسکتاپ و تلفن همراه است. URL ایندکس شده را می‌توان در فهرست جستجوی گوگل مشاهده کرد.

روش کار به چه صورت است: به طور کلی نیازی به انجام هیچ کاری نیست، فقط باید توسط گوگل برای اطمینان از وجود صفحه مورد نظر بررسی شود.

Index coverage

این بخش وضعیت ایندکس URL را نشان می‌دهد و همچنین جزئیات فرآیند ایندکسینگ برای URL. اطلاعات ارائه شده در زیر بسته به وضعیت Index coverage قابل دسترسی هستند:

Index coverage status

جزئیات بیشتری از وجود برچسب در گوگل، توضیح اینکه چرا URL مورد نظر شما در گوگل وجود دارد یا خیر. این مقادیر به صورت موفقیت، هشدار، شکست یا بدون ارزش نشان داده شده است. لیست مقادیر و دستورالعملهای موجود را مشاهده کنید. ممکن است URL برای گوگل قابل دسترسی نباشد.

نقشه های سایت Sitemaps

هر sitemap شناخته شده‌ای که به این URL اشاره دارد. به خاطر داشته باشید: در این بخش فقط نقشه‌های سایت ارسال شده توسط گزارش سایت مپ یا فهرست شده توسط robots.txt برای این سایت نمایش داده می‌شود. ابزار دیگری برای جستجوی سایت مپها وجود ندارد. برای سایتهای جدید یا بزرگتر، کمک کردن به گوگل برای پیدا کردن سایت مپ با استفاده از خزنده های جستجوگر است.

Referring Page

صفحه‌ای که گول به احتمال زیاد برای جستجوی URL از آن استفاده می‌نماید. صفحه مرجع ممکن است به طور مستقیم به این URL لینک شده باشد، یا ممکن است صفحات قدیمی لینک شده به این URL باشند. اگر این مقادیر وجود ندارند به معنای عدم وجود صفحه مرجع نیست، فقط ممکن است این اطلاعات برای URL Inspection tool در این زمان قابل جستجو نباشد. اگر شما عبارت ” URL might be known from other sources that are currently not reported” راببینید، به این معنی است که گوگل این URL را از طریق یکSitemap  یا صفحه ارجاع دیگر پیدا کرده است، اما اطلاعات صفحه ارجاع در حال حاضر بر روی این ابزار قابل دسترسی نیست.

Last crawl آخرین کرول (آخرین بازدید)

آخرین باری که این صفحه توسط نرم افزارهای گوگل موردجستجو قرار گرفته است. تمام این اطلاعات در این ابزار از آخرین نسخه خزنده گوگل به دست آمده است.

Indexing allowed

بیانگر این است که آیا صفحه شما قابل بازدید هست یا اینکه توسط robots.txt مسدود شده است. اگر قصد مسدود سازی گوگل را ندارید، باید کد مسدودسازی robots.txt حذف کنید. به یاد داشته باشید که اگر لینک مجاز باشد با عبارت ” Indexing allowed” نشان داده می‌شود.

Page fetch

به این معنی است که گوگل توانایی نشان دادن صفحه مورد نظر شما را از سرورتان دارد. اگر جستجو یا خزیدن مجاز نباشد این فیلد همیشه یک شکست یا failure را نشان می‌دهد. اگر خزش یا جستجو امکان پذیر نباشد، page fetch ممکن است به دلایل مختلفی هنوز خراب باشد. دلایل خرابی صفحه را مورد بررسی قرار دهید. آیا صفحه با جستجو قابل دسترسی است؛ آیا گوگل به page fetch در صورت امکان دسترسی دارد؟

Indexing Allowed

ایندکس صفحه توسط گوگل قابل انجام است. اگر ایندکسینگ رد شد، دلیل آن در بالا توضیح داده شده است، که در این صورت صفحه مورد نظر در نتایج گوگل نمایش داده نخواهد شد. اگر صفحه توسط robots.txt مسدود شده است (قسمت “Crawl allowed” را ببینید)، در نتیجه قسمت “Indexing allowed”همیشه “Yes”خواهد بود زیرا گوگل دستور العمل noindex را نادیده بگیرد. در این حالت صفحه مورد نظر شما ممکن است در نتایج جستجو ظاهر شود.

User-declared canonical

User-declared canonical، به صراحت آن را نشان میدهد. روشهای متعددی برای پیدا کردن canonical URL وجود دارد به عنوان مثال گذاشتن برچسب <link rel=”canonical”>در هدر یه صفحه در یک sitemap، یا استفاده از روشهای دیگر.

اگر صفحه شما یکی از مجموعه صفحات مشابه یا یک صفحه تکراری است، پیشنهاد ما این است که canonical URL به طور کامل و واضح مورد بررسی قرار گیرد. برای صفحات AMP، باید از یک ورژن غیر از AMP استفاده شود (مگر اینکه یک AMP متعارف و استاندارد باشد).

Google-selected canonical

زمانی که صفحات تکراری در سایت شما وجود دارد گوگل خودش یک صفحه را به عنوان یک URL معتبر انتخاب می‌نماید. اگر یک URL معتبر باشد،گوگل نیز یک URL مشابه را انتخاب می‌نماید، اما برخی مواقع ممکن است گوگل URL دیگری که شناخته شده تر است را انتخاب نماید. انتخاب یک URL متعارف توسط گوگل قابل تضمین نیست ولی می‌توان برای گوگل URL را پیشنهاد کرد. اگر صفحه ورژنهای جایگزین ندارد، گوگل URL مورد انتظار شما را انتخاب می‌نماید. اگر در این حالت یک صفحه غیر قابل انتظار مشاهده شد، به صراحت می‌توان گفت که یک ورژن استاندارد است. این صفحه در صورتی که متعلق به شما باشد در نتایج جستجو ظاهر خواهد شد. URL همیشه در نتایج جستجو ظاهر نمی‌شد: برای مثال، اگر یک صفحه دارای نسخه دسکتاپ و یک نسخه موبایل باشد، جستجوهای تلفن همراه احتمالا URL صفحه تلفن همراه را نشان می دهد. توجه داشته باشید که این مقدار چند ساعت عقب تر از  ایندکس شما می‌باشد.

(Enhancements (AMP, Jobs, and more

در این بخش بهبودهای جستجو ایجاد شده توسط گوگل در URL در آخرین باری که سایت شما ایندکس شده است را توضیح می‌دهد. اگر URL قابلیت ایندکس شدن، یا بهبود جستجو را نداشته باشد این بخش خالی خواهد بود. این ابزار تمام پیشرفتهای ممکن را برای محتوای صفحه شما نشان نمی‌دهد ، بلکه برخی از پیشنهاد ها که توسط این ابزار ارائه می‌شود را پشتیبانی میکند.

Mobile Usability

بررسی کنید که صفحه شما به راحتی توسط تلفن همراه مورد بازدید قرار خواهد گرفت.

موارد زیر امکان پذیر است:

صفحه شما با موبایل سازگاری ندارد یا Page is not mobile friendly : صفحه بر روی تلفن همراه به دلیل برخی از موارد به خوبی نمایش داده نمی شود.

صفحه با موبایل سازگار است Page is mobile friendly: صفحه مورد نظر شما به خوبی بر روی تلفن همراه با جزئیات کامل نمایش داده می‌شود.

اطلاعات در دسترس نیست: به علت پاره ای از موارد صفحه اصلی یا آزمایشی  با تلفن همراه سازگار نیست. چند لحظه منتظر باشید و دوباره امتحان کنید. خطاهای احتمالی را در این قسمت می‌توان مشاهده کرد. برای اینکه پی ببرید کدام صفحه از صفحات سایت شما با مشکل مواجه شده است، ردیف issue را انتخاب، سپس Open Report را انتخاب کنید. اگر صفحه شما در URL استاندارد نیست، URL انتخابی گوگل را با انتخاب گزینه Inspect انتخاب کنید. اگر این URL ویژگی مورد بازدید شما را ندارد، این اطلاعات نمایش داده نخواهد شد.

AMP

اگر صفحه شما به ورژن AMP لینک شده است، با انتخاب ردیف در قسمت گزارش می‌توان اطلاعات آن را مشاهده کرد. از این اطلاعات برای پیدا کردن معایب و ایندکسینگ خاص AMP و دیگر موارد دیگر استفاده کرد. جزئیات نشان داده شده فقط در ورژن AMP نمایش داده می‌شوند، و در صفحه کنونی غیر AMP قابلیت اجرا ندارند.

خطاهای استاندارد AMP : این خطاها ممکن است جز خطاهای AMP اختصاصی گوگل نیز باشند. برای مشاهده اطلاعات صفحات دیگر سایت که ممکن است تحت تاثیر مسائل خاص باشند، ردیف issue description را انتخاب و سپس گزینه Open Report را انتخاب کنید.

Various rich result types

دسترسی به داده های استاندارد موجود در سیستم شما به راحتی امکان پذیر است. اطلاعات شامل تعداد آیتمهای معتبر مورد جستجو در URL، توضیح هر آیتم، و جزئیات هشدارها و خطاها و هشدارها هستند.

انواع داده های استاندارد عبارتند از

آگهی استخدام

دستورالعمل ها

وقایع

فیلم ها

و…

نتایج جستجوی معتبر وجود ندارند! هیچ کدام از نتایج مورد نظر توسط این ابزار پشتیبانی نمی‌شوند. تمام مواردی که توسط ابزار گوگل پشتیبانی نمی‌شوند ممکن در صفحه وجود داشته باشند، و در نتایج جستجو نیز قابل مشاهده باشند، اما در این ابزار قابل مشاهده نباشند. برای مشاهده اطلاعات ایندکس مربوط به این نتایج، از گزارش Rich Cards یا گزارش Structured Data استفاده کنید.

Inspect a live URL

با استفاده از این ابزار در قسمت ویژگیها قابلیت ایندکس شدن سایت را بررسی کنید. این آزمون را می‌توان با اطلاعات مشابه برای یک URL ایندکس شده اجرا کرد. این روش برای آزمون تغییرات جدید در صفحه ای که به تازگی ایندکس شده مفید است.

مراحل آزمون a live URL برای خطاهای ایندکسینگ:

URL را در نوار ابزار جستجوی برای بررسی صفحه ایندکس شده وارد کنید. اگر صفحه هنوز ایندکس نشده، خوب است.

گزینه Live Test را برای آزمون ورژن صفحه انتخاب کنید. نتایج Live Test را بررسی کنید. می توان با انتخاب گزینه Google Index و Live Test بر روی صفحه  بین نتایج live test و ایندکس شده تغییر ایجاد کرد.

برای راه اندازی مجدد Live Test، دکمه Reload صفحه را انتخاب، یا بازدید جدیدی را انتخاب کنید.

URL Inspection Tool
  • کیفیت محتوا
5

خلاصه محتوا

ابزار URL Inspection Tool اطلاعاتی در مورد ایندکس صفحات سایت شما در گوگل نمایش میدهد. این اطلاعات عبارتند از خطاهای AMP، خطاهای Structured Data، و مسائل مربوط به بالا آمدن صفحه مورد نظر (از جمله ریدایرکت ها و …). با آزمایش ابزار URL در زمان واقعی می‌توان خطاهای احتمالی در ایندکس شدن صفحه در نتایج جستجو را بر روی صفحه گوگل شناسایی و بررسی کرد.

Sending
User Review
5 (1 vote)
Comments Rating 0 (0 reviews)

فرزین اعتماد

درود من فرزین اعتماد هستم - متخصص سئو محتوا و سئو سایت / مدرس دوره های سئو و بازاریابی محتوا / +متخصص وبمسترتولز (کنسول گوگل) و گوگل آنالیتیک (سرتیفیکیت گوگل) / بخشی از مطالبی که قرار میدم دستخط خودمه و بخشی دیگه از سایت های بزرگ و معتبر سئو گرفته و ترجمه شده/ توی اینستاگرامم همیشه ریز نکات سئو و جدیدترین اخبار بهینه سازی رو قرار میدم. https://instagram.com/farzinetemad / باعث افتخاره که مهمانم هستید / ♥ وب اپراتور ♥

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Sending

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.