اسکیما Schema چیست؟ آموزش ساخت کد اسکیما و جایگذاری آن در سایت

منتشرشده توسط فرزین اعتماد در تاریخ

Schema چیست و چگونه روی سئو تاثیر میگذارد؟

یکی از آخرین تحولات دنیای سئو ، کدهای نشانه گذاری اسکیما یا schema markup نام دارد که یکی از قدرتمندترین ابزارهای بهینه سازی محتوای سایت محسوب میشود . اگر شما بتوانید اطلاعات مورد نیاز را به صورت دقیق و قابل فهم در اختیار موتور های جستجو قرار بدید این شانس را دارید که محتوایتان در نتایج جستجو (SERPs) ، در رتبه های بالاتری قرار بگیرد.

اسکیما به موتورهای جستجو ، اطلاعات دقیقتری از محتوای شما ارائه میدهد. محتواهای موجود در وبسایت شما در نتایج جستو نشان داده میشوند بدیهی است با نشانه گذاریه اسکیما برخی از این محتواها به شیوه ای کاملا متفاوتی در این موتورهای جستجو باز میشوند.

تاریخچه اسکیما

اسکیما در سال ۲۰۱۱ توسط موتو های جستجوی Google Yahoo Bing Yandex  بعنوان کد نشانه گذاری پذیرفته شد.در موتور جستجوی گوگل اسکیما به الگوریتم هایی همچون رنک برین و الگوریتم مرغ مگس خوار به معناگرایی بیشتر کمک میکند که اطلاعات بهتر و دقیقتری از محتوا دریافت کند.

schema.org اینطور توضیح میده :

اکثر وبمستر ها با تگ های اچ تی ام ال در صفحات خود آشنایی دارند معمولا برچسب های اچ تی ام ال به مرورگرها نحوه اطلاعات موجود در یک تگ را نشان میدهند بعنوان مثال <h1> آواتار </h1> به مرورگر میگه که متن آواتار رو در قالب یک عنوان نمایش بده

با اینحال تگ اچ تی ام ال هیچ اطلاعاتی درباره ریشه معنایی آواتار نداره آواتار میتونه به یک فیلم فوق العاده سه بعدی یا یک تصویر نمایه اشاره کنه و یا میتونه به یک تصویر اشاره کنه ! این میتونه برای موتورهای جستجوگر سخت باشه که بتونن معنای محتوای مربوطه رو متوجه بشن!
کدهای نشانه گذاری اسکیما در قالب واژگان معنایی منحصر به فرد و در ۳ زبان نوشتاری از جمله زبان پرکاربرد میکرودیتا و Json استفاده میگردد.

در نهایت schema.org وبسایتی برای کدهای نشانه گذاری اسکیما توسط تیم گوگل , بینگ و یاهو ایجاد گردید.

معمولا رقبا برای کمک بهم دست به کار خاصی نمیزنند  ، ولی اسکیما باعث شد همکاری بسیار مفیدی در بین این سه غول موتور جستجو انجام شود. بعد از انجام این همکاری حالا مجموعه ای از اسکیما های توافق شده را در این ۳ موتور جستجو داریم تا بتوانیم  اطلاعات وبسایتمان را بهتر به معرض نمایش بگذاریم.
وقتی یک وبسایت دارای نشانه گذار اسکیما است کاربران میتوانند در (SERPs) درباره سرکار داشتن با چه چیزی یا چه هزینه هایی اطلاعات بدست بیاورند و البته خیلی چیزهای دیگر برخی از افراد بر این باورند که نشانه گذار اسکیما کارت بازرگانی مجازی بحساب میآید.

چرا کد نشانه گذاری اسکیما انقدر اهمیت دارد؟

اسکیما به وبسایت شما در جهت رتبه بندی انواع محتوا و نشانه گذاری انواع داده کمک شایانی میکند . ازجمله کد های نشانه گذاری پرکاربرد برای محتوا میتوان به کد های زیر اشاره کرد :

  • کد نشانه گذاری مقالات
  • کد نشانه گذاری کسب و کارهای محلی (لوکال)
  • کد نشانه گذاری رستوران ها
  • کد نشانه گذاری سریال های تلویزیون و ثبت رای برای آنها
  • کد نشانه گذاری بررسی کتاب
  • کد نشانه گذاری فیلم ها
  • کد نشانه گذاری نرم افزارهای کاربردی
  • کد نشانه گذاری مناسبت ها

همچنین کد اسکیما برای موارد زیر نیز کاربرد دارد.

  • شرکت ها و سازمان ها
  • ایونت ها
  • افراد سرشناس
  • محصولات
  • دستورهای غذایی
  • رای دهی ها
  • ویدیوها

صدها نوع اسکیما وجود دارد از فروشگاه های اسباب بازی تا برنامه های دوره های پزشکی ،که هرچه داده های بیشتری در وبسایت خود داشته باشید شانس بیشتری خواهید داشت تا در SERPs به طور منحصر به فرد به نمایش درآیید.

آیا استفاده نکردن از Schema تاثیر منفی روی سئو سایت دارد ؟

جواب خیر است ، ولی در نظر داشته باشید ، وبسایت هایی که از اسکیما استفاده میکنند در رتبه بندی بهتر از وبسایت های بدون اسکیما ظاهر میشوند. درحال حاضر چیزی حدود یک سوم از نتایج گوگل شامل کدهای نشانه گذار اسکیماست . به عبارت دیگر میلیونها وبسایت از این راه فوق العاده بهینه سازی ، در زمینه جستجو استفاده نمیکنند ! اگر شما جزو کسب و کارهایی هستید که از کد های نشانه گذاری اسکیما استفاده میکنید بطور قطع ، با بهترین ها رقابت میکنید.

از نشانه گذار اسکیما چطور در وبسایتمون استفاده کنیم؟

اجازه بدین درباره نحوه استفاده از نشانه گذار اسکیما بیشتر صحبت کنیم . اگر رتبه بندی بهتر و جذب کاربران بیشتر جزو اهداف شماست ، کد نشانه گذاری اسکیما بهتون کمک میکنه تا به این اهداف برسین.

افزودن اسکیما در وردپرس

اگر شما از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده میکنید ، میتوانید با افزونه ها یا پلاگین های مخصوص اسکیما وردپرس این کار را انجام دهید.

۱_ پلاگین مربوطه به اسکیما را نصب کنید.

پلاگین هایی همچون :

  • SEO YOAST
  • rating widget
  • YASR rating
  • Schema
  • FAQ
  • و…

۲_ نوع داده هایی را که برای علامت گذاری میخواهید انتخاب کنید.

  • کد نشانه گذاری مقالات

  • کد نشانه گذاری کسب و کارهای محلی

  • کد نشانه گذاری رستوران ها

  • کد نشانه گذاری سریال های تلویزیون و ثبت رای برای آنها

  • کد نشانه گذاری بررسی کتاب

  • کد نشانه گذاری فیلم ها

  • کد نشانه گذاری نرم افزارهای کاربردی

  • کد نشانه گذاری مناسبت ها

  • کد نشانه گذاری محصولات

چندین گزینه وجود دارد لیست کامل نیست بعنوان مثال از محتوای “مقالات Article ” استفاده میکنیم زیرا رایج ترین نوع محتواهاست.

۳_ مقاله ای را که میخواهید از اسکیما در آن استفاده کنید را ویراش کنید.

شما باید تنظیمات مربوط را برای هر صفحه از سایت یا محصول انجام دهید.برای مثال اگر قصد اضافه کردن اسنیپت FAQ‌ را دارید باید برای هر صفحه جداگانه سوال ها و پرسش هایی مطرح کنید.در غیر از موارد خاص مثل اسنیپت Review شما میتوانید با نصب یک پلاگین این کار را برای همه صفحات خود انجام دهید. اما در اسنیپت ها و داده های دیگر اینطور نیست.

۴_در نهایت با استفاده از ابزار تست اسکیما × از صفحه خود تست بگیرید.

بجای تجزیه و تحلیل صفحه وب منتشر شده ، میتوانید از ابزار تست نشانه گذاری اسکیما گوگل استفاده کنید . ابزار تست به شما نشون خواهد داد که اسنیپت با موفقیت ثبت شده یا خیر.

افزودن اسکیما در CMS‌های دیگر و حتی اختصاصی

شما میتوانید با ابزارهای مختلف یا با سایت TECHNICALSEO بصورت دستی ،برای وبسایت خود انواع کد های اسکیما را بسازید و آنها را در HTML صفحه خود قرار دهید.بزودی فیلمی از نحوه ی انجام این کار در همین صفحه قرار میگیرد.

 

اسکیما بحث فراتری را در برمیگیرد بقول معروف دنیای خیلی بزرگتری دارد ما در این مقاله فقط قسمتی از آن را برای شما شرح دادیم میتونید با مراجعه به Schema.org اطلاعات بیشتری به دست بیارید. اسکیما طرحی نوآورانه برای سئو محتوا و سئو سایت میباشد که یادگیری و پیاده سازی میکروتاژهای مربوطه باعث بهبود نتایج جستجوهای شما خواهد شد تا در یک فضای رقابتی منحصربفردی قرار بگیرید.

اگر در این خصوص سوال یا تجربیاتی دارید ، میتوانید از طریق نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول اسکیما

کد های نشانه گذاری ای هستند که با استفاده از آنها میتوانیم اطلاعات دقیق تری در مورد محتوای خودمان به موتور جستجوی بدهیم.موتورهای جستجو از این اطلاعات استفاده میکنند و بعضی از آنها را بصورت اسنیپت ها به کاربر نشان میدهند.

اسنیپت هایی هستند که با استفاده از آنها میتوانیم نمایش بهتری در صفحات سرپ داشته باشیم. اسنیپت ها در افزایش CTR وبسایت ما تاثیرگذاری زیادی دارند.از نمونه های محبوب اسنیپت ها میتوان از اسنیپت FAQ  و Review  نام برد.

ریچ اسنیپت یک بخش از اسکیما است.اما ریچ اسنیپت ها روی محتوا و مقالات سایت شما نشان داده میشوند درصورتی که اسکیما روی شمای کلی سایت شما تاثیر گذار است..

کد نشانه گذاری مقالات

کد نشانه گذاری کسب و کارهای محلی (لوکال)

کد نشانه گذاری رستوران ها

کد نشانه گذاری سریال های تلویزیون و ثبت رای برای آنها

کد نشانه گذاری بررسی کتاب

کد نشانه گذاری فیلم ها

کد نشانه گذاری نرم افزارهای کاربردی

کد نشانه گذاری مناسبت ها.

5/5 (1)

برای بهبود این صفحه نیاز به امتیاز شما داریم.


فرزین اعتماد

درود من فرزین اعتماد هستم - متخصص و مدرس سئو - بخشی از مطالبی که قرار میدم دستخط خودمه و بخشی دیگه از سایت های بزرگ و معتبر سئو گرفته و ترجمه شده/ توی اینستاگرامم همیشه ریز نکات سئو و جدیدترین اخبار بهینه سازی رو قرار میدم. https://instagram.com/farzinetemad.seo / باعث افتخاره که مهمانم هستید / ♥ وب اپراتور ♥

7 دیدگاه

حسین · ( یکشنبه ، 3 مارس ، 2019 ) در 2:36 ب.ظ

سلام واقعا مفید بود وعالی ممنونم شما خودتون برای مراجعه کنندگان این مراحل را انجام می دید؟

علیرضا محسنی · ( دوشنبه ، 11 مارس ، 2019 ) در 9:16 ق.ظ

بسیار عالی و کامل توضیح دادین
با تشکر

hami · ( شنبه ، 27 آوریل ، 2019 ) در 9:31 ق.ظ

بسیار اطلاعات سایتتون مفید بود ممنون از شما
سوال من از شما اینه که آیا استفاده بیش از حد از آیتمها schema به سئو ضرر میزنه؟
مثلا اگر ۳ تا گزینه ها برای یک صفحه ایجاد کنی
کد نشانه گذاری مقالات
کد نشانه گذاری کسب و کارهای محلی
کد نشانه گذاری محصولات

    فرزین اعتماد · ( شنبه ، 27 آوریل ، 2019 ) در 10:04 ق.ظ

    اگر این کار رو انجام بدید پنالتی داده های ساختاری میشه ساییتون.
    موفق باشید.

sp · ( چهارشنبه ، 25 سپتامبر ، 2019 ) در 12:11 ب.ظ

پنالتی داده ها یعنی چی ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.